Title East Gate (Tōmon)

  • Nara
Topic(s):
Historic Sites/Castle Ruins Shrines/Temples/Churches Public Works & Institutions (Museums, etc.)
Medium/Media of Use:
Pamphlet
Text Length:
≤250 Words
FY Prepared:
2021
Associated Tourism Board:
Gangoji
Associated Address:
11, Chuincho, Nara-shi , Nara

東門(とうもん)

元興寺は1200年以上の歴史があるが、この門が寺の正門となったのはここ5世紀ほどのことである。この門は、15世紀の浄土真宗の流行に合わせて、伽藍配置が変化したことを示している。

500年以上前から、元興寺の表門(正門)は南側にあった。日本の古い寺院の配置は、南を吉方位とする中国の地占いの影響を受けていることが多い。しかし、1244年に極楽堂が建立されると、伽藍の正門を東向きに変更した。これは、浄土真宗の流行に対応するためである。

日本の中世は、社会不安が蔓延していた時代であった。浄土真宗は、飢饉や疫病などの混乱に苦しむ人々に、極楽往生をもたらすという考え方で、人々の心を癒した。それまで仏教は主にエリート層が信仰していたが、この時代には庶民の間にも広まった。

浄土信仰では、西は阿弥陀仏の浄土の方角であり、生きとし生けるものが悟りを開くことができるのどかな世界である。東から元興寺に入った人は、智光の「浄土曼荼羅」が描かれた極楽堂の前で、自然と西を向くことになる。この方位は、参詣者が浄土へ向かって進んでいることを実感させるものであった。南から東への配置変更は、王朝の庇護がなくなった後も、浄土信仰者の支援によって寺が機能していたことを示すものである。

1411年、東大寺の西南院の門が元興寺に移築された。この門は鎌倉時代のもので、当時の建築の典型的な例である。門は幅1間(約1.8メートル)、2本の主柱と4本の脇柱で構成されている。四脚門(しきゃくもん)と呼ばれるこのデザインは、一般的に通用門ではなく表門に用いられる。


East Gate (Tōmon)


Though Gangōji is over 1,300 years old, this gate has been the temple’s main entrance for only the last five centuries. Its presence shows how the temple layout was altered to meet the growing popularity of Pure Land Buddhism during the fifteenth century.

For over 500 years, Gangōji’s front gate (seimon) was in the south. The layouts of Japan’s oldest temples were often influenced by Chinese geomancy, in which the south is regarded as an auspicious direction. However, sometime after the construction of the new Gokurakudō in 1244, the temple’s main entrance was reoriented to face east. This shift in direction was a response to the growing popularity of Pure Land Buddhism.

Japan’s medieval period (1185–1568) was a time of widespread social unrest. Pure Land Buddhism and its concept of rebirth in paradise were a source of comfort for people enduring famines, plagues, and other turmoil. Previously, Buddhism had been practiced mainly by the social elite, but during this time it became popular among common people as well.

Within Pure Land belief, west is the direction of Amida Buddha’s Pure Land, an idyllic realm where all living beings can achieve enlightenment. Visitors who entered Gangōji from the east would naturally be facing west as they came to the Gokurakudō, where Chikō’s Mandala of the Pure Land was displayed. This orientation created the sense that visitors to the temple were progressing toward the Pure Land itself. The change from south to east reflects how important Pure Land Buddhism was to the temple’s survival: it was support from Pure Land believers that kept the temple functioning after Gangōji lost the patronage of the imperial court.

In 1411, the gate from Sainan’in Temple, a sub-temple of Tōdaiji Temple, was relocated to Gangōji. The gate dates to the Kamakura period (1185–1333) and is a typical example of architecture from that time. Its entryway is a single bay (approximately 1.8 meters) in width, and the gate rests on two main pillars and four support pillars. This design, called shikyakumon, is typically used for a front gate rather than a side entrance.


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