Title Kamo Festival (Aoi Festival)

  • Kyoto
Topic(s):
Historic Sites/Castle Ruins Shrines/Temples/Churches Annual Events
Medium/Media of Use:
Web Page
Text Length:
251-500
FY Prepared:
2021
Associated Tourism Board:
Kamo Wakeikazuchi Jinja

賀茂祭(葵祭)


日付:5月15日


賀茂祭は上賀茂神社の最も重要な毎年恒例の祭りで、国の平和と安全、そして国民の幸福を祈願するために、賀茂御祖神社(下鴨神社)と共同で開催されています。7月の祇園祭、10月の時代祭と並んで、京都で最大かつ最も人気のある3つの祭りの1つです。5月15日には、平安時代(794~1185)の伝統的な衣装を着た参加者が京都御所から下鴨神社、上賀茂神社に向かう壮大な行列を見るために、観客が通りに並びます。賀茂祭は、葵(野生の生姜)が桂の枝に巻き付けられた特徴的な飾りにちなんで、一般的には「葵祭」として知られています。この装飾は、二つの神社や祭りの参加者の服を飾り、賀茂祭の起源を物語る上賀茂神社の伝説にある儀式の装飾を表しています。


祭りの行列

賀茂祭の行列で最も重要な人物は、勅使(天皇陛下の使者)とい、名誉上の巫女(斎王代)です。勅使は上品な黒い装束を着ており、豪華に着飾った斎王代は特定の輿に乗っています。その他の参列者は、平安時代の宮中の様々な人物を再現しており、軍事に関わる役人や御幣物を管理する役人、楽師、舞人、公家の女性、女官、神聖な乙女などがいます。歴史的に最高位の参加者を運ぶために使用された2台の装飾された牛車と、鮮やかな色の花で飾った大きな傘がお祭りの雰囲気を高めます。行列は午前10:30に京都御所から下鴨神社へと出発し、下鴨神社で様々な儀式が行われます。少しした後、行列は上賀茂神社へ向かい、午後3時頃に到着します。勅使が橋殿で神様への特別な演説を読み、その後に奉納の舞やその他の儀式が続きます。最後に、神社の一の鳥居から二の鳥居まで馬を駆けさせて、お祭りは終わります。


賀茂祭の起源

欽明天皇(509–571)の治世中、嵐と洪水が国を襲い、作物の栽培が困難になりました。天皇が占いをさせると、災害の原因は賀茂別雷大神の怒りであると分かりました。天皇は神をなだめるために上賀茂神社へ勅使という使者を派遣し、賀茂別雷大神が神聖な神山へ降り立った伝説を基にした儀式を行いました。お祭りの後、天候は落ち着き、豊作が戻ってきました。これが賀茂祭の起源とされています。


賀茂祭の歴史

神社の記録によれば、上賀茂神社は6世紀から賀茂祭を開催していると考えられています。京都が首都になってから間もなくの807年、賀茂祭は、勅使が天皇に代わって奉納物と祈りを捧げる、宮廷によって公式に支持された儀式である「勅祭」になりました。何世紀もの間に、賀茂祭の行列は、宮廷の情勢によって中止されたり開催されたりしてきましたが、上賀茂神社での儀式は毎年続けられてきました。戦後、1953年に、豪華な勅使の行列が復活し、1956年には斎王代とその従者の部分が追加されました。


斎王代と斎王

斎王代が務める名誉巫女の役割は、1200年以上前に始まった、斎王という巫女の歴史的な伝統に基づいています。810年に、未婚の皇女が上賀茂神社の巫女を務めることが伝統になりました。彼女は占いによって選ばれ、その務めを担う間は斎王という称号で呼ばれ、主に賀茂祭やその他の儀式に参加しました。斎王の伝統は、神社の神様への宮廷からの畏敬の念を反映しており、約400年間続きましたが、高い費用がかかるため1212年に廃止されました。


現代では、斎王代は京都の未婚の女性から選ばれます。斎王代はかつて斎王が担っていた務めを果たし、5月4日の御禊というお清めの儀式、5月15日の賀茂祭、9月9日の烏相撲、4月の賀茂曲水の宴に参加します。


Kamo Festival (Aoi Festival)


Date: May 15th


The Kamo Festival is the most important annual festival of Kamigamo Jinja, held jointly with Kamomioya Jinja Shrine (Shimogamo Jinja) to pray for the peace and safety of the country and the well-being of the people. It is one of the three largest and most popular festivals in Kyoto alongside the Gion Festival (Gion Matsuri) in July and the Festival of the Ages (Jidai Matsuri) in October. On May 15th, spectators line the city streets to watch the grand procession of participants dressed in traditional attire of the Heian period (794–1185) travel from Kyoto Imperial Palace to Shimogamo Jinja and Kamigamo Jinja. The event is commonly known as the Aoi Festival (Aoi Matsuri) after the iconic decorations made of aoi (wild ginger) twisted around thin katsura tree branches. These ornaments adorn the two shrines and the festival participants’ clothing, representing the ritual decorations from the legend that describes the origin of the Kamo Festival.


Festival Procession

The most important participants in the Kamo Festival procession are the chokushi (imperial messenger) and the honorary priestess (Saiodai). The chokushi wears elegant black robes, and the richly dressed Saiodai rides in a distinctive palanquin. Others represent various figures from the Heian court, such as military officials, supervisors of ritual offerings, musicians, dancers, noblewomen, ladies-in-waiting, and sacred maidens. Two decorated ox carts that were historically used to carry the highest-ranking participants, as well as large umbrellas topped with brightly colored flowers add to the festive atmosphere. The procession departs from Kyoto Imperial Palace at 10:30 a.m. and heads toward Shimogamo Jinja, where various rituals are conducted. After a short break, the procession continues to Kamigamo Jinja, arriving at approximately 3 p.m. The imperial messenger reads a special address to the shrine deity at the Hashidono Hall, which is followed by a sacred dance and other rituals. Finally, riders on horseback gallop from the first to the second torii gate of the shrine, bringing the festival to a close.


Origins of Kamo Festival

During the reign of Emperor Kinmei (509–571), storms and floods ravaged the country, making it difficult to grow crops. The emperor turned to divination, and the cause of the disasters was identified as the wrath of the deity Kamo Wakeikazuchi no Okami. In order to appease the deity, the emperor dispatched a chokushi messenger to Kamigamo Jinja and held rites inspired by the legend of Kamo Wakeikazuchi no Okami and his descent to the sacred Mt. Koyama. After the festivities, the weather calmed and plentiful harvests returned. This is considered to be the origin on the Kamo Festival.


History of Kamo Festival

According to shrine records, Kamigamo Jinja has been holding the Kamo Festival since the sixth century. In 807, not long after Kyoto became the capital of Japan, the Kamo Festival became a chokusai, a ceremony officially supported by the imperial court in which a chokushi messenger presents offerings and prayers on behalf of the emperor. Throughout the centuries, the festival procession was held or cancelled depending on the state of affairs at court, but the religious rites at Kamigamo Jinja were performed each year regardless. In the postwar period, the lavish imperial messenger procession was revived in 1953, and the segment that includes the Saiodai and her retinue was added in 1956.


Saiodai and Saio

The role of the honorary priestess performed by the Saiodai is based on the historical tradition of Saio priestesses that began over 1,200 years ago. In 810, it became custom for an unmarried princess to serve as a priestess at Kamigamo Jinja. She was chosen by divination and took part in the Kamo Festival and other rituals for the duration of her tenure. The Saio tradition reflected the reverence for the shrine deity held by the imperial court and lasted for approximately 400 years, but had to be discontinued in 1212 due to the high cost it entailed.


In the modern day, the Saiodai is chosen from unmarried young women of Kyoto. The Saiodai fulfills the duties once carried out by the Saio, taking part in the Gyokei purification ceremony on May 4th, the Kamo Festival on May 15th, the Karasuzumo ritual on September 9th, and the Kamo Kyokusui no En event in April.


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