Title Dewa Sanzan - Shojin Ryori

  • Yamagata
Topic(s):
Cuisine/Food Culture Shrines/Temples/Churches Public Works & Institutions (Museums, etc.)
Medium/Media of Use:
Web Page
Text Length:
751+ Words
FY Prepared:
2020
Associated Tourism Board:
Tsuruoka City
Associated Address:
Tsuruoka-shi , Yamagata

鶴岡食文化創造都市推進協議会 - 英語webサイト(出羽三山の精進料理について)


場所


1400年以上前、593年にさかのぼる宗教である羽黒修験道の形式を実践している僧侶は、出羽三山(出羽の3つの神聖な山)羽黒山、月山、山形県中部の湯殿山への精神的な再生の巡礼をしました。巡礼を完了するために、これらの僧侶、別名山伏は、しばしば非常に離れた神聖な場所で訓練し、旅をしました。江戸時代(1603~1868)、若々しい活力を取り戻す方法として、生きているうちに新しい魂として生まれ変わることができると考えられていた修験道は、三関と呼ばれる儀式でした。羽黒修験道の三渡は「再生の旅」として知られるようになりました。

生き残るために、僧侶たちはキノコ、タケノコ、草、根、ナッツ、花などの食用の野生植物を探しました。彼らはまた、塩漬け、天日干し、酸洗いなどの方法を使用して、天然に存在する食品を保存する方法を見出しました。

千年の歳月を経て、これらの僧侶の慣習は日本の食文化の基盤の一部を形成するようになりました。何世紀も前と同じように、これ等の多くの保存法は今日でも使用されています。


背景


禅寺で僧侶がよく食べる菜食は、精進料理として知られています。しょうじんという言葉を構成する2つの漢字は、文字通り「洗練する」または「集中する」(精)と「進歩する」(進)を意味します。したがって、「精進」という総称は、「精神的な進歩を遂げる」または「精神的な進歩を追求または専念する人々」と表現することができます。 2番目の用語(料理)は料理を意味するため、精進料理は「信者のための料理」と表現できます。


出羽三山の精進料理は、仏教哲学、修験道の山伏の自給自足のライフスタイル、そして北間船によってもたらされた京都の文化の統合です。森で育つ野生の山菜やきのこが豊富なのが特徴です。

料理は進化し、独自の料理になりました。その精進料理の存在こそが、2014年に鶴岡がユネスコの創造的な美食の街として認定された大きな要因でした。


精進料理は出羽三山巡礼の中心的要素です。巡礼者は、伝統的なローブに着替え、しめ(精神的な飾り)を身に着け、精進料理を食べ、山に向かう前に安全な旅行のために祭壇で祈ることを含む精進潔斎(浄化の儀式)を行います。最も一般的な料理は胡麻豆腐とたけのこ(月山)です。


昔から伝わる出羽三山の精進料理には、出羽三山信仰に所縁ある場所の名前が付けられています。出羽三山を駈けようとする人は、信仰と聖地を表す料理の説明を受けて一品一品を口に運びます。出羽三山の精進料理を食すことで聖なる山々から贈られた「生命の源泉」そのものを味わうことになるのです。


現在でも、羽黒山麓から出羽三山神社の門への約1キロのところに約30軒の宿坊があります。精進料理はこれらの宿坊でも出されます。


食物


精進料理は禅仏教と関係があるため、魚や肉はありません。動物の殺害は精神を堕落させ、瞑想を妨げると信じられています。精進料理でも玉ねぎやにんにくなどの強い味わいが避けられるのはこのためです。だしに使われている昆布、酢、醤油、ごま油、日本酒、みりんなどの香料は控えめに使用されており、材料の自然な風味を引き出すのに十分です。


出羽三山精進料理の重要な要素は、山菜です。山で採れた農産物の多様なコレクションには、月山竹、きのこ、栗、クルミのほか、マグワート、菊の花、ヒラメの芽、バターバー、イタドリ、クサソテツ、アカミズ、ゼンマイ、ウドが挙げられます。これらの季節のアイテムは、何世紀にもわたる技術と組み合わされて、料理の風味と食感の折衷的な組み合わせを作り出しています。料理は丁寧に調理され、シェフは何も無駄にしないように細心の注意を払っています。にんじんや大根などの根菜の皮も香料に使われています。このすべては、地球とそれが食物を通して人間に提供する精神的な力を尊重することに根ざしています。


材料の準備と保管に使用される保存方法も重要です。塩漬け、乾燥、酸洗いにより、アイテムをより長く保管することができます。生の形の三彩の多くは苦くて食べられませんが、これらのプロセスは有毒なものでさえ食べられるようにします。保存方法も同じ食材にさまざまな食感と風味を与え、食事に多様性をもたらします。これらの方法の多くは、今日でも使用されています。


巡礼者に訓練で提供される伝統的な食事は非常に基本的であり、通常、米、味噌汁、およびいくつかの漬物が含まれます。近年有名になった精進料理は、修行を重ねた後のお祝いの食事です。この食事のこれらの料理は、何世代にもわたって受け継がれてきたレシピを使用して作られています。各巡礼者の宿坊には、独自のものがあります。最も有名な料理は胡麻豆腐です。胡麻豆腐はでんぷんで調理したもので、冷やすと豆腐の粘り気が増します。と呼ばれる甘辛い濃厚醤油をトッピングしてお召し上がりいただけます。


この精進料理を体験する目的地の1つは、羽黒山の山頂にあるかつての寺院であった斎館です。祭壇、宿、精進料理など、参詣に必要なものをすべて提供する羽黒山。今日では、何世紀にもわたってこの地にいた敬虔な山伏だけでなく、この地域の豊かな歴史を探索したい観光客にもサービスを提供しています。


Dewa Sanzan - Shojin Ryori


The place

More than 1,400 years ago, monks practicing Haguro Shugendo, a form of mountain asceticism that is a highly syncretic religion dating from 593, would make a pilgrimage of spiritual rebirth to the Dewa Sanzan (three sacred mountains of Dewa): Mt. Haguro, Mt. Gassan, and Mt. Yudono, in central Yamagata Prefecture. To complete the pilgrimage, these monks, otherwise known as yamabushi (mountain wandering ascetic monks), trained and traveled in sacred spots that were often highly remote. The practice in which it is thought that while still alive you can be reborn as a new soul became popular among the public during the Edo period (1603-1868) as a way to reclaim youthful vitality, and was when the ritual called San-kan San-do (three gates, three passages) in Haguro Shugendo came to be known as a “journey of rebirth”.


To subsist, the monks would forage for edible wild plants including mushrooms, bamboo shoots, grasses, roots, nuts, and flowers. They also created ways to preserve naturally occurring foods using methods such as salting, sun-drying, and pickling.


With the passing of millennia, the practices of these monks came to form part of the foundation of Japanese food culture. Many of the methods of preparation and ingredients are still in use today, as they were centuries ago.


The background

The vegetarian cuisine typically consumed by monks at Zen temples is known as shojin ryori (ascetic cuisine). The two kanji characters that make up the word shojin literally mean “to refine” or “to focus” (sho) and “progress” (jin). The combined term, shojin, can therefore be described as “making spiritual progress” or “those who pursue or devote themselves to spiritual progress.” The second term (ryori) means cuisine, thus shojin ryori can also be expressed as “cuisine for devotees.”


The shojin ryori of the Dewa Sanzan is an integration of Buddhist philosophy, the self-sufficient lifestyle of Shugendo’s yamabushi, and Kyoto’s culture brought over by kitamaebune trading ships. It is characterized by an abundance of wild mountain vegetables and mushrooms that grow in the Japanese beech tree forest of Mt. Gassan. The cuisine has evolved to become a cuisine of its own. Its existence was a major factor in the certification of Tsuruoka as s UNESCO Creative City of Gastronomy in 2014.


Shojin ryori is a central component of the Dewa Sanzan pilgrimage. According to tradition, pilgrims undertake a shojin kessai (purification ritual) that involves changing into robes, putting on a shime (spiritual necklace), eating shojin ryori, and praying at the altar for safe travel before heading into the mountains. The most common dishes served are goma dofu (sesame tofu) and gassan dake (Mt. Gassan) bamboo shoot


Since the past, the dishes served in Dewa Sanzan shojin ryori is named after places that are connected or have spiritual significance to the Dewa Sanzan faith. Before the pilgrims depart for the mountains, they will listen to explanations about each dish that represents the sacred places and beliefs of Dewa Sanzan while partaking shojin ryori. By eating Dewa Sanzan shojin ryori, the pilgrim is able to taste the “Spring of Life” offered by the holy mountains.


Even today, there are about 30 shukubo (pilgrim’s lodgings) located in a stretch of about 1 kilometer from the foot of Mt. Haguro to the gate of Dewa Sanzan Shrine. Shojin ryori is served at these shukubo.


The food

As shojin ryori is connected to Zen Buddhism, it features no fish or meat. The killing of animals is believed to corrupt the spirit, which would interrupt meditation. For this reason also, strong flavors like onions or garlic are avoided in shojin ryori. Seasonings and flavorings, such as konbu (dried kelp) used in dashi (basic stock), vinegar, soy sauce, sesame oil, nihonshu (sake), and mirin (sweet sake) are used sparingly, just enough to bring out the natural flavors of the ingredients.


A key component of Dewa Sanzan shojin ryori is sansai (wild mountain vegetables and mushrooms). The diverse collection of mountain-foraged produce includes gassan bamboo shoots, mushrooms, chestnuts, and walnuts, as well as more obscure ingredients like Japanese mugwort, bracken fern fiddleheads, butterbur, itadori (Japanese knotweed, Reynoutria japonica), ostrich fern fiddleheads, the Japanese herb shiso (Perilla, Perilla frutescens var. crispa), akamizu (Elatostema japonica), zenmai fern (Osmunda japonica) and udo (Aralia cordata). These seasonal items are combined with centuries-old techniques to create the cuisine’s eclectic mix of flavors and textures. Dishes are prepared with great care, with cooks making every effort not to waste anything. All of this care and attention is rooted in respect for the earth and the spiritual power it provides humans through food.


Methods to prepare and store the ingredients are also important. Salting, drying, and pickling allow items to be stored for longer periods of time. Many sansai in their raw form are too bitter to eat, but these processes render even the toxic ones edible. The preservation methods also give the same ingredients different textures and flavors, providing variety in the meal. Many of these methods are still in use today, centuries after they were originally devised.


The traditional meals provided to pilgrims in training are quite basic, usually consisting of rice, miso soup, and some pickled vegetables. The dishes of this meal are made using recipes that have been handed down for generations. Each pilgrim lodge has its own style of preparation. The most famous dish is goma dofu (sesame tofu), a sesame paste cooked with starch which hardens to the consistency of tofu when cooled. It is served with a topping of sweet-savory thick soy sauce called an.


One destination to experience shojin ryori is Saikan, a former temple at the top of Mt. Haguro that provides devotees with all the requirements for their pilgrimage including an altar for prayer, lodging, and shojin ryori. Today it serves not only the devout yamabushi it has accommodated for centuries, but also tourists wishing to explore the rich history of the region.


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