タイトル 赤間神宮

  • 山口県
  • 福岡県
ジャンル:
史跡・城跡 神社・寺院・教会 年中行事
媒体利用区分:
Webページ
ワード数:
251-500
作成年度:
2023年
地域協議会名:
関門インバウンド受入協議会

Akama Jingū Shrine


Akama Jingū Shrine’s striking red gate, located a short distance east of Karato Market, is a Shimonoseki landmark. The current shrine buildings were constructed after World War II (1939–1945), but the shrine’s history dates back centuries and encompasses both Buddhist and Shinto traditions.


According to legend, the Buddhist monk Gyōkyō had built a shrine to the deity Hachiman at the site as far back as 859. The shrine became forever associated with the child emperor Antoku (1178–1185) after his tragic demise at the Battle of Dan no Ura. Many centuries later, Akama Jingū Shrine was officially recognized as Antoku’s final resting place.


According to Buddhist belief, the spirit of the deceased emperor needed to be pacified to ensure he did not return as a vengeful ghost and seek retribution. In 1191, a memorial hall was built at a temple that overlooked the bay where Antoku had drowned, and rituals were performed to placate his spirit. That temple, called Amidaji, had been established in 1185. It is believed to have been built for the thousands of warriors who perished alongside Antoku at Dan no Ura.


A nun named Mea (dates unknown), believed to have been a wet nurse to Antoku’s mother, assisted in performing the rituals for the repose of Antoku’s spirit. Perhaps she was inspired by the words of Nii no Ama (Taira no Tokiko, 1126–1185), the young emperor’s grandmother, who had leapt with him into the waves. When it had become clear that her family would perish at Dan no Ura, Nii no Ama is recorded as saying that she hoped the women would be spared so they could hold rituals for the spirits of the men.


Centuries later, in the Meiji era (1868–1912), the formerly intertwined practices of Shinto and Buddhism (shinbutsu shūgō) were officially made separate, and Amidaji was reclassified as a shrine and renamed Akamagū. In 1940, Akamagū was made Akama Jingū, a shrine of the highest rank. Then, in the early hours of July 2, 1945, American B-29s dropped incendiary bombs on Shimonoseki, and the shrine was destroyed in the ensuing fire. It was rebuilt in 1965.


Notable Buildings

The entrance to the shrine is through the Suitenmon, an arched gate topped with a bright red upper story. The shrine complex’s lower offering hall (gehaiden) and upper offering hall (naihaiden) are particularly noteworthy. The latter contains a shallow water feature representing Ryūgū-jō, the legendary undersea “dragon palace.” It is said that Nii no Ama reassured the young emperor as they prepared to plunge into the sea, telling him they were going to the fabled dragon palace. To the west of the main sanctuary hall (gohonden) is Emperor Antoku’s mausoleum, Amidaji no Misasagi.


Hōichi the Earless

Akama Jingū is the origin of the ghostly tale of Hōichi, a biwa lute player robbed of his ears by the ghosts of Heike warriors. The story was popularized in Kwaidan: Stories and Studies of Strange Things (1904) by Lafcadio Hearn (1850–1904). A beautifully expressive, camphor-wood sculpture of Hōichi by Oshida Masao (1920–2008), a local artist from the city of Hōfu, is enshrined behind the hōbutsuden hall.


Senteisai Festival

Each year from May 2 to 4, the shrine holds a festival to commemorate Emperor Antoku. A part of the Shimonoseki Strait Festival, it features a procession of women dressed as courtesans accompanied by children and by men representing their bodyguards. The procession honors the twelfth-century courtesans who, having survived the battle, are said to have made yearly visits to offer flowers at Antoku’s mausoleum.

赤間神宮


唐戸市場から少し東に行ったところにある赤間神宮の印象的な赤い鳥居は、下関のランドマークである。現在の社殿は第二次世界大戦後(1939~1945年)に建てられたものだが、赤間神宮の歴史は何世紀も前に遡り、仏教と神道の両方の伝統を包含している。 伝承によると859年まで遡り、僧の行教がこの地に八幡神を祀る祠を建てたという。壇ノ浦の戦いで幼帝・安徳天皇(1178~1185年)が悲劇的な最期を遂げた後、赤間神宮は安徳帝と永遠にゆかりのある神社となり、何世紀も後になって、安徳天皇が眠る場所として正式に認定された。 仏教の信仰においては、崩御された天皇の御魂が報復を求め怨霊となって戻って来ることがないよう鎮めることが必要とされた。1191年、安徳が溺死した湾を見下ろす寺に供養堂が建てられ、安徳の霊を鎮める儀式が行われた。阿弥陀寺と呼ばれるその寺は、その6年前、安徳とともに亡くなった数千人の武士のために建てられたものだったと考えられている。

安徳帝の母の乳母であったとされる尼僧メア(生没年不詳)が、安徳天皇の鎮魂の儀式を手伝った。おそらく彼女は、幼い天皇の祖母で、安徳帝とともに波に飛び込んだ二位の尼(平時子、1126-1185)の言葉に触発されたのだろう。壇の浦で彼女の一族の滅亡が明らかになったとき、二位の尼は「男達の霊のために儀式を行うことができるよう、女達が助かることを願っている」と言ったと記録されている。

数世紀後、明治時代(1868-1912)になると、神仏習合は正式に分離され、阿弥陀寺は神社に分類され、赤間宮と名付けられた。1940年、赤間宮は最高位の神社として赤間神宮となった。そして1945年7月2日未明、アメリカのB29爆撃機が下関に焼夷弾を投下し、神社は火災で焼失した。赤間神宮が再建されたのは1965年である。 注目すべき建造物 赤間神宮への入り口は、真っ赤な上層階ついたアーチ型の水天門を通ったところにある。注目すべき社殿には、外拝殿(げはいでん)と内拝殿(ないはいでん)がある。後者には浅い池が設けられており、伝説の海底宮殿「龍宮城」にちなんでいる。二位の尼は波の中に飛び込んでいく際、幼帝を安心させるため自分達は伝説の宮殿を訪れるのだと説いたと言われている。御本殿の西方には、安徳天皇の陵墓である阿弥陀寺陵(あみだじのみささぎ)がある。 耳なし芳一 赤間神宮は、平家落人の亡霊に耳を奪われたという琵琶法師、芳一の怪談の起源である。この物語は、ラフカディオ・ハーン(1850-1904)の『怪談』(1904年)で広められた。宝物殿の裏手には、防府出身の地元の作家・押田政夫(1920-2008)作の楠でできた表情豊かな芳一の彫像が祀られている。 先帝祭 毎年5月2日から4日にかけて、安徳天皇を祀る祭礼が開催される。しものせき海峡祭りの一部で、遊女のような身なりをした女性達が稚児達や彼女達の警護役に扮した男達を従えて行列を作るのが特徴である。この行列は、戦いを生き延びた12世紀の遊女たちを称えるもので、彼女達は安徳の陵墓に花を供えるために毎年訪れていたと言われている。

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