Title Otonomizu

  • Akita
Topic(s):
Historic Sites/Castle Ruins
Medium/Media of Use:
Interpretive Sign Web Page
Text Length:
≤250 Words
FY Prepared:
2019
Associated Tourism Board:
akitashirakamikankorenrakuchoseikyogikai

お殿水

江戸時代(1603~1867年)、徳川幕府は、すべての大名に幕府の「交替出仕」制度(参勤交代)に従うよう要求した。これは、大名がそれぞれの自領と首都である江戸(現在の東京)に交互に住まなければならなかったことを意味した。幕府はこの制度によって、贈り物の要求や、江戸にいる家臣と邸宅を維持するための費用を負担させるのはもちろんのこと、この旅だけで大名をほぼ倒産させることができたため、各藩の大名があまりにも強力にならないようにすることが可能であった。

地元の言い伝えによると、津軽藩のお殿または二代目藩主であった津軽信牧(1586~1631年)が、大間越街道(現在の国道101号線)を通って江戸に旅立ったとき、休憩のために野原で家臣を止めさせた。当時、藩主は駕籠、つまり担い籠で移動していたが、籠を担ぐ者のためだけでなく、大名も体を伸ばすために頻繁に立ち止まる必要があったのである。この習慣は野立ちとして知られている。のどが渇いた信牧は、家臣の一人に水を持ってくるように命じた際、家臣がこの湧水を見つけた。信牧がその水を飲むと「甘露、甘露」、つまり「甘いしずく、甘いしずく」と叫んだと言われている。それ以来、この湧水は「大名の水」、つまりお殿水として知られている。


御殿水


「御殿水」的歷史可追溯至江戶時代(1603-1867),乃是世界自然遺產白神山地的水源。

時值江戶時代,德川幕府要求所有大名,必須遵循幕府的「參勤交代」制度,前往江戶協助幕府將軍執行政務一段時間,然後再返回自己的領土執行政務,因此,大名們需要在兩地之間頻繁更換居所。幕府透過該項制度,要求大名向幕府進貢,並自行承擔家臣駐紮江戶及維持宅邸的費用,由此削弱其財力。僅靠反復往來於江戶的旅途奔波,就足以讓各藩大名破產,可謂自保不暇,更不用提增強勢力。

當時的藩主即大名,長途跋涉時會乘坐一種叫「駕籠」的轎子。乘坐時要蜷縮著身體,因此需要頻繁地歇腳休息,不僅為了讓抬轎侍從休息,更為了自己伸展身體,緩解疲勞,這種習慣被稱為「野立」。相傳,津輕藩的第二代藩主津輕信牧(1586-1631),穿過大間越街道(現國道101號線)前往江戶途中,曾經過一片野草地,遂喚家臣稍事休息。口渴難耐的信牧,命令一名家臣取水來喝,家臣在此地發現了湧出的清泉。信牧飲罷,大呼「甘露啊,甘露」,意思是水如甘露般清甜可口。該地湧出的水即被譽為「御殿水」(大名之水),從此聲名遠揚。

御殿水


世界自然遗产白神山地的水源名为“御殿水”,其历史可追溯至江户时代(1603-1867)。

时值江户时代,德川幕府要求所有大名,必须按照幕府的“参勤交代”制度,前往江户协助幕府将军执行政务一段时日,之后再返回自己的领地执行政务,因此,大名们需在两地之间频繁更换居所。幕府通过此项制度,要求大名向幕府进贡,并自行承担家臣驻扎江户及维持宅邸的费用,进而削弱其财力。仅靠反复往来于江户的旅途奔波,就足以令各藩大名破产,可谓自保不暇,更不必提增强势力。

当时的藩主即大名,长途跋涉时会乘坐一种称作“驾笼”的轿子。乘坐时要蜷缩着身体,因此需频繁地歇脚休息,不仅为让抬轿侍从休息,更为了自己伸展身体,缓解疲劳,此种习惯被称为“野立”。相传,津轻藩的第二代藩主津轻信牧(1586-1631),穿过大间越街道(现国道101号线)前往江户途中,曾途径一片野草地,遂唤家臣稍事休息。口渴难耐的信牧,命一名家臣取水来喝,家臣随即呈上在此地发现的清澈涌泉。信牧饮罢,大呼“甘露啊,甘露”,意思是水如甘露般清甜可口。该地涌出的水即被誉为“御殿水”(大名之水),从此声名远播。

Otonomizu

During the Edo period (1603–1867), the Tokugawa shogunate required all the daimyo lords to follow the shogunate’s “alternate attendance” policy (sankin kōtai). This meant that the daimyo had to alternate between living in their respective domains and the capital, Edo (now Tokyo). This policy allowed the shogunate to ensure that the daimyo of each domain could not become too powerful, as the journey alone could almost bankrupt the lord, not to mention the required gifts and cost to maintain a retinue and a residence in Edo.

According to local legend, when the second lord, or otono, of the Tsugaru clan, Tsugaru Nobuhira (1586–1631) was traveling to Edo on the Ōmagoshikaidō road (now Route 101), he stopped his retinue in an open field to rest. In those days the lord of a domain would travel by palanquin or litter, which required frequent stops not only for the carriers but so that the lord could stretch, a practice known as nodachi. Feeling thirsty, Nobuhira ordered one of his retainers to bring him some water. The retainer found this spring, and when Nobuhira drank the water he is said to have cried out, “kanro, kanro!” meaning “sweet dew, sweet dew.” The spring has been known as Otonomizu, “the lord’s water” ever since.


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