Title Maki-e

  • Ishikawa
Topic(s):
Regional Specialties
Medium/Media of Use:
$SETTINGS_DB.mediaClassificationMap.get($item)
Text Length:
251-500
FY Prepared:
2022
Associated Tourism Board:
Ishikawa Crafts and Cultural Heritage Digital Contents Promotion Council

蒔絵


蒔絵とは、塗りたての柔らかい漆器に金粉などの金属粉を塗り、文様を表現する技法である。また、蒔絵とは、このように装飾された作品を指すこともある。日本の漆器では、最も一般的な装飾技法のひとつである。


蒔絵は、8世紀ごろから日本の漆器に見られるようになり、その後、数世紀にわたって全国に広まった。屏風や仏壇などの大型の装飾品から、髪飾りや筆箱などの家庭用品まで、その用途は多岐にわたる。蒔絵は高価な材料と専門的な技術を必要とするため、その歴史の大半は富裕層だけが手に入れることができた。しかし、18世紀に入り裕福な商人層が出現すると、蒔絵師をひいきにするようになった。このような新しい顧客の流入により、アートの用途や表現の幅が広がっていったのである。19世紀半ばになると、日本は国際貿易に対する多くの制限を撤廃し、輸出や芸術の交流が盛んになった。このような状況の中、蒔絵は進化を続け、応用芸術だけではなく、創造的な芸術として国際的に認知されるようになったのである。


蒔絵の技法は、大きく3つに分類される。漆器はすべて、漆(漆の木の樹液)を何層にも塗り重ねて作られる。研ぎ出し蒔絵は、漆を塗り重ねる途中で金彩を施し、さらに漆を塗り重ねる。漆が固まったところで、周囲の漆と同じ高さになるように磨き上げ、デザインを浮かび上がらせる。平蒔絵は、完成した作品の上に漆で文様を刷り込む。その上に金属粉を蒔き、濡れた漆にだけ付着させる。漆は少量しか使用しないので、文様はほぼ平坦に仕上がる。一方、高蒔絵は意図的に盛り上げたデザインである。高蒔絵は、平滑な面に炭や粘土の粉を混ぜた漆を何層にも塗り重ねることで、部分的に盛り上げていく。これにより、高浮き彫りのイメージを作り出し、その上に金属粉を塗布する。


金や銀のほか、さまざまな金属や合金を用いて、色のグラデーションを表現する。例えば、金と銀を混ぜた青金(あおきん)は明るい金色を生成するが、金と銅を混ぜた赤銅(しゃくどう)は赤銅色で、時間が経つと黒紫色の緑青(ろくしょう)を帯びることがある。また、粒の大きさが異なる粉を使うことで、質感や光沢を変化させることができる。


高価で飛散しやすい蒔絵の漆や金属粉を自在に操るために、作家はいくつかの専用道具を開発した。その代表的なものが、竹筒の片側に絹やガーゼを被せて、粉を均一に蒔くための「粉筒」と、液体漆用の親指に取り付ける小さなパレット「爪盤」である。絵柄を崩さないように余分な粉を払い落とすための繊細な刷毛もある。


石川県の工芸品では、蒔絵のほかにいくつかの技法が併用されることが多い。平文(粉ではなく切って加工した金属を用いる)、卵殻(卵殻を砕いたもので装飾する)、螺鈿(螺鈿細工)、沈金(金をはめ込む)などである。石川県立美術館には、これらの技法を組み合わせた漆器が多く展示されている。


蒔絵は1955年に重要無形文化財に指定され、最初の重要無形文化財保持者は石川県出身の松田権六(1896-1986)である。このほかにも、石川県出身の3人が蒔絵の保持者に認定されている。1982年に大場松魚(1916-2012)、1985年に寺井直次(1912-1998)、2010年に中野孝一(1947-)が認定された。

Maki-e


Maki-e is a technique used to create designs on lacquerware by adding metallic powders, such as gold dust, to soft, freshly applied lacquer. The term—which means “sprinkled picture”—can also refer to the pieces decorated this way. It is one of the most common decorative techniques used in Japanese lacquerware.


Maki-e designs first began to appear on Japanese lacquerware in the eighth century. Over the next several centuries, the technique spread across the country. It was applied to both large-scale decorative works, such as screens and Buddhist altars, and to smaller household items, like hair ornaments and writing boxes. The expensive materials and specialized skills required to produce maki-e meant that for most of the craft’s history, only the elite could afford it. However, with the emergence of a wealthy merchant class in the eighteenth century, commoners also began to patronize maki-e artists. This influx of new clients led to a broadening of the art form’s applications and range of expressions. In the mid-nineteenth century, Japan lifted many of its restrictions on international trade, leading to increased exports and artistic exchange. In this climate, maki-e continued to evolve and its use gained international recognition not only in the applied arts, but also in creative art.


The techniques used to create maki-e works are grouped into three styles. All lacquerware is created by building up layer after layer of lacquer (the sap of the lacquer tree). In togidashi (burnished) maki-e, the metallic design is applied in the middle of the layering process and covered by subsequent coats of lacquer. Once the piece has hardened, it is polished down to reveal the design, flush with the surrounding lacquer. In hira (flat) maki-e, the artist brushes a design in lacquer on top of a finished piece. Metallic dust is sprinkled over the design, and it adheres only to the wet lacquer. Only a small amount of lacquer is used, which leaves the design more or less flush with the surface. By contrast, taka (raised) maki-e is created by purposefully raising the design. Beginning with a smooth surface, the artist builds up certain areas with layers of lacquer mixed with charcoal or clay dust. This creates an image in high relief, to which the metallic powder is then applied.


Along with gold and silver, a variety of other metals and alloys are used to achieve different color gradations. For example, aokin, a mix of gold and silver, produces a lighter gold color, while shakudō, a blend of gold and copper, produces a reddish bronze that can develop a blackish-purple patina over time. In addition, powders with grains of different sizes create varying textures and degrees of luster.


Artists have developed several specialized tools to manipulate the lacquer and metallic powders used in maki-e, which are expensive and easily scattered. Two of the most important are the funzutsu (a bamboo tube with silk or gauze covering one end that is used to sprinkle powders evenly) and the tsumeban (a small thumb-mounted palette for liquid lacquer). Delicate brushes are used to sweep away excess powder without disturbing the design.


Several other decorative techniques are often used in tandem with maki-e in Ishikawa crafts. These include hyōmon (the application of cut metal shapes rather than powders), rankaku (decoration with crushed eggshell), raden (mother-of-pearl inlay), and chinkin (incised gold inlay). Many lacquerware pieces at the Ishikawa Prefectural Museum of Art display a combination of these techniques.


Maki-e was designated an Important Intangible Cultural Heritage in 1955, and the first Holder of Important Intangible Cultural Heritage for maki-e was Ishikawa native Matsuda Gonroku (1896–1986). Three other Ishikawa residents have also become holders of maki-e heritage: Ōba Shōgyo (1916–2012) in 1982, Terai Naoji (1912–1998) in 1985, and Nakano Kōichi (1947–) in 2010.

Search