Title The Mission (1549–)

  • Nagasaki
Topic(s):
Historic Sites/Castle Ruins Shrines/Temples/Churches Public Works & Institutions (Museums, etc.)
Medium/Media of Use:
Interpretive Sign
Text Length:
≤250 Words
FY Prepared:
2018
Associated Tourism Board:
nagasakishitagengokaisetsukyogikai

布教(1549年~)

日本へのキリスト教の伝来

聖フランシスコ・ザビエル像(神戸市立博物館蔵)

日本殉教聖庫「大村純忠の図」(長崎歴史文化博物館蔵)


1548年、マラッカ(現在のフィリピン)において、ローマ法王によって宣教師として派遣されていたイエズス会の司祭フランシスコ・ザビエルは、イエズス会の二人のスペイン人と共に日本に向かいました。

1549年、ザビエルは九州の鹿児島に到着しましたが、布教はあまり進みませんでした。ただし、ポルトガルからの商人がすでに滞在していた長崎の平戸では、比較的良い成果を上げることができました。


ザビエルが去ってから二年後、イエズス会からの増援が九州に訪れ、4000人あまりの日本人を改宗させました。キリシタン大名の台頭は、この地域の権力者の洗礼によって始まりました。そのうちの一人が大村純忠です。彼は日本初のキリシタン大名でした。彼らは、ローマ・カトリックの教えや習慣に興味を示していたと同時に、中国の絹やヨーロッパの武器などの、日本とポルトガルの貿易に置ける、イエズス会との宗教的な結びつきの重要性を理解していました。

傳教(1549年- )


基督教傳入日本

聖方濟各·沙勿略像(神戶市立博物館收藏)

「大村的國王巴托洛梅奧,乃是首位接受基督教信仰的日本君主」(節選自卡爾德姆《日本殉教精華》)(長崎歷史文化博物館收藏)


耶穌會傳教士聖方濟各·沙勿略(1506-1552)與耶穌會另兩名西班牙人於1548年,奉羅馬教皇之命,一同由麻六甲(現菲律賓)前往日本。

1549年,沙勿略抵達九州的鹿兒島,但傳教進展甚微。相反地,長崎的平戶地區,卻有豐碩的傳教成果。當地居民受定居於平戶的葡萄牙商人影響,善意地接受了基督教。

沙勿略離開兩年後,耶穌會相繼派遣了更多的修道士來訪九州,使4000餘名日本人變更了信仰。正是以治理當地的三位掌權者接受洗禮為契機,日本吉利支丹才得以迅速崛起。其中一位掌權者——大村純忠(1533-1587),便以日本首位吉利支丹大名稱號而聞名。為獲取中國的絲綢和歐洲的武器等,這些統治者不僅對羅馬天主教的教義和修行表示興趣,還深諳耶穌會作為宗教紐帶在日葡貿易中的重要性。

传教(1549年- )


基督教传入日本

圣方济各·沙勿略像(神户市立博物馆收藏)

“大村的国王巴托洛梅奥,乃是首位接受基督教信仰的日本君主”(节选自卡尔德姆《日本殉教精华》)(长崎历史文化博物馆收藏)


1548年,奉罗马教皇之命,耶稣会传教士圣方济各·沙勿略(1506-1552)与耶稣会另外两名西班牙人一同由马六甲(现菲律宾)前往日本。

沙勿略于1549年抵达九州的鹿儿岛,但传教进展甚微。与之相对的是,长崎的平户地区传教成果却颇丰。当地居民受定居于平户的葡萄牙商人影响,善意地接受了基督教。

沙勿略离开两年后,耶稣会相继派遣了更多的修道士来访九州,使4000余名日本人变更了信仰。正是以治理当地的三位掌权者接受洗礼为契机,日本吉利支丹才得以迅速崛起。其中一位掌权者——大村纯忠(1533-1587),便以日本首位吉利支丹大名称号而闻名。为得到中国的丝绸和欧洲的武器等,这些统治者不仅对罗马天主教的教诲和修行示以兴趣,还深谙耶稣会作为宗教纽带在日葡贸易中的重要性。

The Mission (1549–)

The Arrival of Christianity in Japan

Statue of Saint Francis Xavier (Kobe Municipal Museum)

Portrait of Omura Sumitada (Nagasaki Museum of History and Culture)


In 1548 in Malacca (present-day Philippines), the Jesuit priest Francis Xavier (1506–1552), who had been sent by the Pope as a missionary, set off to Japan with two other Spanish Jesuits.


In 1549, Xavier arrived in Kagoshima in Kyushu, Japan, but succeeded in converting only a small number of people there. However, he was slightly more successful in 1550 in Hirado, Nagasaki, where the religion was received more favorably as a result of the influence of Portuguese traders who had also settled there.


Two years after Xavier’s departure, additional Jesuit missionaries arrived in Kyushu and converted around 4,000 Japanese people. An acceleration in the rise of Japanese Christians, however, came when three local rulers were baptized. One of these rulers was Omura Sumitada (1533–1587). He is known as the first Christian ruler in Japan. These rulers not only showed an interest in the practices and teachings of Roman Catholicism, but also understood the importance of religious ties with the Jesuits for Portuguese-Japanese trade relations, which provided them with European firearms and Chinese silk.

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