Title Ko-kutani Ware

  • Ishikawa
Topic(s):
Regional Specialties
Medium/Media of Use:
$SETTINGS_DB.mediaClassificationMap.get($item)
Text Length:
≤250 Words
FY Prepared:
2022
Associated Tourism Board:
Ishikawa Crafts and Cultural Heritage Digital Contents Promotion Council

古九谷


九谷焼は、緑、黄、紫、紺、赤の5色の九谷五彩と呼ばれる色彩で、大胆な上絵付けが特徴的な陶磁器である。


九谷焼の歴史は、大きく2つの時代に分けられる。古九谷とは、1655年頃から17世紀末頃までに作られた磁器を指す。古九谷は、前田家の支援のもと、窯で作られたものである。窯が製造を中止した後、約100年ぶりに九谷焼が再興された。それ以降に作られたものを「再興九谷」と呼んでいる。


古九谷は現在、大きく2つに分類されている。色絵は五色すべてを使うので、五彩手と呼ばれることもある。色絵は素地の白地が少し見えるのが特徴である。これに対し、青手は赤を除き、他の2~3色だけを使い、表面を完全に覆い尽くすようにデザインされることが多い。 特に、黄色を基調とした精巧な模様が青手の特徴である。


窯は規模も生産時期も限られていたので、真の古九谷は比較的少数しか残っていない。しかし、後世の陶芸家に与えた影響もあり、その色調や文様は石川県の陶芸を語る上で欠かせないものとなっている。

Ko-kutani Ware


Kutani ware porcelain is distinguished by its bold overglaze enamel decorations in a palette of five colors called the kutani gosai: green, yellow, purple, navy blue, and red.


The history of Kutani ware is divided into two distinct periods. Ko-kutani (“old Kutani”) refers to porcelain produced from approximately 1655 to the end of the seventeenth century. Ko-kutani ware was created at a kiln under the patronage of the ruling Maeda family. After the kiln ceased production, there was a hiatus of around a century before Kutani ware was revived. Pieces produced after this gap are called saiko-kutani, or “revival Kutani.”


Ko-kutani styles are now loosely divided into two groups. The “colored” (iro-e) style uses all five colors, which is why it is sometimes also referred to as the “five-color style” (gosaite). Iro-e designs leave some of the white field of the base porcelain visible. In contrast, “blue style” (aote) excludes red and uses just two or three of the other colors in designs that often completely cover the surface of the porcelain. Intricately patterned yellow backgrounds are particularly characteristic of aote pieces.


Given the limited scale and production period of the original kiln, relatively few examples of true ko-kutani ware remain. However, thanks to the influence the style had on later potters, its coloration and motifs remain a vital part of the Ishikawa ceramic tradition.

Search