Title Ennin and Chusonji

  • Iwate
Topic(s):
Historic Sites/Castle Ruins Shrines/Temples/Churches Public Works & Institutions (Museums, etc.)
Medium/Media of Use:
Pamphlet
Text Length:
≤250 Words
FY Prepared:
2018
Associated Tourism Board:
Hiraizumi Town

円仁と中尊寺の建立


仏僧、円仁(794-864年)は、仏教を広めるため829年に東北地方を周遊しました。円仁は、京都の東にある天台宗の総本山・延暦寺で天台宗の開祖、最澄(767-822年)に仕えた僧で、最澄の没後、天台宗の三代目の座主になりました。


9世紀の初め、東北のほとんどの寺は奈良を拠点とした法相宗に属していました。法相宗は、自分の見ている世界は自分の心が作り出したものという考えをもち、哲学的な学問を重視していました。円仁は東北への布教の旅で、奥州藤原氏が後に発展させることになる、中尊寺や毛越寺といった寺の基礎を築きました。このように円仁は、天台宗をこの地に広めることに貢献したのです。天台宗は、人は皆悟りに至ることができるとし、この考えは多くの人に支持されました。


しかし、12世紀初頭に藤原清衡 (1056-1128年) によって中尊寺が造営されるまで、東北地方では法相宗が優勢でした。中尊寺は、法華経と浄土思想の教えに基づく、延暦寺の天台宗の体系に沿って築かれた東北で最初の寺でした。奥州藤原氏は、中尊寺や平泉にあるその他の寺の造営を支援し、仏教の教えに基づいた平和な都市を築こうとしました。

Ennin and Chusonji


The Japanese monk Ennin (794–864) traveled to the Tohoku region around the year 829 to spread the teaching of Tendai Buddhism. Ennin was a disciple of Saicho (767–822), the founder of the Tendai sect headquartered at Enryakuji Temple on Mount Hiei in Shiga Prefecture. After Saicho’s death, Ennin became the third chief priest of the Tendai sect.


In the early ninth century, most of the Buddhist temples in Tohoku belonged to the Nara-based Hosso sect. The Hosso sect's doctrine asserted that one’s world was created by their own intellect, placing emphasis on philosophical thought and scholarship. While traveling in Tohoku, Ennin founded Chusonji and Motsuji, which the Oshu Fujiwara clan later developed and thus played an important role in the expansion of Tendai Buddhism into northern Honshu. The Tendai sect asserts that everyone can achieve enlightenment. This was appealing and many people around the country embraced these ideas.


Hosso Buddhism remained the dominant sect in Tohoku until the establishment of Chusonji Temple by Fujiwara no Kiyohira (1056–1128) at the beginning of the twelfth century. Chusonji was the first temple in Tohoku to genuinely follow Enryakuji-style Tendai Buddhism, whose core teachings are based on the Lotus Sutra and Pure Land Buddhism. The Oshu Fujiwara clan, who supported the construction of Chusonji and the other temples of Hiraizumi, is remembered as a ruling family who helped develop Hiraizumi into a peaceful city that was run based on Buddhist teachings.

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