Title Mountain Worship on Dewa Sanzan

  • Fukushima
Topic(s):
Nature/Ecology Shrines/Temples/Churches Public Works & Institutions (Museums, etc.)
Medium/Media of Use:
App, QR code, etc.
Text Length:
751+ Words
FY Prepared:
2020
Associated Tourism Board:
gassambijitasenta uneikyogikai

出羽三山における山岳信仰


出羽三山とは、羽黒山 (414 m)、月山 (1,984 m)、湯殿山 (1,500 m) の総称です。出羽三山には、修験道の信者にとって重要な巡礼地として、1,400年の歴史があると言われています。修験道とは、山で修行に努める古くからの伝統であり、仏教と神道両方の要素を含んでいます。この秘教的な信仰体系は、6世紀以降に発展し、その後現代の神道へと組み込まれていきました。


出羽三山における山岳信仰の起源

羽黒山で生まれた修験道の伝統は、山で修行に努めるという、この宗教の最古の形態だと考えられています。伝説によると、この修験道は、第32代天皇である崇峻天皇の息子である蜂子皇子が593年に創始したものです。蜂子皇子は、父親が暗殺された後、当時の都だった奈良の自邸から逃れました。三本足のカラスが、彼を羽黒山へと導いたと言われています。当時の羽黒山は未開の地でした。彼が山上にいる時に菩薩が現れ、この山と、そこに住む神仏を信仰することに一生を捧げるよう彼を導きました。自然を崇めることが、修験道の中心にあります。岩、川、山といった自然の造形が、神の住む場所だと信じられているのです。


再生の旅

この伝統が始まって以来、修験道の行者 (修験者) たちは、出羽三山を巡礼してきました。「三関三渡」と呼ばれるこの巡礼は、再生の旅を象徴しています。山々を歩くことは神々の間を巡ることであり、それぞれの山は人生の旅の一部を表しています。羽黒山は現在 (現世) を象徴し、月山は過去 (死後) を象徴し、湯殿山は未来 (再生) を象徴しています。巡礼者たちは、数日をかけた巡礼から、精神の再生を達成して戻ってきます。


出羽三山の巡礼は、この再生を象徴するものに富んでいます。巡礼者たちは、出発の前に、宿坊 (巡礼者の宿) で葬儀に似た儀式に参加することで、古い自己を離れる準備をします。これが、「三関三渡」に旅立つ前に行われるのです。巡礼の際、修験者は伝統的な白装束を着ます。これは、死者が葬儀の際に着るものに似ています。


巡礼は、羽黒山のふもとにある下りの石段から始まります。この下りは、再生に向けた旅の最初の段階である死を象徴しています。修験者は、その後すぐに、川にかかった朱色の橋を歩いて渡ります。この橋がかけられるまでは、修験者は川を歩いて渡っていたのでしょう。川の渡りやすさが、その人の徳を表していました。川を渡りやすいほど、人生が清いものだった、ということです。そこから、修験者は、滝の下の川で身を清めて、再生への準備を始めます。この滝は人工のものです。修験者が自らの過去を流し去るための場所として、出羽三山の第50代住職である天宥別当 (1592~1674年) が作ったとされています。彼は、出羽三山をより歩きやすくするために道を作ったことでも知られています。


羽黒山

修験者たちは、川で自らを清めた後、羽黒山に登り始めます。山頂に至る石段は、多くの素朴な彫刻で飾られており、酒杯や蓮の花などが彫られています。これらは、言い伝えによると、修験者が現世にあって集中力を保つよう促すために天宥が彫ったものだとされています。修験者が彫ったものだとする説もあります。


出羽三山のそれぞれの山には神社があります。伝統的に、修験者たちは、これら3つの神社すべてを訪れてきました。しかし、雪が深い冬に月山や湯殿山に登ることはできないため、羽黒山にある「三神合祭殿」で、出羽三山の三体の神すべてに祈ることが可能です。羽黒山の降雪量はより少なく、年中訪れることができます。出羽三山の巡礼を試みる修験者たちは、この1つ目の神社で、巡礼の間のご加護を祈ります。この萱葺の「三神合祭殿」は1818年に建てられたもので、国の重要文化財に指定されています。


月山

羽黒山に登った後、巡礼者は月山の頂上を目指します。「三関三渡」の中で最も厳しい部分です。ここには、月の神である月読命が祀られています。


この山頂は、死後を表しています。高山に広がる湿原、山の険しい地形、および深い雪に覆われた溶岩石が、別世界のような雰囲気を作り出しています。修験者の間で月山に人気がある理由は、その荒々しい環境のためだとされてきました。修験者は、自給自足に価値を置いています。修験者は、月山の深い雪と強い風の中で身体的に厳しい修行を行い、月山の多様な植物を食料としてきた歴史があります。


湯殿山

湯殿山は、巡礼の最後の部分です。湯殿山は、未来と再生を表しています。巡礼は、この山のふもとにある神聖な湯殿山神社本宮で終わります。巡礼者は、この神社に詣でる前に、お祓いを受けなくてはいけません。写真撮影は固く禁じられています。


Mountain Worship on Dewa Sanzan


Dewa Sanzan (“the three mountains of Dewa”), the collective name for Mt. Haguro (414 m), Mt. Gassan (1,984 m), and Mt. Yudono (1,500 m), purportedly has a 1,400-year history as an important pilgrimage site for followers of Shugendo, an ancient tradition of mountain asceticism incorporating elements of both Buddhism and Shinto. This esoteric belief system developed after the sixth century and later incorporated into modern-day Shinto.


The roots of mountain worship at Dewa Sanzan

The Shugendo tradition that emerged on Mt. Haguro is thought to be the oldest form of this mountain asceticism. According to legend, it was founded in 593 by Prince Hachiko, the son of Emperor Sushun, the 32nd emperor of Japan. Prince Hachiko fled his home in the capital of Nara after his father was assassinated. A three-legged crow led him to Mt. Haguro, which was then a wilderness. A bodhisattva appeared to him on the mountain, leading him to dedicate his life to worshiping the mountain and the Buddhist and Shinto deities that dwelled there. Reverence for nature is central to Shugendo, and natural features such as rocks, rivers, and mountains are believed to be abodes of the divine.


A journey of rebirth

Shugendo ascetics (shugenja) have made pilgrimages to the Dewa Sanzan peaks since their traditions began. The pilgrimage, called Sankan Sando, is symbolic of the journey of rebirth. To wander the peaks is to walk among deities, and each mountain represents part of the journey of life. Mt. Haguro symbolizes the present (this world); Mt. Gassan, the past (the afterlife); and Mt. Yudono, the future (rebirth). Pilgrims return from the multiday trek having achieved spiritual rebirth.


The pilgrimage is rich with this symbolism of rebirth. Before they depart, pilgrims prepare to leave behind their old selves by taking part in a ceremony similar to a funeral at a shukubo (pilgrim lodging), as ascetics would have done before embarking on the Sankan Sando. On the pilgrimage itself, they wear traditional white outfits similar to funerary attire worn by the dead.


The pilgrimage starts at a descending stone staircase in the foothills of Mt. Haguro. The descent symbolizes death, the first stage in the journey toward rebirth. Shortly afterwards, ascetics walk across a vermillion bridge spanning a river. Before the bridge was built, ascetics would wade through the river. The ease of this river crossing represented virtue; the more manageable the crossing, the purer the life. From there, ascetics begin to prepare for rebirth by purifying themselves in the river, beneath a waterfall. This waterfall was artificially constructed, purportedly by Tenyu Betto (1592–1674), the 50th chief priest of Dewa Sanzan, to set the scene for ascetics to wash away their past. He is also known for building paths to make the mountains more accessible.


Mt. Haguro

After purifying themselves in the river, ascetics begin the ascent of Mt. Haguro. Numerous crude carvings, including of sake cups and lotus flowers, decorate the stone steps leading to the peak. According to legend, they were carved by Tenyu to encourage ascetics to stay focused and in the present. Other stories suggest they were carved by ascetics.


A shrine is located on each of the three mountains. Traditionally ascetics visit all three shrines, but because heavy snowfall prevents access to Mt. Gassan and Mt. Yudono in winter, it is possible to worship all three deities of Dewa Sanzan at Sanjin Gosaiden, on Mt. Haguro. The mountain has less snowfall and is accessible year-round. Ascetics attempting the entire pilgrimage pray at this first shrine for protection and prosperity during their journey. The thatched-roof Sanjin Gosaiden dates to 1818 and is a nationally designated Important Cultural Property.


Mt. Gassan

After climbing Mt. Haguro, pilgrims scale Mt. Gassan, the toughest part of the Sankan Sando. Tsukuyomi no Mikoto, the moon deity, is enshrined here.


This peak represents the afterlife. Its broad expanse of alpine wetlands, harsh mountain terrain, and lava rock covered in deep snow create an otherworldly atmosphere. Its popularity among ascetics has been attributed to the rugged environment. Shugenja value self-sufficiency; they undertake physically demanding training amid Mt. Gassan’s deep snows and harsh winds and have historically relied on its diversity of plants for sustenance.


Mt. Yudono

Mt. Yudono is the final part of the pilgrimage. The mountain represents the future and rebirth, The pilgrimage ends at the sacred main shrine at the foot of the mountain, Yudonosan Jinja Shrine (hongu). Pilgrims must undergo an exorcism rite before they can worship here. Photography is strictly prohibited.


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