タイトル 三宜楼

  • 山口県
  • 福岡県
ジャンル:
史跡・城跡
媒体利用区分:
Webページ
ワード数:
251-500
作成年度:
2023年
地域協議会名:
関門インバウンド受入協議会

Sankirō


Constructed in 1931, Sankirō is one of Moji’s most beloved historic buildings. Perched on the hillside above Mojikō Station, the large, three-story wooden building overlooks the Kanmon Strait and presents its handsome countenance to the bustling port below. During the early Shōwa era (1926–1989), Sankirō rose to prominence as Moji’s leading luxury restaurant. Not merely a place to dine, it functioned also as a social salon for artists, entertainers, socialites, and executives of some of the nation’s largest companies and financial institutions.


Architecture

Sankirō is one of the largest restaurant buildings in Kyushu, with a total floor area of more than 1,200 square meters and more than 20 rooms. Its chandelier-bedecked, 116-square-meter banquet hall on the second floor is fronted by a 29-square-meter stage.


One of Sankirō’s most notable features is the beautiful craftsmanship of its windows and accompanying transoms, each designed to resemble an image of nature. The Fujikatō-mado (literally, “Mt. Fuji Window”) is a bell-shaped window whose outline resembles Japan’s most iconic mountain. The Tenkū e no Kaidan, or “Stairway to the Stars,” is a staircase flanked by windows that have been named matsu (pine), yama (mountain), tsuki (moon), and kumo (cloud).


On April 5, 1931, a correspondent for the local newspaper Moji Shinpō praised the building’s elegant, bold construction and its blend of old and new, writing, “The view is lovely. The Japanese-style restaurant has a magnificent exterior that is without equal in Kitakyushu.”


Miyake Asa: Geisha and Entrepreneur

Sankirō owes its existence to one person: an industrious, enterprising, and slightly mysterious former geisha named Miyake Asa (1854–1937). In her youth, Asa apprenticed as a female entertainer (geiko) in Kyoto’s Gion district. There, she developed an appreciation for traditional culture and the performing arts. But, feeling hampered by the physical and intellectual constraints of her situation, Asa chose to escape her apprenticeship and pursue her ambitions as a restaurateur. She made the 560-kilometer trip to Moji, and by 1906 she had founded Sankirō.


Asa was in the right place at the right time: the rapid growth of Moji’s port jump-started a multitude of commercial enterprises. The city’s newly wealthy merchants and traders wanted to dine and be entertained in style, and Sankirō catered to their desires. Asa’s fledgling business boomed. Within twenty-five years of leaving Kyoto, Asa had built Sankirō into a pillar of the community, and when she passed away at the age of 83, she left behind an entrepreneurial and artistic legacy that continues today.


Playground of the Rich and Famous

Asa died childless, but her successors, Iseko (1899–1986) and Tamejirō (1895–1988), took over the Miyake family name. Sankirō continued to thrive under their stewardship. The pair enthusiastically supported and participated in the performing arts, staging Noh plays, dances, and nagauta (traditional music) to accompany the restaurant’s lavish banquets. The venue attracted both literati and glitterati who came to Moji just to visit Sankirō.


Following those heady years, during which Sankirō was the very embodiment of Moji’s prosperity, the restaurant went into decline after World War II (1939–1945) and closed its doors in 1955, becoming the private residence of Asa’s grandson. On his death in 2004, with his family unable to maintain the building’s upkeep, Sankirō seemed headed for demolition, but the residents of Moji rushed to its aid. Local volunteers formed the Association for the Preservation of Sankirō, and within a year they had collected 16,000 signatures and 19 million yen to buy the building and donate it to the city. Today, the building operates as Sankirō Saryō Kaito, a restaurant specializing in puffer fish cuisine. An exhibition room on the ground floor explains its storied history.

三宜楼


1931年に建てられた三宜楼は、門司で最も愛着を寄せられている歴史的建造物の一つである。門司港駅を見下ろす丘の中腹に建つ木造3階建ての大きな建物は、関門海峡を一望でき、港の喧騒を眼下に、端正な佇まいを見せている。昭和時代(1926-1989)の初期には門司を代表する高級料亭として名を馳せた。単に食事をするだけの場ではなく、芸術家や芸能者、社交界の名士、国内有数の大企業や金融機関の重役等が集う社交サロンでもあった。 建築 三宜楼は、床面積延べ1,200平方メートル以上、部屋数は20以上という九州の現存するレストランビルとしては最大級のものの一つである。2階にあるシャンデリアが輝く116平方メートルの宴会場の正面には29平方メートルのステージがある。 三宜楼の最大の特徴は、美しく細工された窓とそれに付随する欄間であり、いずれも自然のある情景を表したデザインである。「富士火灯窓」という釣鐘状の窓の輪郭は日本で最も代表的な山に似ており、「天空への階段」と呼ばれる階段の両側には松、山、月、雲と名付けられた窓がある。 1931年4月5日、地元紙「門司新報」の特派員は、この優雅で大胆な造りの新旧が融合した建物を絶賛し、「眺めが素晴らしい。北九州では比類のない立派な外観の和風レストラン」と書いている。 三宅アサ 芸者かつ実業家 三宜楼は、ある一人の人物によって築かれた。勤勉で進取の気性に富み、少しミステリアスな元芸妓の三宅アサ(1854-1937)である。アサは若い頃、京都の祇園で芸妓見習いをしていた。そこで伝統文化や芸能への造詣を深めていった。しかし、当時の彼女の肉体的・知的制約を不当に感じたため、アサは見習い生活から逃げ出し、飲食店経営者になる道を選択した。彼女は門司まで560キロの旅をし、1906年には「三宜楼」を創業した。 アサは適切な時期に適切な場所にいた。門司の港は急速に発展し、多くの商業事業が開始されたのだ。新たに裕福になった門司の卸売商や貿易商達はスタイリッシュな食事や接待を求め、三宜楼が彼らの要望に応えた。アサの駆け出しのビジネスは大成功を収めたのである。京都を離れて25年も経たないうちにアサは三宜楼を地域の柱に育て上げ、1937年に83歳でこの世を去ったが、彼女が残した企業家精神と芸術的遺産は今日にも残っている。 富裕者や著名人の遊び場 アサは子を為さずに亡くなったが、彼女の後継者の伊勢子(1899-1986)と為次郎(1895-1988)が三宅家の名前を残した。二人のもとで三宜楼は繁栄を続けた。二人は舞台芸術を熱心に支援しつつ参加し、豪華な宴席にあわせて能楽、舞踊、長唄を上演した。そうした場は文人墨客を魅了し、三宜楼のためだけに門司を訪れる人もいた。 三宜楼が門司の繁栄を体現していた華やかな時代を経て、第二次世界大戦(1939-1945)後は衰退していき、1955年に三宜楼は閉業し、アサの孫の私邸となった。2004年にアサが亡くなり、アサの家族も維持し続けることができなくなったため、建物は取り壊されるかと思われたが、門司の住民達が支援に駆け付けた。地元の有志が「三宜楼を守る会」を結成し、彼らは1年以内に1万6000人分の署名と1900万円を集めて建物を買い取り、門司市に寄贈した。現在、三宜楼の建物はフグ料理専門店「三宜楼茶寮 海人」として営業している。1階にある展示室では、三宜楼の歴史を紹介している。

再検索