Title A Festival for the Spirit of the Shrine

  • Yamagata
Topic(s):
Shrines/Temples/Churches Annual Events Public Works & Institutions (Museums, etc.)
Medium/Media of Use:
App, QR code, etc.
Text Length:
751+ Words
FY Prepared:
2020
Associated Tourism Board:
Tsuruoka City

黒川能の里王祇会館 - 紹介動画(1.平成28年王祇祭)


早朝です。春日神社に任命された子供たちは、統治者の精神である王祇様の現れである崇拝の対象を運ぶ行列を導きます。彼らのエネルギッシュな詠唱は精神を保護すると信じられており、代表者が神社内の神聖な炎から灯篭を灯して行列をリードします。 神は春日神社から、祭りの期間中、当人の家である当屋に運ばれます。


神社の神である王祇様に感謝を捧げる儀式やお祭りでは、子供たちが重要な役割を果たします。1873年までの日本の新年すなわち毎年2月1日と2日に王祇祭は開催されます。王祇祭は平和と来年の収穫の成功を祈願することを中心としています。


[詠唱]


黒川能は、王祇様への供物として、神社のろうそくの揺らめきの中で行われる能の古典舞踊劇です。能の現代5流とも似ていますが、その表現は独特です。黒川能の多様性は日本全国で有名であり、この独特の環境でそのパフォーマンスを体験したいと願う多くの訪問者を魅了しています。


【パフォーマンス】


[白転]


王祇様は、黒川の上座地区に住む渡辺権兵衛さんと一緒に暮らすこととなりました。王祇様は毎年別の住居に住んでいるため、渡辺家にとどまるのは192年ぶりです。


王祇様は黒川地区の公会堂に運ばれます。昼食後、若いボランティアが夕方の黒川能の舞台の準備を始めます。約5歳の男の子がステージを踏み鳴らし、後に神の使者としての役割を果たします。


王祇様を代表する参拝物は、舞台に面して置かれています。この慣習により、王祇様と主催者が一緒に祭りを楽しむことができると信じられています。


【背景会話】


公演の開始が近づくと、観客は席を埋め始めます。日本各地から公演を見に行にきた黒川能ファンがたくさんです。これですべての座席が埋まりました。


【背景会話】


キャンドルはパフォーマンス中ずっと点灯したままです。権兵衛さんは、提灯を持った祭りの参加者や王祇様を祀る参拝物とともに舞台に上がります。

そして、幼い男の子がパフォーマンスを開始します。


【パフォーマンス】


最初のシーンは、広大な土地を踏みしめる鹿の物語です。出演者は鹿の故郷についての詠唱を暗唱します。また、地元の人々が来たるべき収穫を効果的に集めるのに役立つスキルを身につけることを祈っています。5歳くらいの男の子は、大地踏みの儀式で舞台を踏み鳴らし、神々の使者を表しています。


今年は5歳の秋山渡くんが主役。


【パフォーマンス】


観客の目を凝らし、渡くんは完璧なセリフを披露し、美しく踊ります。観客は大きな拍手をします。


【パフォーマンス】


儀式の後、一連の能の公演が行われます。3つのカテゴリーである能、式三番、狂言から選ばれ、喜劇末広やドラマ「はちのき」が含まれます。


【パフォーマンス】


観客にとって、様式化された動きとパフォーマンスの厳粛さは、祭の重要な部分です。


【パフォーマンス】


二日目の朝、春日神社に舞台を移し、お祭りが続きます。

祭りの参加者は、王祇様を代表する崇拝の対象を神社の小さなからできるだけ早く押し出すために競います。祭りのムードはその厳粛さからダイナミズムな興奮へと変化します。


【パフォーマンス】


次に、若者たちは、別のクライマックスの瞬間に、王祇様を象徴する崇拝の対象を神社の梁に向かってできるだけ早く持ち上げます。

各座2人の青年が中央祭壇の前から神社の対応する側に向かってダッシュし、ステージに登ります。

続いて、他の2つの競技が始まります。各座の青年が梁から王祇様を引き下ろし、覆っている布をはがします。この布は、翌年の王祇様の担い手となる青年の首にかけられます。式典の後、それは染められ特別な着物が作られ、翌年の王祇祭で当人が着ることとなります。参加者はまた、梁から巨大な餅をできるだけ早く引き下げるために競います。これらの大会の後、祭りは終了します。

王祇祭は550年もの間、代々受け継がれてきました。

祭りが終わると、黒川の人々は厳しい冬に別れを告げ、春を迎える準備をします。


[ブラックアウト]


Video 1 - Text

A Festival for the Spirit of the Shrine

(Filmed in 2016)


It is early morning. Children gather at Kasuga Jinja Shrine to join a procession carrying Ogi-sama, the deity of the shrine. It is believed their energetic chanting protects the deity. A representative leads the procession with a lantern lit from a sacred flame inside the shrine. The deity is carried from Kasuga Jinja Shrine to the toya, the home of the tonin (lay officiant) who is in charge for the duration of the festival.


Children play important roles in the rituals and festivities for giving thanks to Ogi-sama, the deity of the shrine. The festival is held annually on February 1 and 2, dates that marked the New Year in the lunar calendar followed in Japan until 1873. The Ogi Festival centers on the offering of prayers for peace and a successful harvest in the coming year.


[Chanting]


Kurokawa Noh (a local type of the classical noh drama) is performed in the shrine as an offering to the Ogi-sama deity. This tradition of noh was handed down in the Kurokawa area of Tsuruoka, Yamagata Prefecture. Some of its stylistic elements are similar to those in the five contemporary schools of noh (Kanze, Konparu, Hosho, Kongo, and Kita) but its expressions are unique. It is performed not by professionals, but by parishioners of the shrine, who are mostly farmers, and people travel from across the nation to see it.


[Performance]


[Fade to white]


The home of Watanabe Gonbei, the tonin (lay officiant) living in the Kamiza area of Kurokawa, has been designated for the overnight visit of the Ogi-sama deity this year. The deity resides in a different residence every year and this is the first time in 192 years that it will stay with the Watanabe family.


The deity is first brought to the civic hall in the Kamiza area of Kurokawa. After lunch, young volunteers start to prepare the stage for the performance of Kurokawa Noh in the evening. The Ogi-sama deity is placed in the center of the stage. It is believed this placement allows the deity and the local people to enjoy the festival together.


[Background conversation]


As the start of the performance nears, people begin to arrive, filling the audience seats. Fans of Kurokawa Noh travel from various parts of the county to see the performances.


All of the seats have now been filled.


[Background conversation]


The flickering light of large candles illuminate the performance. Gonbei proceeds to the stage along with the lantern carrier and the bearer of the Ogi-sama deity.


The young boys start the performance.


[Performance]


The first performance was Daichifumi. A boy aged about five plays the role of messengers to the deities, stamping his feet on the stage in the ritual of daichifumi (stomping of the earth). His stamping is believed to awake the spirit of the earth, ward off evil, and welcome a peaceful year and bountiful harvest.


Akiyama Wataru, aged five, performs the leading role this year.


[Performance]


Under the watchful eyes of the audience, Wataru delivers his lines impeccably and performs the dance beautifully. The audience erupts with applause.


[Performance]


After the ritual stomping, a series of noh performances continues into the night. They are drawn from the three categories of plays—noh, shiki sanban (plays of prayer), and kyogen (comic interludes)—and include the humorous Suehiro (The Fan of Felicity) and the dramatic Hachinoki (Potted Trees).


[Performance]


For the audience, the stylized movements and solemnity of the performances are important parts of the festival.


[Performance]


On the morning of the second day, the stage is moved to Kasuga Jinja Shrine and the festival continues.


Young members of kamiza (upper troupe) and shimoza (lower troupe) compete to pass the object representing the deity through the shrine’s small window as quickly as possible. The mood of the festival shifts from solemnity to excitement.


Afterwards, noh plays are performed: Naniwa by the kamiza (upper troupe) and Arashiyama, by the shimoza (lower troupe). Each play represents the locations of the festival. Daichifumi (stomping on the earth) and shiki sanban(plays of prayer) are performed.


[Performance]


Another climactic moment is when young men lift up the object representing the Ogi-sama deity and install it in the beams of the shrine as quickly as possible. Two young men from each troupe dash from in front of the central altar to their corresponding side of the shrine and climb up on the stage.


Following a signal, two other competitions start. Young men of each troupe pull down each Ogi-sama deity from the beams and peel off the cloth covering them. This cloth is then placed around the neck of the young man who is going to be a Ogi-sama bearer of the following year. After the ceremony, it is dyed to make a special kimono (suo), which will be worn by the tonin (lay officiant) during the following year’s Ogi Festival. Participants also compete to pull down huge mochi rice cake offerings from the beams as quickly as possible. After these competitions, the festival ends.


The Ogi Festival has been passed down, from generation to generation, for 500 years.


With the completion of the festival, the people of Kurokawa prepare to say farewell to the harsh winter and welcome the spring.


[Blackout]


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