Title The Thousand-Armed Kannon

  • Nara
Topic(s):
Shrines/Temples/Churches
Medium/Media of Use:
App, QR code, etc.
Text Length:
≤250 Words
FY Prepared:
2019
Associated Tourism Board:
rotasurodotagengokaisetsuseibisuishinkyogikai
Associated Address:
13-46 Gojocho, Nara-shi , Nara

千手観音菩薩立像

盧遮那仏の左側には、慈悲の菩薩である観音が立っています。観世音としても知られる観音は、従来の姿や11の顔を持つ姿など、様々な方法で描写されますが、この像では、観音はそれよりもさらに超自然的な姿で捉えられています。

千手観音として知られるこの像には、実際には合計953本の手があり、そのうち42本が大きく、911本が小さいですが、元々は1,000本あったと考えられています。日本には、実際千本の手がある千手観音が3つしかないですが、そのうちの一つがこの像です。他の千手観音には42本の腕があり、それぞれが40種の効能を表しています。この像は8世紀にまでさかのぼり、日本最古の木像と考えられています。

この観音像のもう一つの特徴は、その落ち着いた姿勢と明るく力強い表情であり、慈悲の菩薩としてふさわしくある姿が感じられます。

観音の「観」とは、通常目に見えず聞こえないものを見聞きすることができるようになる、神聖な感覚力を指します。実際、観音はしばしばこの力を使って、慈悲をもって地球上のすべての存在を見て、聞いて、必要なときに助けを提供する仏と呼ばれます。

盧遮那仏や他の多くの仏像と同様に、この像も、木心乾漆造を使用して作られました。この技法は、この時代の後の平安時代(794–1185)に、木材が素材として好まれるようになってから、失われてしまいました。


The Thousand-Armed Kannon


To the right of the Rushana Buddha stands Kannon, the bodhisattva of compassion. Also known as Kanzeon, the bodhisattva is variously depicted, sometimes in a simple form and on occasion with 11 faces, but in this image with an even more striking appearance.


Known as the Thousand-Armed Kannon, this image has a total of 953 hands, 42 of them large, 911 small, and it is thought that originally there were 1,000. It is one of only three images of this kind in Japan. Others feature 42 hands, two regular and 40 additional ones, each one representing 25 hands, or the 25 Buddhist worlds, for a total of one thousand. Toshodaiji’s Kannon dates back to the eighth century and is believed to be the oldest wooden statue in Japan.


Another characteristic of this Kannon image is its relaxed posture and compassionate but powerful facial expression that suggests a resolve to live up to his name as the bodhisattva of mercy. Kannon can assume the form of a woman, and this has given rise to the popular description as a “goddess of mercy.”


The kan in Kannon refers to a supernatural power of seeing and hearing the normally invisible and inaudible. Kannon is regarded as a deity who employs this extraordinary power to see and hear all beings on earth with compassion, offering them help in time of need.


Like Rushana Buddha and many other Buddhist images made in the same era, this image was made using the dry lacquer technique, a method that died out in the subsequent Heian period (794–1185), when wood became the favored sculpting material.


Search