Title Taiyuin Mausoleum

  • Tochigi
Topic(s):
Historic Sites/Castle Ruins Shrines/Temples/Churches Public Works & Institutions (Museums, etc.)
Medium/Media of Use:
Interpretive Sign
Text Length:
501-750
FY Prepared:
2018
Associated Tourism Board:
nikkoshitagengokaisetsuseibishienjigyokentokyogikai
Associated Address:
2300 Sannai, Nikko-shi , Tochigi

大猷院

大猷院には、徳川三代将軍・家光(西暦1604-1651)の終の場所(廟)が置かれています。家光は1623年に将軍となりましたが、彼の父である二代将軍秀忠は1632年に彼が亡くなるまで権力を握っていました。このように父親が将軍を引退したあとも権力を握り続けることは、初代将軍家康と二代将軍秀忠の時にもあり、家康の場合は、1603年に将軍となり1605年に将軍の座を秀忠に譲っていますが、1616年まで権力を握り続けていました。1633年に家光が権力を掌握した後、幕府は権力基盤を固め、1867年に幕府がなくなるまでこの政治体制を維持しました。


家光は強力な武家(の力を)抑える政策を実行し、その功績は、何世紀にもわたって日本社会に影響を与えました。1600年の関が原の戦いの後、それらの武家は、祖父・家康の偉業(=日本統一)前から政治的自立を果たしており、(徳川家に)従属的でありつづけることに決して甘んじることがありませんでした。(彼が発言したとされる)有名なエピソードがあります。家光は、あるとき自分よりはるかに年上の臣下を招集し、こう言ったのです。”我は生まれながらの将軍である。よってこれからは、そちらを家来として扱う。不服の者は国に帰り戦の準備をせよ”と。


(その出来事のあと)彼はその治世の初期に、”参勤交代”を制定します。


”参勤交代”とは、大名が江戸(東京)と自分たちの故郷の領地の間を毎年行ったり来たりして生活拠点を移動することを義務づけたものです。(この制度によって、)大名たちは、本来であれば軍事力の強化に使うはずであった大量のお金を消費せざるを得なくなります。さらに”参勤交代”によって家光は大名をより緊密に監視することができるようになりました。その他、彼は、外国人が日本に入国し、日本人が出国するのを禁じた鎖国制度”の制定と、島原の乱(1637-1638)の鎮圧を行い、その後日本に二百年以上にわたる平和をもたらします。


大猷院は三代将軍家光の霊廟としての重要性だけでなく、徳川政権の力と権力を意味する建築物、装飾品と文化的財産が、敷地を満たしています。例えば、大猷院の参道には3つの門が連なっており、それぞれ悪を追い払う二体以上の天の戦士(守護神)が守護しています。普通の神社とお寺では、二体の守護神の安置された門が、ひとつあるだけです。さらに、石か銅でできた数多くの灯篭が一列に大猷院への道に並んでいることもポイント。灯篭は各国の最も強い家(大名)から寄進されたものであり、どの灯篭も徳川家への従属を意味しています。中には皇室による寄進物もあります。これは徳川家と皇室の親密な関係を意味し、また徳川の支配の正当性をも象徴しています。大猷院はその歴史的重要性から、決して見逃してはならない霊廟だと言えます。


大猷院外観は非常に美しいですが、同時に(この外観で)家光は祖父への敬意も表現しています。彼は東照宮の家康の墓所の近くの場所を選び、彼自身の霊廟の壮大さが祖父を超えないよう注意を払いました。例えば、大猷院の色の組み合わせは、東照宮の金色と白とは対照的に、より控えめな金と黒です。装飾品は美しくはありつつも、比較的落ち着いたものになっています。

Taiyuin Mausoleum


The Taiyuin is the final resting place of Iemitsu (1604–1651), the third Tokugawa shogun. Iemitsu became shogun in 1623, although his father, the second shogun Hidetada, continued to rule as the retired shogun until his death in 1632. This pattern followed that established by the first shogun Ieyasu, who became shogun in 1603 but retired in 1605, ruling as retired shogun until 1616. After Iemitsu assumed real power in 1633, he consolidated the power base of the shogunate, implementing a political structure that would remain in force until the end of the shogunate in 1867.


Iemitsu's greatest achievement was the implementation of policies to reign in the power of the feudal lords. Prior to the reunification of Japan by Ieyasu following the Battle of Sekigahara in 1600, the great military houses had considerable political autonomy. The strongest feudal lords were unaccustomed to submission. In one famous episode, Iemitsu summoned these powerful men, many of whom were much older than him, and declared: “I am the Shogun by birth. Henceforth, I shall treat you as my vassals. If you object, go back to your lands and prepare for war.”


Early in his regime, Iemitsu instituted the sankin kotai or alternative attendance system, in which the regional lords were required to move their household to Edo (Tokyo) for one year, returning home for the following year. When a lord remained in his own territory, his wife and heir stayed in Edo as hostages. As well as forcing the lords to spend large amounts of money that might otherwise have been used to raise armies, this system also allowed the shogunate to monitor the feudal lords more closely. Iemitsu implemented the isolationist sakoku policy in 1635, which severely restricted entrance to Japan by foreigners, as well as preventing common Japanese people from leaving the country. After the suppression of the Shimabara Rebellion (1637–1638), there was peace in Japan for more than 200 years.


The Taiyuin is not only important as the mausoleum of the third shogun. The buildings, ornamentation, and other elements of the Taiyuin were also designed to express the power and authority of the Tokugawa shogunate. For example, there are three gates on the approach to the mausoleum each with two or more celestial warriors that ward off evil. Typically, shrines and temples are protected by a single gate flanked by two guardians. Additionally, the approach is lined with lanterns of stone or bronze. They were donated by the most powerful feudal lords, as expressions of their subservience to the shogun. There are also lanterns donated by the imperial family. Their presence is a physical expression of the close ties between the imperial court and the shogunate as well as the legitimacy of the rule of the Tokugawa.


The mausoleum is beautiful, but its design also expresses the great respect that the third shogun had for his grandfather. The shogun selected a site close to the grave of the first Tokugawa shogun but was careful that his mausoleum never rivaled the magnificence of the Toshogu. For example, the gold-and-black color scheme of the Taiyuin is more understated than the gold-and-white of the Toshogu. The beautiful decorations are also comparatively subdued.

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