Title Fujioka Historical Museum: Yayoi Period (300 BCE–300 CE)

  • Gunma
Topic(s):
Historic Sites/Castle Ruins
Medium/Media of Use:
Interpretive Sign
Text Length:
751+ Words
FY Prepared:
2020
Associated Tourism Board:
Gunma Prefecture

弥生時代(紀元前300年~西暦300年)


弥生時代(紀元前300年~西暦300年)は、狩猟採集社会から定住農耕社会への移行が顕著です。後期の縄文人は農業を営んでいたと考えられていますが、稲作は弥生人の本領だったようです。弥生時代の遺跡には、古代の田んぼの名残が含まれていることが多いです。初期の弥生人は縄文人と同じ種類の石器と共に、金属製のものを含むより精巧な道具を使用していました。 金属加工の到来は弥生時代のもう一つの特徴です。


コンチネンタルコネクション

初期の説では、弥生人は海外からやって来て縄文人に取って代わったとされていました。限られたDNA証拠に基づく現在の考えでは、弥生人は縄文人とアジアの他の地域からの移民、おそらく現代の中国の雲南省までの移民が混在しているというものです。新たな移住者は、稲作や金属加工のノウハウを列島にもたらしたと考えられています。弥生人は、一般的に現代日本人の祖先として受け入れられています。


日本の鉄や青銅の仕事は弥生時代に始まり、鉄や青銅の武器、青銅の鈴や鏡、硬貨、鉄や他の金属を先端に付けた農具などを生産していました。


弥生人は縄文土器の伝統を受け継いでいましたが、鍋の装飾はそれほど精巧ではありませんでした。器の形状も、変化するニーズを満たすために時間とともに進化しました。縄文・弥生時代の土器を年代順に並べた1つの展示ケースには、2つの時代の土器の変遷が展示されています。


展示された弥生遺物の多くは、1980年代初頭、藤岡市立小野中学校の建設中に発見された沖IIと呼ばれる場所から発掘されたものです。発掘調査は、弥生時代初期から中期にかけての東日本最大の遺跡の1つであり、27の埋葬地が発見されたため、考古学者は、遺体が埋葬され、後に解体、処理され、再埋葬されたこの時代の葬儀について詳しく知ることができました。


弥生の住居は縄文時代の先例の高度なバージョンでした。両方の時代、そして古墳時代(およそ250-552)にさえ、一戸建ての竪穴住居が一般的でした。家には中央に暖炉があり、4本の等間隔の柱が床に埋め込まれていて、その上にフレームと茅葺きが敷かれていました。博物館内の切り取られた縮尺模型は、住居がどのようなものであったかを示しています。


この時代の他の構造物には、高床式の上に建てられた共同の穀物倉(おそらく害獣を防ぐため)と高い望楼があります。


博物館の図表は、弥生時代の初期、中期、後期における陶器、竪穴住居の配置、埋葬様式の進化を示しています。遺物は年代順に並べられています。


弥生人の農耕習慣から判断すると、弥生人はそれ以前の人々よりも定住環境が整っていたように見えます。このことが、統治機構や集団防衛などの社会的発展につながったと考えられます。


Fujioka Historical Museum

Yayoi Period (300 BCE–300 CE)


The Yayoi period (300 BCE–300 CE) is marked by the shift from a hunter/gatherer society to a settled agricultural society. Though Late Jomon people are thought to have had some agricultural practices, rice cultivation appears to have been the domain of the Yayoi people. Yayoi period archaeological sites often include remnants of ancient rice paddies. Early Yayoi people used the same type of stone tools as the Jomon people, as well as more elaborate tools, including metal ones; the advent of metalworking is another characteristic of the Yayoi period.


Continental Connections

Early theories maintained that the Yayoi people arrived from overseas and supplanted the Jomon people. Current thinking, based on limited DNA evidence, is that the Yayoi people are a mix of Jomon people and migrants from other parts of Asia, perhaps even as far away as the modern-day Chinese province of Yunnan. It is believed the new migrants brought rice cultivation and metal-working know-how to the archipelago. The Yayoi are generally accepted as the ancestors of modern Japanese.

Iron and bronze working in Japan began with the Yayoi people, who produced iron and bronze weapons; bronze bells, mirrors, and coins; and farm tools tipped with iron or other metals.

The Yayoi people continued and refined many Jomon pottery traditions, although they did not decorate pots as elaborately. The pot shapes also evolved over time to meet their changing needs. The evolution of pottery over the two periods is shown in one display case, where Jomon and Yayoi artifacts are arranged chronologically.

Many of the Yayoi artifacts displayed were excavated from a site called Oki II, which was discovered in the early 1980s during the construction of Ono Junior High School in Fujioka. The excavation proved to be one of the largest sites dating from the Early to Middle Yayoi period in eastern Japan, with 27 burial sites uncovered, allowing archaeologists to learn more about funerary practices of this period when bodies were buried and later disinterred, processed, and reburied.

Yayoi dwellings were advanced versions of Jomon precedents. During both periods—and even into the Kofun period (ca. 250–552)—single-family pit houses were common. The houses had a central fireplace and four evenly spaced pillars embedded in the floor against which a frame and thatching were laid. The cut-away scale model inside the museum provides a view of what a dwelling would have been like.

Other structures from the period include communal granaries built on stilts (presumably to keep out vermin) and tall watchtowers.

A chart in the museum shows the evolution of pottery, pit house layout, and burial style across the Early, Middle, and Late phases of the Yayoi period. The artifacts are arranged in chronological order.

Judging from their agricultural practices, the Yayoi people appear to have been more settled than were earlier people. This led to social developments such as ruling institutions and collective defense.


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