Title Zuiganji’s main hall

  • Miyagi
Topic(s):
Historic Sites/Castle Ruins Shrines/Temples/Churches Public Works & Institutions (Museums, etc.)
Medium/Media of Use:
Interpretive Sign
Text Length:
251-500
FY Prepared:
2018
Associated Tourism Board:
ZUIGANJI

「瑞巌寺の七堂伽藍は金で装飾されていた」と、 俳句の松尾芭蕉(1644–1694)は1689年に瑞巌寺を訪れ、紀行文と詩集「奥の細道」の中で述べている。

円仁(793/794-864)が松島に密教であった天台宗の拠点を設立した9世紀以来、ここに寺院がある。 400年後、禅宗の臨済宗(当時は新仏教であった)が、ここに寺院を建設し、徐々に宗派は取って代わられ吸収された。瑞巌寺は今も臨済宗の寺院である。

現在の寺院の複合施設は、江戸時代(1603–1868)、日本の北部の大部分を統治していた有力な藩主である伊達政宗(1567–1636)によって1604年に造営命令が出された。主な仏閣は5年の歳月をかけて完成した。政宗の瑞巌寺は伊達家の菩提寺となり、他の禅寺に共通する特徴を取り入れているが、宗派の審美的な質素さには欠けている。その豪華な装飾―和歌山県から船で運ばれた建築資材、精巧に彫刻された欄間、金箔の上に描かれた色鮮やかな襖絵は、芭蕉によって奥の細道に記されており、安土桃山時代(1568–1600)の典型的なものである。16世紀末の最後の数十年、時代は100年以上の内戦の終焉を迎え、大きな社会変革が起きていた。この間に芸術は繁栄し、最初のヨーロッパ人が日本を訪れた。

瑞巌寺の本堂と台所にあたる建物(庫裏)は国宝に指定されている。

本堂へと続く広い道には杉の木が並んでいるが、2011年の東北地方太平洋沖地震では、海水で被害を受けた多くの木を、伐採しなければならなかった。瑞巌寺は伝統的な耐震構造と松島湾の島々によって守られたおかげで、震災の他の被害からは免れていた。

本堂へと続くもう一つの参道には海によって浸食された古代の洞窟群がいたるとことで見られ、何世代にもわたり訪問者によってさらに拡大されてきた。これらの洞窟群は、寺院の建設前から仏教の儀式に使用されていた。故人を供養するため、今日、ここに訪問者は彫像を置いたり戒名を刻んだりしている。

“A massive temple with seven stately halls embellished with gold.” That is how the haiku master Matsuo Basho (1644–1694) described Zuiganji in his 1689 travel diary and poetry collection Oku no Hosomichi (Narrow Road to the Deep North).

There has been a temple here since the ninth century when the priest Ennin (794–864) established a base for the Tendai school of esoteric Buddhism in Matsushima. Four centuries later, the Rinzai school of Zen Buddhism, then a new religion in Japan, built a temple here that gradually supplanted and absorbed the Tendai institution. Zuiganji is still a Rinzai temple today.

The current temple complex was commissioned in 1604 by Date Masamune (1567–1636), the powerful feudal lord whose clan governed much of northern Japan during the Edo period (1603–1867). The main structures took five years to complete. Masamune’s Zuiganji, which served as the Date family’s private temple, incorporates features common to other Zen temples but breaks with the sect’s aesthetic austerity. Its lavish decorative elements—dark wood beams shipped from Wakayama Prefecture, elaborately carved transoms, colorful paintings on the gold leaf noted by Basho—are typical of the Azuchi-Momoyama period (1568–1600). The last decades of the sixteenth century marked the end of over a hundred years of civil war and ushered in a huge social transformation. During this period the arts flourished, and the first Europeans visited Japan.

Zuiganji’s main hall and kitchen building (kuri) are designated as National Treasures.

The wide pathway leading to the main hall is lined with cedar trees. Many of the trees were damaged by seawater during the 2011 Tohoku earthquake and had to be cut down. Zuiganji was otherwise spared from the effects of the disaster thanks to its traditional earthquake-resistant construction and the protection afforded by the many islands of Matsushima Bay. A second approach to the main hall winds past ancient caves carved out by the ocean and further expanded by generations of visitors. These caves were used for Buddhist ceremonies even before the temple’s construction. Today, they contain statues and Buddhist name tablets left by visitors to honor deceased relatives.

Search