Title Shugendō Mountain Worship

  • Nagano
Topic(s):
Nature/Ecology Shrines/Temples/Churches Public Works & Institutions (Museums, etc.)
Medium/Media of Use:
App, QR code, etc.
Text Length:
251-500
FY Prepared:
2020
Associated Tourism Board:
kankyosho shinetsushizenkankyojimusho

修験道は一般的に、神道、道教、仏教、そして山を神・霊・死者の住む場所として信仰する山岳信仰が習合したものとして、7世紀に発達した。神道と同様、修験道は自然を敬う強い心を起源としており、山岳信仰は6世紀に仏教が伝来するはるか以前から日本で実践されていたものと考えられている。

毎年7月1日、修験者(山伏)たちは谷川岳の北側の峰であるオキノ耳に登り、富士浅間神社の奥の院で参拝を行った。その場所から下の谷へ賽銭を投げ入れると、対岸の沢に届くように思えたので、その沢をゼニイレ沢と名付けたと考えられている。谷川岳下のこの沢(一ノ倉沢)では、今も江戸時代(1603~1867)の硬貨を見つけることができる。

朝鮮半島から仏教が伝来した後、「耳二ツ」とも呼ばれる谷川岳の2つの峰は、薬師如来(やくしにょらい)、そして仏教と神道の習合神である浅間大菩薩(せんげんだいぼさつ)の2体の神が宿る場所として知られるようになった。里宮が山麓近くに建立され、現在も富士浅間神社(ふじせんげんじんじゃ)として存在している。神社の中には、これらの仏像が浮き彫りにされて磨かれた鏡(懸仏)がある。

伝承によれば、まず1380年に頂上に奥の院が建立され、17世紀半ばにはそれよりも小さい里宮が山麓に建立された。また伝説によれば、富士山(ふじさん)から発せられた光が谷川岳を照らし、浅間大菩薩を頂上に連れてきた。それと時を同じくして、眠っていたある村人の前にその神が現れて村に恵みをもたらした。翌日、村人たちは山へ登ると1本の満開の桜の木を見つけ、その枝には一面の鏡がぶら下がっていた。そして、彼らは鏡を納めるためにそこに神社を建立した、と言われている。もうひとつ、木花咲耶姫(このはなさくやひめ)と呼ばれる見目麗しい女性が登場する伝説もある。頂上と山麓にある2つの神社はこの神を祀ったもので、目の病気を抱えた者が薬師岳(やくしだけ)(現在はトマノ耳と呼ばれる)にある洞穴から湧き出る水に目を浸すと、病が治ると信じられていた。また、地元の温泉街の源泉近くには薬師如来を祀ったお堂が建っている。


Shugendō Mountain Worship


Shugendō is an endemic Japanese religion that developed during the seventh century as a blend of Shinto, Daoism, Buddhism, and the worship of mountains as the dwelling places of deities, spirits, and the dead. Much like Shinto, Shugendō is rooted in a strong sense of reverence for nature, and mountain worship is believed to have been practiced in Japan long before the arrival of Buddhism in the sixth century.

Each year on the first day of the seventh month, Shugendō practitioners (yamabushi) climbed to Okinomimi, the northern peak of Mt. Tanigawadake, to worship at the inner shrine of Fuji Sengen Jinja. It is believed that when pilgrims threw offerings into the valley below, they imagined the coins reaching the opposite ravine, which they named Zeni-ire-sawa, or “money pouch ravine.” Coins dating back to the Edo period (1603–1867) can be still found today in the ravine below Mt. Tanigawadake.

After the introduction of Buddhism from the Korean peninsula, the two peaks of Mt. Tanigawadake, also called the “two ears,” came to be known as the homes of two deities: Yakushi Nyorai, the Medicine Buddha, and a syncretic fusion of Buddhist and Shinto deities called Sengen Daibosatsu. A secondary shrine (satomiya) was established nearer to the base of the mountain, which still exists today as Fuji Sengen Jinja. Inside the shrine are polished mirrors that have been carved with images of the resident deities.

According to shrine records, the main shrine on the northern peak was first built in 1380, and the satomiya was built near the base of the mountain in the mid-seventeenth century. Legend has it that a light emanating from Mt. Fuji illuminated Mt. Tanigawadake. At the same time, Sengen Daibosatsu appeared to a sleeping villager to bless the village. The next day, villagers climbed the mountain to find a single cherry tree in full bloom with a mirror hanging from its branches. They built a shrine there to house the mirror.

Another variation of the legend tells of a shining lady called Konohanasakuya-hime, or the “cherry tree blooming princess.” Both the shrine built at the mountain’s peak and at its base are dedicated to this Shinto deity. It was believed that if people with eye problems bathed their eyes in the water that sprang from a grotto on Mt. Yakushi (now called Tomanomimi), they would be healed. A Buddhist temple dedicated to Yakushi Nyorai, the medicine Buddha, can also be found near the source springs in the local hot spring villages.


Search