Title Monochrome Print of Omuro 88-Temple Pilgrimage

  • Kyoto
Topic(s):
Shrines/Temples/Churches Public Works & Institutions (Museums, etc.)
Medium/Media of Use:
Interpretive Sign
Text Length:
≤250 Words
FY Prepared:
2020
Associated Tourism Board:
Ninna-ji

御室八十八箇所巡りの白黒版画


この白黒の木版画は、四国八十八ヵ寺巡礼のミニチュア版である仁和寺の御室八十八箇所巡の、1827年に開始された直後に描かれたものです。この版画は、御室八十八箇所巡りを一般の人に宣伝するための一種の広告です。仁和寺の裏手の急坂を2時間で登って行く、成就山と総称されるコンパクトな規模のルートを強調しています。これは、4つの県にまたがる、1200キロの道のりにある八十八箇所の寺院を数ヶ月かけて巡る四国の八十八箇所霊場巡りと比較すると、巡りやすいとわかるでしょう。成就山の道には四国八十八箇所霊場のお寺の砂が入っているため、御室八十八箇所霊場を巡ると、四国八十八箇所のお寺を巡ったのと同様のご利益があるとされています。

民衆の間で四国八十八ヶ所巡りの人気が最高潮に達した江戸時代(1603~1868)、その全行程を歩けない人々のためにミニ巡礼を行うようになりました。仁和寺版は、第29世門跡の済仁法親王(1797~1847)が信徒からの要望を受けて考案したものです。


黑白版画《御室八十八所巡礼》


1827年,“四国遍路”88寺巡礼的微缩版——仁和寺“御室88所巡礼”发布,这幅黑白木版画随即面世。它其实是一张向百姓宣传御室巡礼的广告,主要强调一条紧凑的巡礼路线。路线沿仁和寺后被统称为成就山的陡峭山丘展开,全程只需2小时。要知道,全长1,200公里的四国遍路需要人们花费几个月的时间来跨越四个县,才能走完88座寺庙。与之相比,御室朝圣是一项了不起的创举。成就山的朝圣之路上铺着取自四国88寺的沙子,因此,御室朝圣被认为能带来与四国遍路相同的福报。

江户时代(1603-1868),四国遍路88寺巡礼的人气达到顶峰,民间开始为无法走完全程的人打造小型巡礼路线。仁和寺的第29任住持济仁法亲王(1797–1847)便是应信众要求,开发了仁和寺的“御室88所巡礼”。

Monochrome Print of Omuro 88-Temple Pilgrimage


The Omuro 88-Temple Pilgrimage at Ninnaji, a miniature version of the Shikoku 88-Temple Pilgrimage, was depicted in this black-and-white woodblock print immediately after its inauguration in 1827. The print is an advertisement of sorts to promote the Omuro Pilgrimage to the public. It highlights the compact scale of the route, which ascends the steep hills at the rear of the temple collectively called Mt. Joju and can be walked in 2 hours. This is a remarkable feat compared to the Shikoku Pilgrimage, a 1,200-kilometer journey to 88 temples across four prefectures that can take several months to complete. Walking the Omuro Pilgrimage is said to bestow the same blessings as visiting all 88 temples of the Shikoku Pilgrimage, since the paths on Mt. Joju contain sand from the 88 temples in Shikoku.

The practice of building mini-pilgrimages for those unable to walk the entire length of the Shikoku Pilgrimage emerged in the Edo period (1603–1868) when the popularity of the 88-temple journey peaked among the populace. Ninnaji’s version was developed by Prince Sainin (1797–1847), the 29th abbot of the temple, in response to requests from his congregation.


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