Title Culture (long version)

  • Mie
Topic(s):
Historic Sites/Castle Ruins Shrines/Temples/Churches Annual Events
Medium/Media of Use:
Pamphlet
Text Length:
501-750
FY Prepared:
2018
Associated Tourism Board:
kankyoshochubuchihokankyojimusho
Associated Address:
1-2383-51 Toba, Toba-shi , Mie

文化(詳細版)


数千年もの間、太陽の神、天照大神は、生命に欠かせない自然の恵みである太陽の象徴として、日本で崇められてきました。日本でもっとも重要な神社として、伊勢志摩にある伊勢神宮はこの信仰の中心にあります。


今日でも、伊勢志摩の文化は収穫や大漁の感謝をささげるための、古代の儀式や祭りに特徴付けられています。こうしたお祭りは伊勢神宮内やその周りで行われています。その一つが伊勢神宮の神嘗祭で、毎年10月、その年に最初に育った米をささげます。漁師や海女と呼ばれる女性ダイバーたちは海での安全祈願のために神社や寺に参拝します。伊勢神宮の別宮である伊雑宮は、漁業・農業地域が恵みを受けることができる信仰場所の1つです。生き生きとした祭りは、人々の健康や豊作を祝います。


伊勢神宮以外にも、今なお人々の生活に密着した、多くの神社や寺があります。長年に渡って、青峯山の正福寺は、地元の漁師たちや海女、商人たちが海での安全を祈願する場所です。1月に開催される寺の御船祭では、大漁を祝うカラフルな旗が全国から寄贈されます。


大王町では、9月中旬にわらじ祭が開催されます。伝説によると、『ダンダラボッチ』という一つ目の怪物が強風と波を起こしながら里へやって来ました。怪物を怖がらせて退治するため、地元の人々は巨大な藁の草履(サンダル)を作りました。怪物は、この草履を見ると、この里には自分よりも大きな人間がいるのかと思い、怖がって逃げて行きました。現代では、人々は3メートルの藁のサンダルを作り、須場の浜から海へ流します。大王町はとても海に近く、歴史的に、この祭りは自然災害を遠ざけるために行われていたと考えられています。


特に答志島には、昔ながらのユニークな伝統がたくさんあります。その1つがマルハチのマーク。この印は数字の8を表す字である八を丸で囲んだものです。この字は、島の漁業地域で崇拝されている神の名前、八幡のように『ハチ』と発音することができます。このマークは住民を海の危険から守り、大漁をもたらすと考えられています。毎年1月には、八幡祭の一部として、同じ場所にマークを塗り直します。

海女にはセーマン、ドーマンと呼ばれる独自の魔除けの印があります。セーマンは一筆で描いた星形で、海の魔物を追い払うと考えられています。ドーマンは、悪霊を見張る目を表す格子柄です。ともかづきという海女に化けて招いてくる妖怪は、海女伝説の中で、海の危険を具現化したものの1つです。


伊勢志摩の家や店舗の入口の上には、しめ縄をよく見かけます。この伝統的な神聖な縄も魔除けになると考えられています。主に稲わらで作られ、米の収穫に対する感謝を表します。邪気を追い払うため、有毒のアセビや、とげのあるヒイラギも縄に加えられています。


伊勢志摩では、日本の人形劇の一種である安乗の文楽など、伝統的な形のエンターテイメントが今なお盛んに行われています。文楽は、語り、三味線(3本弦の伝統的な楽器)の音楽、人形の動きを組み合わせて物語を描くものです。人形は細部まで精巧で、人間そっくりであり、眉のように動かせる機能があって、表情豊かです。文楽は17世紀にはすでに行われていたと考えられており、その後、18世紀には江戸と大阪の中継港としてさかえていたこの地の商人たちの支援を受けて発展しました。現在でも、この芸術形式は何世代にも渡って継承されています。毎年9月15日と16日に、安乗神社の境内で上演されます。

Culture (long version)


For thousands of years, the sun deity Amaterasu-Omikami has been worshipped in Japan as a symbol of the sun, one of nature’s blessings essential to life. As Japan’s most sacred jinja (Shinto shrine) complex, Ise Jingu in Ise-Shima lies at the center of this belief.


Today, Ise-Shima’s culture is still characterized by ancient rituals and festivals giving thanks for harvests and catches. These festivals are held in and around Ise Jingu. One of them, Ise Jingu’s Kanname-sai festival, celebrates the offering of the first rice grown every October. Fishermen and female divers known as ama visit shrines and temples to pray for safety at sea. Ise Jingu’s associated shrine, Izawa-no-miya, is just one of the places of worship where fishing and agricultural communities can receive this blessing. Lively festivals celebrate people’s health and the harvests.


In addition to Ise Jingu, Ise-Shima is home to many shrines and temples that remain closely interwoven with people’s lives today. Mt. Aonomine’s Shofukuji Temple has long been a destination for local fishermen, ama divers, and merchants to pray for safety at sea. In January, the temple's Mifune Festival sees the offering of colorful flags, which celebrate abundant catches, from all over the country.


The Waraji Festival is held in Daio Town in mid-September. According to legend, a one-eyed monster called Dandarabotchi came to the town bringing strong winds and waves. To scare it away, a giant straw waraji (sandal) was made. The monster, upon seeing the sandal, thought that there was someone bigger than him locally and was scared away. Today, people make a three-meter-long straw sandal and float it out to sea from the beach at Suba. Daio Town is very close to the ocean, and historically these festivals were thought to have been held to ward off natural disasters.


Toshijima Island, in particular, is home to many unique and long-standing traditions. One of these is the maruhachi mark. This symbol is made up of the character for the number eight (written 八) surrounded by a circle. This character is pronounced “hachi” as in Hachiman, the name of the deity worshipped by the island’s fishing community. This mark is thought to protect residents from dangers at sea and bring good catches. The marks are repainted in the same spot every January as part of the Hachiman Festival.

Ama divers have their own symbols for warding off misfortune, called seiman and doman. Seiman is a star shape drawn in one stroke that is thought to repel sea demons. Doman is a lattice shape which represents eyes keeping watch on evil spirits. Tomokazuki, a demon in the form of an ama who beckons, is just one manifestation of the dangers of the sea in ama legends.


Above home and shop entrances in Ise-Shima, one often finds shimenawa. These traditional, sacred ropes are also believed to ward off evil spirits. They are primarily made from rice straw, representing gratitude for the rice harvest. Poisonous Japanese Andromeda, or thorned holly, are also added to the rope to repel evil spirits.


Traditional forms of entertainment, including Anori Bunraku, a type of Japanese puppet theater, still flourish in Ise-Shima. Bunraku combines narration, shamisen music (a traditional three-stringed instrument), and puppetry, to portray a story. The puppets themselves are sophisticated and extraordinarily lifelike, with movable features including eyebrows that make them expressive. Bunraku is thought to have already been performed in the seventeenth century and developed with the support of local merchants in the eighteenth century as the area flourished as a port between Edo (now Tokyo) and Osaka. The art form is still handed on from generation to generation today. Bunraku is performed every year on September 15th and 16th in the Anori Shrine grounds.

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