Title Armor and Helmets of the Tokugawa Shoguns

  • Shizuoka
Topic(s):
Historic Sites/Castle Ruins Shrines/Temples/Churches Public Works & Institutions (Museums, etc.)
Medium/Media of Use:
Web Page
Text Length:
≤250 Words
FY Prepared:
2021
Associated Tourism Board:
CITY OF SHIZUOKA

徳川将軍家の甲冑と兜


コレクション

久能山東照宮は、徳川15代将軍の甲冑をすべて収蔵している唯一の神社である。その中には、徳川幕府を開いた徳川家康公(1542-1616)が関ヶ原の戦いの際に着用し、家康公の将軍就任の道を開いた象徴的な鎧「歯朶具足(しだぐそく)」が含まれている。また、彼が若い頃に着ていた金色の鎧兜2着も所蔵されている。


鎧には時代による大きな違いがある。


それ以前の将軍のために作られた甲冑は、戦闘用に作られたものである。戦国時代(1467-1615)は徳川幕府の成立から12年後に終わり、17世紀半ばには甲冑はもっぱら儀式用として使われるようになった。19世紀半ばの幕末の動乱期には、再び実用的な甲冑が必要とされるようになった。また、時代による甲冑の違いは、幕府の財政の変化を反映している。


その結果、初期の将軍の甲冑は、装飾を最小限に抑え、堅牢な作りになっているのが特徴である。一方、江戸時代中期(1603–1867)の将軍の甲冑は、精巧で高価なものであった。また、後世の将軍の鎧は、装飾を施しながらも、素材やデザインにコストダウンを図ったものが多い。


徳川将軍家の鎧は、1867年の幕府滅亡まで江戸城に保管されていた。久能山東照宮の所蔵品は、1882年、幕府滅亡後の初代当主である徳川家達(1863-1940)より献上されたものである。


日本の甲冑

人類の歴史において、鎧は常に機能性と美観の両方を考慮してデザインされてきた。日本の甲冑も同様で、装飾と防御が一体となっている。


特に兜は、兜の庇の上に大きな立物があるものが特徴的である。通常、顔は完全に覆われているため、戦いの最中や遠くから見たときに、紋によって着用者の身元を確認することができたのである。さらに、紋章のデザインは、着用者が持つべきメッセージや属性を象徴するものであった。例えば、鹿の角は雄鹿の強さを表している。また、その荒々しい表情と剛毛の生えた口ひげは、敵を威嚇するためのものであった。


鎧は、首のガード、胴体を覆う手甲、取り外し可能な袖、胴体下部と太ももを保護するスカート、すねと膝を保護する脚部などから構成されている。特に胴体と太ももを保護する部分は、腰から自由にぶら下げることができるので、動きやすい。鎧の多くは鉄や革の小板を何枚も重ね、漆で覆い、布製の紐でつないだものである。


Armor and Helmets of the Tokugawa Shoguns


The Collection

Kunozan Toshogu Shrine has the only collection of suits of armor from all 15 Tokugawa shoguns. The collection includes the iconic Shidagusoku armor worn by Tokugawa Ieyasu (1542–1616), founder of the Tokugawa shogunate, during the Battle of Sekigahara (1600), which paved the way for Ieyasu to become shogun. The collection also includes two gilded suits of armor he wore in his youth.


Each shogun’s armor reflects the times in which he lived. There are significant differences in the armor’s design based on whether it was made in a period of peace or war, and the health of the shogunate’s treasury along with fashion trends at the time.


The armor created for earlier shoguns was designed to be used in combat. The civil wars of the Warring States period (1467–1615) ended 12 years after the establishment of the Tokugawa shogunate, and by the middle of the seventeenth century, armor was used solely for ceremonial occasions. The turbulence, however, of the waning days of the shogunate in the mid-nineteenth century again created a need for practical armor.


Differences in the suits of armor over time also reflect the changing finances of the Tokugawa shogunate. The armor of earlier shoguns was more frugal, characterized by minimal ornamentation and robust construction. In contrast, the shoguns who lived during the middle of the Edo period (1603–1867) wore armor that was elaborate and costly. Finally, the armor of later shoguns, while still decorated, often reflected cost-cutting measures in both materials and design.


The armor of the Tokugawa shoguns was stored at Edo Castle until the fall of the shogunate in 1867. The items in the collection of Kunozan Toshogu were presented to the shrine in 1882 by Tokugawa Iesato (1863–1940), the first head of the Tokugawa family after the fall of the shogunate.


Japanese Armor

Throughout human history, armor has always been designed with both functional and aesthetic considerations. Japanese armor is no different, blending decorative and protective elements into a single whole.


Japanese helmets are particularly striking, especially those with a large crest above the visor. The crest identified the wearer during battle or from a distance, as their face would usually have been completely covered. In addition, the design of the crest conveyed a message or symbolized an attribute that the wearer hoped to possess. For example, antlers represented the strength of a stag. The fierce expression and bristling mustache of a faceplate were intended to show the wearer’s ferocity and vigor.


Each suit of armor consists of a neck guard, a cuirass covering the torso, detachable sleeves, a “skirt” to protect the lower torso and thighs, and leg guards for the shins and knees. The armor is easy to move in, especially because the sections protecting the lower torso and thighs hang freely from the waist. Most sections of a suit of armor are made from many small plates of iron or leather, usually covered with lacquer and bound together with fabric cords.


Search