Title Namahage Museum: The Origin of the Namahage

  • Akita
Topic(s):
Historic Sites/Castle Ruins Annual Events Public Works & Institutions (Museums, etc.)
Medium/Media of Use:
Pamphlet Web Page
Text Length:
≤250 Words
FY Prepared:
2019
Associated Tourism Board:
ogabanDMOimbaundosuishiniinkai

なまはげ館:解説 なまはげ起源


なまはげは男鹿の地域文化にはなくてはならないものとなっていますが、この民俗伝統がいつどのように発生したのかについては、歴史の闇の中に消え去ってしまいました。今日判明している中で最も古いなまはげへの言及は1811年に遡ります。旅行家兼文筆家の菅江真澄(1754–1829)が出版した旅行記の中で、恐ろしい神の使いに遭遇したことを、文字と挿絵で綴っているのです。菅江の旅行記には、なまはげの仮面や子供を怖がらせていたことなど、今日のなまはげの特徴と重なる多くの詳細な記述が見られます。


なまはげの実際の起源に関しては、それを説明する4つの伝説がよく引用されます。神話に登場する生き物から荒々しい見た目の苦行僧、それに難破船に乗っていた外国人まで、それぞれの理論がそれぞれのセクションでより詳しく解説されています。


Namahage Museum: The Origin of the Namahage


The Namahage are an integral part of local culture in Oga, but exactly how and when the folk tradition emerged has been lost to history. The oldest documented reference to the Namahage as we know them today dates back to 1811, when the traveler and writer Sugae Masumi (1754–1829) described, in both words and through a drawing published in a travel journal, his experience seeing the fearsome deities. Sugae’s account contains many details still associated with the Namahage, including their masks and their frightening effect on children.


As for the actual origin of the Namahage, four explanatory legends are commonly cited. From mythical beings to gruff-looking ascetic monks to shipwrecked foreigners, these theories are described in more detail in separate sections.


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