Title Kamo Wakeikazuchi Jinja Shrine (Kamigamo Jinja)

  • Kyoto
Topic(s):
Historic Sites/Castle Ruins Shrines/Temples/Churches Public Works & Institutions (Museums, etc.)
Medium/Media of Use:
Web Page
Text Length:
751+ Words
FY Prepared:
2021
Associated Tourism Board:
Kamo Wakeikazuchi Jinja

賀茂別雷神社

賀茂別雷神社は、一般的には上賀茂神社と呼ばれており、京都で最も古い神社の1つです。市の北東に位置し、賀茂別雷大神が地上に降り立ったと言われている神聖な神山の近くにあります。上賀茂神社の1300年以上にわたる歴史の中で、この神社は重要で影響力のある神社と見なされており、宮廷や有力な武士によって支援されてきました。この神社は、神々に供物や祈りを捧げる天皇陛下の使者「勅使」が定期的に訪れる、日本に17社しかない神社の1つです。ユネスコの世界遺産「古都京都の文化財(京都市・宇治市・大津市)」の一部として登録されており、2つの国宝と41の重要文化財があります。


御祭神

上賀茂神社で祀られている主神は、自然の力を司ると信じられており、しばしば稲妻と雷に関連付けられる賀茂別雷大神です。厄除、雷除、その他の災害からの守護、不吉な方角からの不運からの守護、そして開運、必勝のご神徳があると言われています。また、賀茂別雷大神は、電気業界で働く人々の守護神と見なされています。


神社創建の神話

上賀茂神社の創始者である賀茂氏は、三足の烏(八咫烏)の姿になって日本の伝説的な初代天皇である神武天皇の案内を務めたことで最も有名な、賀茂建角身命という神様の子孫であると言われています。賀茂建角身命には、賀茂玉依比売命という娘がいました。ある日、彼女が鴨川で身を清めていると、朱色の矢が下流に流れてきました。不思議に思った賀茂玉依比売命は、その矢を家に持ち帰ってお祀りました。その夜、彼女は矢の神聖な力によって妊娠し、やがて御子神という息子を産みました。この子が元服の年になると、賀茂建角身命がたくさんの神様を豪華な宴に招き、御子神へ客の中から父親を示すように頼みました。御子神はその代わりに、自分の父親は天にあると言い、それから雷鳴とともに天へ昇りました。


御子神の母親がもう一度会いたいと祈った後、御子神は彼女の夢に現れ、儀式の準備をするよう伝えました。それらは神聖な衣服、葵(野生の生姜)と桂の枝でできた飾り、そして馬が関わる儀式などです。御子神のお告げに従って準備が終わると、この神様は成人の姿で神山に降り立ち、賀茂別雷大神と名付けられました。これが上賀茂神社の由緒と考えられており、また京都で最も有名な祭りの一つである賀茂祭(葵祭りとしても知られる)の由緒であったと考えられています。


境内

上賀茂神社は、鴨川の東、神聖な神山からは南にあり、約76ヘクタールの敷地を持つ広大な神社です。境内は大きく3つの区域に分けられます。一の鳥居と二の鳥居の間、二の鳥居と楼門の間、そして本社の区域です。


一の鳥居をくぐると、参拝者は2つの野原の間にある白い砂利道を二の鳥居へ向かって歩き、途中でいくつかの大きなしだれ桜を通り過ぎます。ある特定の日には、野原の端にある小さな厩舎に上賀茂神社の神馬がいます。二の鳥居の向こうには、さまざまな社殿や、伝統的な日本庭園、そしていくつかの摂末社があります。楼門は、神職がお祈りや奉納を行う本殿(主な本殿)へ通じています。境内を流れるいくつかの小川は、ならの小川に合流し、その後、鴨川と合流します。


神山は上賀茂神社から2㎞離れているにも関わらず、上賀茂神社にとって重要な場所とされています。その丸くて木々に覆われた姿は、社務所の横の小道から遠くに見ることができます。上賀茂神社の境内は、参拝者が神聖な山に面するように本社の区域が配置されています。


上賀茂神社の歴史

7世紀~12世紀:首都を守る神社

上賀茂神社の最初の社殿は677年に建設されました。桓武天皇(735~806)は794年に京都へ首都を移した後、上賀茂神社を参拝し、国の平和を祈願しました。北東は伝統的に不吉な方角と考えられていたため、上賀茂神社は首都を不幸から守る重要な神社と見なされていました。時が経つにつれ、上賀茂神社は影響力を得てゆき、公式に宮廷からの後援を受け続けました。平安時代(794~1185)には、上賀茂神社は国内で最高位の神社の1つになり、数人の天皇が賀茂別雷大神への敬意を示すため参拝しました。上賀茂神社は1036年に、式年遷宮という、21年ごとに行うすべての神聖な建造物の儀式的な再建を始めました。9世紀から13世紀にかけて、上賀茂神社の重要性は、特定の神社の儀式に参加する斎王という巫女として、未婚の皇女が特別に任命されるようになったことで、さらに強調されました。


12世紀~19世紀:強力な武家からの支援

12世紀に武家が台頭してきた頃、有力な武将や大名が宮廷の代わりに上賀茂神社を支援しました。鎌倉幕府の初代将軍である源頼朝(1147~1199)は、不安定な時代にこの神社へ彼の庇護を与えました。日本の最初の偉大な統一者と見なされる織田信長(1534~1582)は、賀茂競馬の儀式のために馬を提供しました。信長の後継者の豊臣秀吉(1537~1598)は、高い費用のかかる式年遷宮の1つを後援しました。徳川幕府の初代将軍である徳川家康(1543~1616)は、関ケ原の戦いを行った1600年に上賀茂神社へ参拝しました。その後に続く徳川将軍たちも、2世紀以上にわたって上賀茂神社を支援し続けました。


19世紀~現代:京都の代表的な神社

1867年に最後の徳川将軍が正式に辞任した後、明治天皇(1852–1912)は、1868年に上賀茂神社へ参拝し、神社の御祭神に日本の統治権が天皇に戻ったことを報告しました。その数年後、公式な神社の階級制度が改定され、上賀茂神社は政府が支援する最高位の神社の1つになりました。同じ頃、葵祭の大行列が復活しました。現代でも、上賀茂神社は京都で最も有名な神社の1つであり、賀茂祭で主要な役割を果たしている勅使(天皇陛下の使者)の毎年の訪問を通じて、皇室から認められています。毎年、数え切れないほどたくさんの人々が上賀茂神社を訪れ、歴史的な建造物を鑑賞し、景色を眺め、神社の神様に敬意を表しています。


葵の紋

上賀茂神社の紋は、2枚のハート型の葉と小さな花のつぼみを持つ植物を描いています。この植物は「葵」、より具体的には「二葉葵」(Asarum caulescens 野生のしょうがの一種)と呼ばれ、神社の創建の伝説では儀式の飾りの一つとして登場します。二葉葵の紋は、瓦や灯籠、飾り金具、絵馬、お守りなどに見られます。葵の植物自体は境内の、渉渓園の近くで丁寧に栽培されています。葵は賀茂祭にも見られ、この祭りの参加者は、伝統的に二葉葵の葉を桂の細い枝に巻き付けた飾りをつけています。


徳川幕府の時代(1610~1867年)には、毎年春に、上賀茂神社の葵に関連する儀式が行われました。「葵使(葵の使者)」と呼ばれる使節が、上賀茂神社で葵を集めて江戸(現在の東京)へ運び、武運長久の祈願として将軍に献上しました。この儀式は、上賀茂神社の紋と徳川家の家紋の両方に葵の葉が描かれていることから始まりました。


陰陽思想の影響

上賀茂神社を創建した賀茂氏は、京都が首都になるずっと以前からこの地域に住んでいました。賀茂家の人々は長い間、上賀茂神社で高位の神職を務め、宮廷でも高官として務めていました。平安時代(794~1185)から、賀茂氏は陰陽道の熟練した術者として知られるようになりました。陰陽道は宮廷で、厄除や祓の儀式を行ったり、吉凶の方角を特定したり、また天文学や暦の日付、自然の観察によって未来を占うために使用されました。対照的で補完的な力の均衡に関する陰陽思想は、さまざまな方法で上賀茂神社の境内に表現されています。本社の区域にある狛犬と唐獅子という守護者や、細殿の前にある立砂という円錐型の砂、そして渉渓園にある陰陽石(陰陽の石)などがその例です。


Kamo Wakeikazuchi Jinja Shrine (Kamigamo Jinja)

Kamo Wakeikazuchi Jinja, more commonly referred to as Kamigamo Jinja, is one of the oldest Shinto shrines in Kyoto. It is located in the northeast of the city near the sacred Mt. Koyama, where the deity Kamo Wakeikazuchi no Okami is said to have descended to earth. Throughout its 1,300 years of history, Kamigamo Jinja has been considered an important and influential shrine, receiving support from the imperial court and powerful warrior clans. It is one of only 17 shrines in Japan regularly visited by chokushi, imperial messengers who deliver offerings and prayers to the deities. Kamigamo Jinja is a UNESCO World Heritage Site as part of the Historic Monuments of Ancient Kyoto (Kyoto, Uji, and Otsu Cities) and is the location of two National Treasures and 41 Important Cultural Properties.


Enshrined Deity

The principal deity worshipped at Kamigamo Jinja is Kamo Wakeikazuchi no Okami, who is believed to control natural forces and is often associated with lightning and thunder. The deity is said to provide protection from misfortune, lightning strikes, other natural disasters, and bad luck from inauspicious directions, as well as grant good fortune and sure victory. Kamo Wakeikazuchi no Okami is also regarded as the guardian deity of those who work in the electrical industry.


Legend of the Shrine Founding

The Kamo clan credited with founding Kamigamo Jinja claims descent from Kamo Taketsunumi no Mikoto, a deity most renowned for taking the form of a three-legged crow (yatagarasu) and serving as a guide to Emperor Jinmu, the legendary first emperor of Japan. Kamo Taketsunumi no Mikoto had a daughter named Kamo Tamayorihime no Mikoto. One day, as she was purifying herself in the Kamo River, a vermilion arrow came floating downstream. Thinking this mysterious, she took the arrow home and enshrined it there. That night, she became pregnant by the divine power of the arrow and in due time bore a son named Mikogami. When the child came of age, Kamo Taketsunumi no Mikoto invited many deities for a lavish feast and asked his grandson to identify his father among the guests. In reply, Mikogami announced that his father resided in the heavens and then ascended there himself with a clap of thunder.


After Mikogami’s mother prayed to meet him once more, he appeared to her in a dream and instructed her to make ceremonial preparations. These included sacred garments, decorations made of aoi (wild ginger) and katsura tree branches, and a ritual that involved horses. When the deity’s wishes were carried out, he descended to Mt. Koyama in an adult form, taking the name Kamo Wakeikazuchi no Okami. This is considered to be the origin of Kamigamo Jinja and the Kamo Festival (also known as the Aoi Festival), one of the most famous festivals in Kyoto.


Shrine Grounds

Kamigamo Jinja is a large shrine that occupies approximately 76 hectares just east of the Kamo River and south of the sacred Mt. Koyama. The shrine grounds can be broadly divided into three segments: the area between the first and second torii gates, the area between the second torii gate and the Romon Gate, and the main shrine area.


Entering through the first torii gate, visitors walk along a white gravel path between two open fields toward the second torii, passing several large weeping cherry trees along the way. On certain days, the shrine’s sacred horse occupies a small stable at the end of the path. Beyond the second torii gate are various shrine halls, a traditional Japanese garden, and several subsidiary and auxiliary shrines. The Romon Gate leads to the main shrine area, where priests conduct prayers and make offerings at the Honden (Main Sanctuary). Several small streams flowing through the shrine grounds converge into the Nara no Ogawa Stream that later joins the Kamo River.


Mt. Koyama is considered an integral part of Kamigamo Jinja despite the 2-kilometer distance between the two. The rounded shape of the forest-covered mountain can be clearly seen from the path beside the shrine office. In the layout of the Kamigamo Jinja grounds, the main shrine area is oriented in such a way that worshippers praying there are facing the sacred mountain.


History of Kamigamo Jinja

Seventh to Twelfth Century: Shrine Protecting the Capital

The first shrine buildings at Kamigamo Jinja were constructed in 677. After Emperor Kanmu (735–806) moved the capital to Kyoto in 794, he made a pilgrimage to Kamigamo Jinja to pray for peace in the country. Since the northeast is traditionally considered an inauspicious direction, Kamigamo Jinja was viewed as an important shrine protecting the capital from misfortune. Over time, the shrine continued to gain influence and receive official patronage from the imperial court. In the Heian period (794–1185), Kamigamo Jinja became one of the highest-ranked Shinto shrines in the country, and several emperors visited the shrine to pay respects to Kamo Wakeikazuchi no Okami. In 1036, Kamigamo Jinja began the practice of shikinen sengu, the ritual rebuilding of all sacred structures, which took place every 21 years. From the ninth to the thirteenth century, the importance of the shrine was further enhanced by the special appointment of an unmarried princess to serve as a Saio priestess who participated in certain shrine rituals.


Twelfth to Nineteenth Century: Support from Powerful Warrior Clans

When samurai clans rose to prominence in the twelfth century, powerful warlords and daimyo supported Kamigamo Jinja in place of the emperor’s court. Minamoto Yoritomo (1147–1199), the first Kamakura shogun, bestowed his protection on the shrine during a period of unrest. Oda Nobunaga (1534–1582), regarded as the first great unifier of Japan, provided a horse for the Kamo Kurabeuma horse racing ritual. His successor Toyotomi Hideyoshi (1537–1598) sponsored one of the costly shikinen sengu reconstructions. Tokugawa Ieyasu (1543–1616), the first Tokugawa shogun, made a pilgrimage to the shrine in 1600, the year he fought in the Battle of Sekigahara. The subsequent Tokugawa shoguns continued to provide support to Kamigamo Jinja for more than two centuries.


Nineteenth Century to Modern Era: Landmark Shrine of Kyoto

After the last Tokugawa shogun formally stepped down in 1867, Emperor Meiji (1852–1912) made a pilgrimage to Kamigamo Jinja in 1868 to inform the shrine deity that governing power in Japan had been returned to the emperor. In the following years, the official ranking system of Shinto shrines was revised and Kamigamo Jinja became one of the highest-ranked government-supported shrines. The grand procession of the Kamo Festival was revived around the same time. At present, Kamigamo Jinja remains one of the most prominent shrines in Kyoto and receives recognition from the imperial court through annual visits of chokushi (imperial messengers), who play a principal role in the Kamo Festival. Each year, countless people visit Kamigamo Jinja to take in the historic architecture, admire the scenery, and pay respects to the deity of the shrine.



Aoi Crest

The crest of Kamigamo Jinja depicts a plant with two heart-shaped leaves and a small flower bud. The plant is called aoi, or more specifically futaba aoi (Asarum caulescens), a species of wild ginger that appears as one of the ceremonial decorations in the legend of the shrine founding. The futaba aoi crest can be seen on roof tiles, lanterns, decorative metalwork, ema votive tablets, and omamori charms. The plant itself is carefully cultivated on the shrine grounds near the Shokei’en Garden. Aoi is also featured in the Kamo Festival, where all participants traditionally wear decorations of futaba aoi leaves twisted around thin branches of the katsura tree (Cercidiphyllum japonicum).


During the rule of the Tokugawa shogunate (1610–1867), a ritual involving aoi from Kamigamo Jinja was conducted each spring. An envoy called aoi tsukai (aoi messenger) would collect aoi plants at the shrine and transport them to Edo (modern Tokyo) to be presented to the shogun as a prayer for further victories. The ritual was inspired by the fact that both the Kamigamo Jinja crest and the Tokugawa family crest feature aoi leaves.


Influence of Yin-Yang Philosophy

The Kamo clan who founded Kamigamo Jinja lived in the area long before Kyoto became the capital. Its members have traditionally held senior positions at the shrine and served as high-ranking court officials. Beginning from the Heian period (794–1185), the Kamo clan became known as skilled practitioners of onmyodo (“the way of yin and yang”). Onmyodo was used at court to perform rituals for purification and protection, identify lucky and unlucky directions, and predict the future using astronomy, calendar dates, and observations of nature. The yin-yang philosophy of balance between contrasting and complementary forces is represented in various ways on the shrine grounds. Examples include the sacred komainu and karajishi guardians in the main shrine area, the tatesuna sand cones in front of the Hosodono Hall, and the Onmyoseki (“yin and yang stone”) in the Shokei’en Garden.


Search