Title Saiyū Glazing

  • Ishikawa
Topic(s):
Regional Specialties
Medium/Media of Use:
$SETTINGS_DB.mediaClassificationMap.get($item)
Text Length:
251-500
FY Prepared:
2022
Associated Tourism Board:
Ishikawa Crafts and Cultural Heritage Digital Contents Promotion Council

彩釉磁器


彩釉は、陶芸家・三代目徳田八十吉(1933-2009)が考案した現代釉薬の技法で、色鮮やかな釉薬が溶けて細かいグラデーションを描くのが特徴である。1997年に重要無形文化財に指定された。


三代目徳田八十吉は石川県小松市の九谷焼の名家に生まれた。祖父は、初代徳田八十吉(1873-1956)。初代八十吉は、17世紀の古九谷の釉薬を改良(古い作品を研究して技術を復元)したことで知られている。また独自の色彩を数多く生み出している。三代目八十吉も同様の釉薬を得意とし、若干22歳で日本美術展覧会に初入選を果たしている。


三代目八十吉は、古九谷の青手の上絵付に特に関心を寄せていた。このスタイルは、赤を使わず、緑、黄、紫、紺などの濃い釉薬を使うのが特徴だ。三代目八十吉は、この釉薬を現代的な美学で表現することを試みていた。そして、通常よりも高い温度で焼成したところ、釉薬がビスクと融合するだけでなく、互いに溶け合い、オーロラや超新星に例えられるような霞がかった色のスペクトルになることを、偶然にも発見したのである。八十吉は、このような流動的で幻想的なグラデーションを、彩釉と名付けた。


彩釉は、九谷焼の原点である伝統的な釉薬の配合に基づきながら、伝統的な形やモチーフから大きく逸脱した、九谷焼の中でも突出した存在である。石川県立美術館には、三代目八十吉の特徴的な彩釉作品9点が収蔵されており、彼の現代的な感性と斬新な表現の幅を見ることができる。


1997年、八十吉の功績が評価され、彩釉はまったく新しい重要無形文化財に指定された。同年、彩釉の保存と普及を目的として重要無形文化財の保持者に認定された。三代目八十吉は2009年に死去したが、彩釉の技術を長女に伝え、長女が四代目八十吉 (1961-) を襲名した。

Saiyū Glazing


Saiyū is a modern glazing technique invented by ceramicist Tokuda Yasokichi III (1933–2009) and characterized by vividly colored glazes that fuse to create fine gradations. It was designated an Important Intangible Cultural Heritage in 1997.


Tokuda Yasokichi III was born in Komatsu, Ishikawa Prefecture, to a famed Kutani ceramics family headed by his grandfather Tokuda Yasokichi I (1873–1956). Yasokichi I is known for his skilled use of overglaze enamels and for reengineering the glazes used in seventeenth-century ko-kutani pottery. He also created many original colors. Yasokichi III showed a similar proficiency with glazes and was selected to appear in the prestigious Japan Fine Arts Exhibition for the first time at just 22 years of age.


Yasokichi III was particularly interested in the “blue” (aote) overglaze style of ko-kutani. This style is distinguished by its avoidance of the color red in favor of deep green, yellow, purple, and navy blue designs. He was experimenting with ways to apply these glazes to a more modern aesthetic. Using higher-than-normal firing temperatures, he found—by accident—that the glazes not only fused to the bisque but melted into one another, blending into hazy spectrums of color often compared to auroras or supernovas. Yasokichi III named these fluid, psychedelic gradations saiyū.


Saiyū glazing stands out in the Kutani ceramic tradition for its bold departure from traditional forms and motifs, yet it rests on traditional glaze compositions that go back to the very origin of the art form. The Ishikawa Prefectural Museum of Art holds nine characteristic saiyū works by Yasokichi III that demonstrate his decidedly modern sensibility and the range of innovative expressions he made possible.


In 1997, recognition of Yasokichi III’s work led to the designation of saiyū as an entirely new category of Important Intangible Cultural Heritage. That same year, he was named a Holder of Important Intangible Cultural Heritage charged with preserving and promoting saiyū glazing. Yasokichi III died in 2009, but he passed the techniques of saiyū to his eldest daughter, who assumed the family title of Yasokichi IV (1961–).

Search