Title Hiroshima Peace Memorial Museum

  • Hiroshima
Topic(s):
Historic Sites/Castle Ruins Public Works & Institutions (Museums, etc.)
Medium/Media of Use:
Web Page
Text Length:
≤250 Words
FY Prepared:
2019
Associated Tourism Board:
The City of Hiroshima

広島平和記念資料館


広島平和記念資料館は、原爆に関する場所の中で広島最大のものです。著名な建築家 丹下健三(1913-2005年)により設計されたこの資料館は、1955年に開館し、2006年には日本の重要文化財に指定されました。


資料館は平和記念公園内にある2つの隣接する建物から構成されています。本館には原爆当時の様々な遺品が収容され、東館は様々なメディアを通じて平和教育に焦点を当てています。本館は近年大規模な改装が行われ、そのコレクションは今ではさらに力強く心を打ちます。


訪問客は、包帯をした若い女の子から上から見た爆弾のキノコ雲まで、様々な大きな写真が並んでいる狭く薄暗い廊下を通って本館の広大な展示室に入ります。この新しく追加された部分は、爆弾の犠牲者が感じたであろう、自らが捕らわれているような感覚を伝えるように設計されています。


次の一連の部屋では、物から人に焦点を移していくことで、広島の被爆体験を深く語りかけます。現在でも広島の人々に影響を与え続けている原爆と後遺症について、写真や生存者が記憶から描いたイラスト、様々な物を通して説明されています。遺品の中には、ひしゃげ焼け焦げた子供用の三輪車などもありますが、一番心を動かされる品々は最も小さい品であったりします。小さな折り鶴は、地元の少女 佐々木禎子(1943-1955年)が折ったもので、その時彼女は放射線への被曝による白血病で病床で死を待っていました。


廣島和平紀念資料館


廣島和平紀念資料館是廣島市內規模最大的原子彈轟炸紀念設施。於1955年建成開幕,由著名建築師丹下健三(1913-2005)擔綱設計,2006年被指定為日本重要文化財。

資料館由和平紀念公園內兩座相鄰的建築組成——主館和東館。主館內收藏著大量原子彈轟炸罹難者遺物,東館則通過各種媒介來開展和平教育。近幾年,主館進行了大規模的整修,其藏品展示時更能觸動人心。

參觀者需先通過一條狹窄而昏暗的走廊,才能進入到主館的寬闊展廳。走廊里陳列了如纏繞繃帶的女孩、從高空俯瞰原子彈轟炸所產生的蘑菇雲等各種巨幅照片。這個新設置的展區,其設計概念是為了讓參觀者形象體會、真實感受罹難者內心的痛楚和困惑。

之後的展廳,展示重點從「物」轉移到「人」,深入探討廣島的原子彈轟炸經歷。通過照片或借助倖存者的記憶描繪的圖畫等各種文物,讓參觀者了解到原子彈對廣島市民造成的創傷及後遺症迄今尚未被治癒。遺物中還有一輛被燒焦、扭曲變形的兒童三輪車。最為打動人心的非紙鶴莫屬,它們是資料館內最小的展品之一。一位叫佐佐木禎子(1943-1955)的少女,因遭受核輻射而患上白血病,她在離世前的病床上,摺下這些紙鶴。

广岛和平纪念资料馆


广岛和平纪念资料馆,是广岛市内规模最大的原子弹爆炸纪念设施。于1955年建成开馆,由著名建筑师丹下健三(1913-2005)担纲设计,2006年被指定为日本国家级重要文化财。

资料馆由位于和平纪念公园内的两座相邻的建筑――主馆和东馆组成。主馆内收藏了大量原子弹爆炸罹难者的遗物,东馆则通过各种媒介着重开展和平教育。近几年,主馆进行了大规模的装修,其藏品越发震撼人心。

参观者需先通过一条狭窄而昏暗的走廊,才能进入主馆的宽阔展厅。走廊里陈列了如脸缠绷带的女孩、从高空俯瞰爆炸时产生的蘑菇云等各种巨幅照片。这个新设置的展区,之所以如此设计,是为了能让参观者形象体会、真实感受死难者的困惑与痛苦。

之后的展厅,展示重点从“物”转向“人”,深入介绍广岛的原子弹爆炸体验。通过展示照片或借助幸存者的记忆绘成的图画等各类展品,让参观者了解到原子弹给广岛市民造成的创伤与后遗症迄今尚未治愈。死难者遗物中还有一辆被烧得漆黑、扭曲变形的儿童三轮车。最为打动人心的非纸鹤莫属,它们也是资料馆内最小的展品之一。一位叫佐佐木祯子(1943-1955)的少女,因遭受核辐射突发白血病,她在离世前的病床上,折下了这些纸鹤。

Hiroshima Peace Memorial Museum


The Hiroshima Peace Memorial Museum is the largest of Hiroshima’s sites related to the atomic bomb. Designed by renowned architect Tange Kenzo (1913–2005), the museum opened in 1955, and in 2006 it was designated an Important Cultural Property of Japan.


The museum consists of two adjacent buildings inside Peace Memorial Park. The main hall houses an extensive collection of artifacts from the time of the bombing, while the east building is focused on peace education through a variety of media. The main hall recently underwent major renovation, and its collection is now even more powerful and moving.


Visitors enter the main hall’s expansive exhibition rooms via a narrow and dimly lit hallway, lined with sizable photographs whose subjects range from a young girl in bandages to the bomb’s mushroom cloud as seen from above. This newly added section is designed to convey a sense that one is trapped, much as victims of the bomb would have felt.


Next, a sequence of rooms tell the story of Hiroshima’s A-bomb experience in depth, with the focus progressing from the material to the human. The bombing and its aftereffects, which even today continue to impact the people of Hiroshima, are explained through photographs, illustrations drawn from memory by survivors, and numerous objects. A mangled and scorched child’s tricycle is among the artifacts, while some of the most moving pieces are among the smallest in the exhibit: tiny paper cranes folded by a local girl, Sasaki Sadako (1943–1955), as she lay in a hospital bed dying from leukemia caused by exposure to radiation.


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