Title Statues of Twelve Heavenly Generals

  • Nara
Topic(s):
Shrines/Temples/Churches
Medium/Media of Use:
Web Page
Text Length:
≤250 Words
FY Prepared:
2019
Associated Tourism Board:
kotonaranobunkazaitagengokaisetsuseibisuishinkyogikai
Associated Address:
48 Noboriojicho, Nara-shi , Nara

人の天上の将軍の像(板彫十二神将立像)

国宝


この十二神将像はもともとは東金堂に収められていた。研究者たちは、これらの像は本尊の、医を司る仏陀である薬師如来の台座に取り付けられていたものと考えている。11世紀につくられたもので、板彫と呼ばれるレリーフ彫刻の傑作とされている。

十二神将は薬師如来の守護神としての役割を担っており、猛々しい表情で描かれることが多い。この彫刻は、しかし、ユーモラスな表情をしていることで知られており、また厚さたった3cmの檜板を使って、豊かな立体感を生み出している作品としても有名である。十二神将は様々な姿勢をしており、歌舞伎役者を思わせるような誇張された格好をしているものもある一方で、仏像のような静的な姿で表現されているものもある。

十二神将の図像学は決定的なものがなく、それぞれの像の名前は後世につけられたものであるため、それぞれの像の特定は不確実である。この展示では、薬師如来像の台座に取り付けてあった本来の姿を再現することを試みている。体の姿勢や仕草、顔の表情などの研究に基づいて、配置が決定された。


國寶館


版雕十二神將立像

國寶

這套十二神將立像最初藏於東金堂(東側大雄寶殿)。研究者認為,它們原本應該是金堂本尊藥師佛像基座的組成部分。這組版雕出自11世紀,被認為是木板浮雕的傑作。

十二神將是藥師佛的護法神,常以兇惡面目出現。這組版雕卻以幽默詼諧的表情著稱,同樣出名的是,雕刻者在僅3公分厚的柏木板上便完成了這一傑作。十二神將姿態各異——有的動作誇張,令人聯想起歌舞伎表演;有的卻沈靜安寧,是傳統的宗教形象。

沒有原始記錄顯示十二尊雕像分別對應哪位神明,現有標註都是後人補充的,因此,並不能確定是否完全符合創作者的本意。基於對各神像姿態、手勢和面部表情的研究,館內陳列力圖重現這組版雕當年在藥師佛像基座上的原貌。

国宝馆


版雕十二神将立像

国宝

这套十二神将立像最初藏于东金堂(东侧大雄宝殿)。研究者认为,它们原本应该是金堂本尊药师佛像基座的组成部分。这组版雕出自11世纪,被认为是木板浮雕的杰作。

十二神将是药师佛的护法神,常以凶恶面目出现。这组版雕却以幽默诙谐的表情著称,同样出名的是,雕刻者在仅3厘米厚的柏木板上便完成了这一杰作。十二神将姿态各异——有的动作夸张,令人联想起歌舞伎表演;有的却沉静安宁,是传统的宗教形象。

没有原始记录显示十二尊雕像分别对应哪位神明,现有标注都是后人补充的,因此,并不能确定是否完全符合创作者的本意。基于对各神像姿态、手势和面部表情的研究,馆内陈列力图重现这组版雕当年在药师佛像基座上的原貌。

National Treasure Hall

Statues of Twelve Heavenly Generals

National Treasures


This set of Twelve Heavenly Generals was originally housed in the Eastern Golden Hall. Scholars believe it was mounted on the pedestal of the hall’s main icon, Yakushi Nyorai, the Buddha of Healing. The images, which date to the eleventh century, are considered masterpieces of itabori wooden relief carving.


The Twelve Heavenly Generals serve as guardians for Yakushi Nyorai, and are often depicted with fierce visages. These carvings, however, are famous for their humorous expressions, as well as for the sense of depth achieved by the sculptors using boards of Japanese cypress only three centimeters thick. The figures all strike different poses, with some performing exaggerated gestures reminiscent of kabuki actors and others portrayed in the static manner of religious icons.


Since the iconography of the twelve generals was never fixed, and the names of the images are later attributions, the original identity of each is uncertain. This display seeks to replicate the original configuration of the images on the Yakushi Nyorai pedestal. The arrangement is based on a study of their postures, hand gestures, and facial expressions.


Search