Title Oshima Tsumugi and Mud Dyeing

  • Kagoshima
Topic(s):
Regional Specialties
Medium/Media of Use:
Web Page
Text Length:
251-500
FY Prepared:
2020
Associated Tourism Board:
amamioshima kankobussanremmei

大島紬と泥染


紬は世界に知られる織物のひとつです。紬は手間暇をかけてきめ細かく織り上げられるポンジー(絹糸で織られる柔らかくマットな布地)です。紬を織るのに使われる技術の起源は1300年以上前に遡り、この織物はインドで最初に製造されるようになったとされています。中でも非常に高級な「大島紬」と呼ばれる奄美の紬は、歴史的に上品なデザインと繊細な染めの着物に使われました。昔から、島の女性たちは家計の足しにするため家の仕事の合間に自宅で紬を織っていました。江戸時代(1603-1867)の後半までには、大島紬は奄美大島の特産品となっており、島民はこの織物を(サトウキビと同じように)一種の税金として薩摩藩に納めなくてはなりませんでした。奄美大島の女性たちは島を支配していた薩摩藩から紬の着物を着ることを禁じられ、この制限は奄美大島が日本の一部となった1879年に終わりました。近年では製造量は減少していますが、多くの織り手は今でも自宅で働いています。


泥染

紬の製造工程は、時間がかかり、繰り返しの多い数多くの手順を伴う複雑なものです。紬の製造は、図案を決めることです。図案によって、絹100%の糸(縦糸と横糸の両方)を織る前にどのように染めるかが決まります。多くの図案は何世紀にもわたって使われてきた伝統的なデザインですが、現代の人々の好みに合わせて作られた新しい図案もあります。


糸は図案に応じて束ねられてから染められます。現地の言葉でテチギと呼ばれるシャリンバイの木から作られた染料で20~80回染め、泥(伝統的に水田の泥が使われます)で1回染めるのが1セットです。これが、3~4回繰り返されます。シャリンバイのタンニンと泥に含まれる鉄分の組み合わせによって、大島紬の代名詞である伝統的な色味の黒が生まれます。青い色味に染める際には藍を使います。


織り

糸が解かれ、3日間かけて織りの準備が整えられます。束ねた糸を解いた際、糸の染められている部分の長さと染められていない白い部分の長さはこれから織る図案を表しています。そして、織り手が織機の上に注意深く糸を並べる手織りの工程が始まります。この工程は高い集中力と技術を必要とします。1日に約30センチのペースで織れる熟練の織り手でも、一反(13メートル)の生地を織るのには40~50日かかります。


品質の保証

一反ずつ精査された後、大島紬には厳しい品質基準を満たしていること、泥で染められたこと、そして奄美大島で織られたことを認証する証紙が貼られます。地球の絵がついている証紙は、その製品が鹿児島県の他の地域ではなく奄美大島で製造された本場の大島紬であることの証です。大島紬は、伝統的な着物だけでなく、財布、電話ケース、コースター、カードケース、マスク、男性用シャツなどの商品やお土産品にも使われています。価格は図案の複雑さや織り手の技量によって異なります。島の観光オフィスで大島紬の製造工程を見学することができ、泥染めや簡単な織物体験も開催されています。


Oshima Tsumugi and Mud Dyeing


Tsumugi is one of the world’s great textiles. It is a labor-intensive, finely-woven pongee—a soft, matte fabric made from threads of raw silk. The origins of the technique used to make tsumugi go back over 1,300 years, and the fabric is believed to have been first developed in India. Amami’s version of this fabric, known as Oshima tsumugi, is one of the most highly prized, and historically was used for elegantly designed, subtly dyed kimono. Traditionally, women would do the weaving at home, in between their chores, to contribute to the family income. By the latter half of the Edo period (1603–1867), Oshima tsumugi had become a specialty of Amami Oshima and, like sugarcane, islanders had to supply the fabric to the Satsuma domain as a kind of tax. This ended in 1879, when Amami Oshima became part of Japan. While production has decreased in recent years, many weavers still work at home.


Mud Dyeing

The process of making tsumugi is time-consuming and complex, with numerous, often repetitive steps. It starts with plotting a pattern that will guide how the 100 percent silk threads, both vertical and horizontal, are dyed before weaving. Many of the patterns are traditional designs that have been used for centuries, but there are also new versions created to suit modern tastes.


The threads are bound according to the pattern, and then dyed. One set consists of dyeing 20 to 80 times with a dye from the Yeddo hawthorn shrub (techigi in local dialect, and sharinbai in Japanese), and once with mud, traditionally from rice paddies. This is repeated three or four times. The combination of tannin from the Yeddo hawthorn and iron in the mud produces the traditional shade of black for which Oshima tsumugi is known. Indigo is used for blue shades.


The Weaving

The threads are separated and prepared in a three-day process. When the bindings are removed, the dyed lengths of the threads and the white, undyed lengths form what will be the woven pattern. Then manual weaving begins, with the weavers carefully lining up the threads on the looms. This process requires intense concentration and skilled handiwork: one tan, the 13-meter-long roll of fabric needed to make one kimono, takes even the most experienced weaver 40 or 50 days to complete, at a rate of about 30 centimeters per day.


Certified Excellence

Every roll is inspected in detail before it receives the labels certifying that it meets strict levels of quality, was dyed in mud, and produced on the island. A label with an illustration of a globe certifies it is authentic Amami Oshima tsumugi, distinguishing it from Oshima tsumugi made in other parts of Kagoshima Prefecture. Oshima tsumugi is used not only in traditional kimono but also in products and souvenirs such as wallets, phone cases, coasters, card cases, face masks, men’s shirts and more. The price depends on the intricacy of the pattern and the skill of the weaver. Visitors can watch the process of producing Oshima tsumugi, and workshops in mud dyeing and simple weaving techniques are available.


Search