Title Sounji Temple

  • Kanagawa
Topic(s):
Shrines/Temples/Churches
Medium/Media of Use:
Web Page
Text Length:
251-500
FY Prepared:
2019
Associated Tourism Board:
hakoneDMO(ippanzaidanhojinhakonemachikankokyokai)

早雲寺

禅宗、臨済宗の寺院である早雲寺は、その悲劇的な歴史にある種ふさわしく、厳格な趣を称えています。その歴史は1521年、武将北条氏綱(1487年–1541年)が亡き父、北条早雲(1432?年–1519年)を祀る寺として建立したことに遡ります。各地の武家が同盟と反目を目まぐるしく繰り返した時代に成功を収めた無慈悲な大名、早雲は、箱根周辺地域の権力を集約して、息子がこれらの領地を大名として収め、北条家として家名を高める基盤を築きました。北条家の繁栄に伴い早雲寺も興隆し、その頂点においては、同寺院の境内は現在の箱根湯本駅に達するまでに拡大しました。これは、北条早雲の末子、幻庵(1493年–1589年)が境内に禅式の枯山水庭園を築いたと言われる時期とも重なります。


1590年、後に日本の天下統一を果たした戦国大名、豊臣秀吉(1537年–1598年)が、北条氏を征伐し、北条家の居城であった小田原城を攻略したことで早雲寺の命運は一変しました。早雲のひ孫で当時の北条家君主であった北条氏政(1538–1590年)は切腹を強いられました。秀吉は早雲寺を焼き払い、氏政の息子、氏直(1562–1591年)を追放し、後に氏直は追放先の地で一生を終えました。


箱根の大名家は打ち破られましたが、絶えたわけではありませんでした。氏政の弟、氏規(1545年–1600年)と甥の氏勝(1559年–1611年)はいずれも征伐を逃れ、北条家の名を守りました。両家の血筋は今も続いており、17世紀前半の早雲寺再建に大きな役割を果たしています。1672年以降、境内には早雲、氏綱、その息子である氏康(1515年–1571年)、氏政、氏直と、北条家5代の墓が建立されました。本堂の裏側に幻庵が設けた枯山水庭園は、1660年代に再建されました。 その後ろの丘の中腹では、シイの大木の数々が寺院の墓地にかぶさり、かつての箱根の盟主らの墓に影を落としています。


早雲寺


「早雲寺」為臨濟宗(禪宗流派之一)寺院,擁有莊嚴的外觀,彷彿在與其背後那段壯烈深沉的歷史遙相呼應。1521年,武將北條氏綱(1487-1541)為供奉其亡父北條早雲(1432?-1519)而建造了早雲寺。北條早雲是戰國時代顯赫一時的一代梟雄,在那一群雄逐鹿、結盟和叛亂不斷上演的時代,早雲成功地在箱根一帶集結勢力,為其子日後收治領國鋪下了康莊大道,北條家也自此叱咤風雲。早雲寺隨著北條家的繁榮而興盛,在其黃金時期,寺院的範圍曾擴大至現今箱根湯本站的所在之處。據說,寺院內具禪修風格的枯山水庭園,也是在同一時期由北條早雲最小的兒子幻庵(1493-1589)所修建。

1590年,之後統一日本的武將豐臣秀吉(1537-1598)向北條氏發動征討,並一舉攻下北條家的居城小田原城,早雲寺的命運也由此每況愈下。北條早雲的曾孫,即當時北條家的主君北條氏政(1538-1590)被迫切腹自盡。氏政之子氏直(1562-1591)遭到流放,並於隔年命喪流放地。而早雲寺也在豐臣秀吉的一把火下付之一炬,化為焦土。

雖然身敗,但箱根的大名世家卻香火未斷。氏政之弟氏規(1545-1600)與侄子氏勝(1559-1611)均從討伐中倖免於難,守住了北條家的名號。兩家的血脈延續至今,並為17世紀前期早雲寺的重修奉獻相當建樹。1672年以後,寺內陸續築起早雲、氏綱、氏綱之子氏康(1515-1571)、氏政、氏直——即北條家五代的陵墓。由幻庵始建的枯山水庭園,於1660年代也得以重建,現位於本殿背後。庭園後方的山坡上,高大的椎屬樹木覆蓋著寺院的墓地,為昔日箱根領主們的陵墓投下濃厚的陰影。

早云寺


临济宗(禅宗流派之一)寺院“早云寺”有着庄严的外观,仿佛在与其背后那段悲壮沉郁的历史遥相呼应。1521年,武将北条氏纲(1487-1541)为供奉其亡父北条早云(1432?-1519)而建造了早云寺。北条早云是战国时代叱咤风云的一代枭雄,在那段群雄逐鹿、结盟和反乱轮番上演的年代,早云成功地在箱根一带集结权力,为其子日后收治领国铺平了道路,北条家也自此名震一方。早云寺随着北条家的繁荣而兴盛,在其全盛时期,寺院的范围曾扩增至现今的箱根汤本站所在之处。相传,寺院内禅修风格的枯山水庭园,也是在同一时期由北条早云最小的儿子幻庵(1493-1589)所建造。

1590年,之后一统日本的武将丰臣秀吉(1537-1598)向北条氏发起征讨,并一举攻下北条家的居城小田原城,早云寺的命运也由此急转直下。北条早云的曾孙,即当时北条家的主君北条氏政(1538-1590)被迫切腹自尽。氏政之子氏直(1562-1591)遭至流放,并于次年命丧流放地。而早云寺也在丰臣秀吉的一把火下付之一炬,化为焦土。

箱根的大名世家虽然身败,但香火未断。氏政之弟氏规(1545-1600)与侄子氏胜(1559-1611)均从讨伐中脱身,保住了北条家的名号。两家的血脉延续至今,并为17世纪前期早云寺的重建做出极大贡献。1672年以后,寺内陆续建起早云、氏纲、氏纲之子氏康(1515-1571)、氏政、氏直——即北条家五代的陵墓。由幻庵始建的枯山水庭园,于17世纪60年代也得以重建,现位于本殿背后。庭园后方的山坡上,高大的椎属树木覆盖着寺院的墓地,为昔日箱根领主们的陵墓投下厚重的阴影。

Sounji Temple

A temple of the Rinzai school of Zen Buddhism, Sounji looks austere, as is perhaps fitting for a place with a tragic history. That history begins in 1521, when the samurai leader Hojo Ujitsuna (1487–1541) had the temple established in honor of his father, the late Hojo Soun (1432?–1519). Soun, a ruthless but successful military commander during a time of constantly shifting alliances and rivalries among local warlord-led families, had consolidated power in the region around Hakone, paving the way for his son to rule these domains and assume the prestigious name of Hojo for their family. As the Hojo prospered, so did Sounji: at the height of its splendor, the temple’s precincts reached all the way to present-day Hakone-Yumoto Station. This was also when Hojo Soun’s youngest son, Gen’an (1493–1589), is said to have constructed the Zen-style rock garden on the premises.


Sounji’s fortunes turned in 1590, when the warlord Toyotomi Hideyoshi (1537–1598), who later went on to unify all of Japan’s provinces under his banner, vanquished the Hojo and conquered Odawara Castle, the family’s stronghold. Hojo Ujimasa (1538–1590), great-grandson of Soun and head of the Hojo at the time, was forced to commit ritual suicide. Hideyoshi burned Sounji to the ground and sent Ujimasa’s son Ujinao (1562–1591) into exile, where he died the following year.


The lords of Hakone were down, but not out: Ujimasa’s brother Ujinori (1545–1600) and nephew Ujikatsu (1559–1611) both escaped the calamity and kept the Hojo name alive. These two family lines, which survive in the present, played a significant part in the rebuilding of Sounji in the first half of the seventeenth century. Since 1672, the grounds have included a monument to five generations of Hojo lords: Soun, Ujitsuna, his son Ujiyasu (1515–1571), Ujimasa, and Ujinao. Gen’an’s Zen garden, located behind the temple’s main hall, was revived in the 1660s. And beyond it on the hillside, majestic castanopsis trees tower over the temple cemetery, casting their shadows over the graves of Hakone’s former masters.


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