Title Lecture Hall

  • Nara
Topic(s):
Shrines/Temples/Churches
Medium/Media of Use:
App, QR code, etc.
Text Length:
≤250 Words
FY Prepared:
2019
Associated Tourism Board:
rotasurodotagengokaisetsuseibisuishinkyogikai
Associated Address:
13-46 Gojocho, Nara-shi , Nara

講堂

この優雅な講堂は、ずっと唐招提寺の境内に花を添えていたわけではありません。奈良時代(710~794)に平城京(現在の奈良市)にあった平城宮の敷地内にあったこの講堂は、760年頃に御所から寺に贈呈され、その後、今日の広々とした建造物として改築されました。

唐招提寺の多くの建物と同様に、講堂は国宝であり、建築的に重要な建物です。寺院が置かれている場所が奈良の中心部に位置していた時代、寺院のすぐ北東に位置していた平城宮の名残が記憶されている、現存する唯一の建造物です。

この建物の屋根は、入母屋造りと呼ばれる建築様式で作られています。入母屋造りとは6世紀に中国から日本に伝来した様式で、それ以降、寺院や神社の建築に使用されています。

切妻は通常、建物の母屋を保護し、寄棟屋根は母屋の外側を走る隆起した通路(庇)を覆います。他の多くの建物と同様に、屋根自体は本瓦葺として知られる伝統的な瓦で覆われており、下向きの半円形の瓦が、平ら、またはわずかに上向きの瓦と交互になっています。建物の土台は、浸水や湿気から建物を保護するために高くなっています。今日見られる構造の多くは、鎌倉時代(1185–1333)に遡ると考えられています。

講堂の内部には仏像が安置されています。お堂の本尊である弥勒如来に加え、四天王の二人、持国天と増長天があり国宝に指定されております。論議台もあり、昔ながらの方法で、仏教の教義についての論議が行われます。これは、現在、年に2回行われる公式の行事です。そのうちの1回は、5月に行われますが、仏教と雅楽の演奏もあり、寺院創始者の鑑真が伝えた「陪臚」という曲も演奏されます。


Lecture Hall


The Toshodaiji Lecture Hall (Kodo) exhibits an elegance attesting to its former role as an assembly hall within the grounds of Heijo Palace, the imperial residence in Heijokyo (present-day Nara) during the Nara period (710–794). It was presented to the temple by the court in around 760 and subsequently modified as the spacious structure we see today.


Like many buildings at Toshodaiji, the Lecture Hall is a National Treasure and a building of some architectural significance: It is the only surviving structure that retains vestiges of the Heijo Palace, which was located just northeast of the temple at a time when this area was at the heart of the Nara capital.


The building features a hip-and-gable (irimoya-zukuri) roof, a style introduced from China in the sixth century that has been used in temple and shrine architecture ever since. The gabled part covers the core (moya) of the building, while the hipped roof covers raised aisles (hisashi) running around the outside of the core. Like many other buildings, the roof itself is covered by the traditional tiling method known as hon kawarabuki composed of broad, flat concave tiles linked by semi-cylindrical convex tiles. The base of the building is raised to protect the structure from flooding and dampness. Much of the structure you see today is believed to date back to the Kamakura period (1185–1333).


Among the Buddhist statues inside is the hall’s principal image, Miroku Nyorai, and one depicting Zochoten, one of the four heavenly kings, which is a National Treasure from the Nara period. There are also lecterns from which, in time-honored fashion, discussions and debates about the Buddhist precepts are conducted. Today these are formal occasions that take place twice a year. One of them, in May, includes a performance of court music and dance (gagaku), among them a piece entitled “Bairo” that was introduced by temple founder Ganjin.


Search