Title Nachi-no-Dengaku

  • Wakayama
Topic(s):
Shrines/Temples/Churches World Heritage (Natural or Cultural) Annual Events
Medium/Media of Use:
Web Page
Text Length:
251-500
FY Prepared:
2020
Associated Tourism Board:
nachikatsuracho tagengokaisetsuseibi shienjigyo chiikikyogikai

那智の田楽


那智の田楽は、稲作の動作を取り入れた舞で、打楽器と笛の演奏に合わせて踊られます。この舞は毎年7月14日に行われる熊野那智大社の火祭で奉納されます。田楽奉納の後、参加者はその年の息災と豊穣を祈願するため松明と神輿を那智大滝まで運びます。


田楽と熊野那智大社


田楽は、その年にたくさん米がとれるよう水田で行われていた歌唱や儀式に由来する芸能です。今日では他の伝統的な音楽や舞踊の影に隠れがちですが、田楽には千年以上の歴史があります。田楽は鎌倉時代(1185–1333)に一世を風靡した芸能で、当時は今より豪華な衣装でより賑やかに演じられていました。後の時代、田楽は能楽に強い影響を与えました。


稲作はその土地の神社と密接に関係しており、多くの場合、田楽の上演は神聖な捧げものととされていました。那智の田楽(the dengaku of Nachi Taisha)もそのような田楽のひとつです。


那智で田楽が上演された最古の記録は1403年のものです。当時、熊野那智大社は那智山という社寺複合施設の一部だったため、仏僧がこの伝統の維持に助力していました。1868年の明治維新後、政府は神道と仏教を厳密に分離することを命じました。熊野那智大社の運営体制が大幅に変化した結果、残念なことに田楽の伝統は途切れてしまいました。


1921年、那智の田楽は、保存されていた記譜の入念な研究と過去の上演を覚えていた年配の氏子の協力によって復興されました。以来、この田楽は毎年熊野那智大社で奉納されています。


那智の田楽の奉納


那智の田楽は、那智田楽保存会のメンバーによって境内の舞台で奉納されます。田楽の後、これらのメンバーは火祭の扇神輿の担ぎ手という名誉ある役割も担います。このことは、この祭りにおける田楽奉納の重要性を示しています。田楽の演者は、主な舞い手8人、小さな鼓4人、そしてびんざさら4人からなります。びんざさらと呼ばれる珍しい打楽器は、何十枚もの小さな木の板を紐で束ねて作られており、波立たせるようにして演奏します。加えて、2演目だけに登場する「シテテン」と呼ばれる舞い手が2人と、ずっと座って演奏する笛の奏者が1人か2人います。歌い手はおらず、笛が唯一の旋律的な要素を担います。


那智の田楽には23の演目があり、そのうちの2演目はシテテンによって演じられます。火祭では約45分かけて全演目が上演されます。舞台上で、演者たちは田植え・手入れ・稲刈りを模した優雅な身振りをしつつ、別々の組に分かれたり、集まったり、再び分かれたりしながら互いの前後や周りを動き回ります。


Nachi-no-Dengaku


Nachi-no-Dengaku is a dance performance involving stylized movements symbolizing rice farming and set to percussion and flute music. It is performed on the morning of Kumano Nachi Taisha Grand Shrine’s annual Fire Festival on July 14. Afterward, participants carry torches and portable shrines to Nachi Waterfall to offer prayers for a peaceful year of bountiful harvests.


Dengaku and Nachi Taisha


Dengaku is a performing art derived from songs and rituals performed in rice fields to ensure the success of the year’s crop. It dates back over a thousand years, though it is overshadowed today by other traditional forms of music and dance. In its livelier, more elaborately costumed form, dengaku was the single most popular performing art of the Kamakura period (1185–1333). In later years, it had a strong influence on Noh theater.


Rice farming had close connections to local Shinto shrines, and dengaku performances were often considered sacred offerings. Nachi-no-Dengaku, which means simply “the dengaku of Nachi Taisha,” is one such performance.


The first recorded performance of dengaku in Nachi was in 1403. The shrine was then part of Nachisan, a syncretistic Shinto-Buddhist complex, and the Buddhist priests helped keep the tradition alive. After the Meiji Restoration of 1868, the government ordered that Shinto and Buddhism be kept strictly separate. The shrine’s administration underwent radical changes, and one unfortunate outcome was the breaking of the dengaku tradition.


In 1921, Nachi-no-Dengaku was revived through careful study of preserved notation in consultation with older shrinegoers who remembered the earlier performances. Since then, it has been performed at the shrine every year.


Performing Nachi-no-Dengaku


Nachi-no-Dengaku is performed on a stage on the shrine grounds by members of the Association for the Preservation of Nachi-no-Dengaku. These members also have the honor of carrying the Fire Festival’s portable fan shrines later in the day—a role that indicates the importance of the dengaku performance in the festival. The troupe includes eight main dancers, four playing small drums and four playing binzasara, a rare percussion instrument made of dozens of small wooden slats bound together with a cord and played with a rippling motion. There are two additional dancers called shiteten, who only take the stage for two dances, and one or two flute players, who remain seated throughout. As there are no singers, the flutes are the only melodic element of the ensemble.


The Nachi-no-Dengaku repertoire includes 23 distinct pieces, two of which are performed by the shiteten. The entire repertoire is performed at the festival, and takes around 45 minutes to complete. Onstage, the troupe divides, reunites, and redivides into smaller groups, moving back and forth and circling each other with elegant movements that symbolize the planting, tending, and harvesting of the rice crop.


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