Title Mother-of-Pearl Inlay (Raden)

  • Ishikawa
Topic(s):
Regional Specialties
Medium/Media of Use:
$SETTINGS_DB.mediaClassificationMap.get($item)
Text Length:
251-500
FY Prepared:
2022
Associated Tourism Board:
Ishikawa Crafts and Cultural Heritage Digital Contents Promotion Council

螺鈿


螺鈿(らでん)は、漆の中に小さな真珠貝を埋め込む装飾技法である。この技術が8世紀に中国から伝わったことは、奈良・東大寺の正倉院宝物から発見された遺物によって証明された。その後、螺鈿は金や銀の蒔絵と一緒に、日本の漆器によく使われる技法となった。また、小物や生活用品だけでなく、京都近郊の平等院鳳凰堂の豪華な天井装飾など、大建築物にも使用された。


マザーオブパールは、軟体動物の貝殻の内側にできる真珠層と呼ばれる真珠のような物質のことである。貝の種類によって真珠の色や質は異なるが、螺鈿に使われるのはアワビ、チョウガイ、ヤコウガイ、オウムガイなどが多い。どの貝も輪郭や真珠光沢の模様が異なるため、デザインに合うものを探すのが最初の難関である。


次に大きなハードルとなるのが、適切な真珠層の破片採取することである。まず、貝の両面を砥石やグラインダーで削り、真珠層の表面を比較的平らにする。貝の大きさや自然なカーブによって、採取できる大きな破片の数が制限される。真珠層はもろいため、採取した真珠層の厚さによって、使い道が決まる。厚さ0.1ミリから2ミリのものを「厚貝」、それ以下のものを「薄貝」と呼ぶ。かつて薄貝は3~7日間煮て、薄い真珠層をはがして作られていた。現在は、機械式の研磨機を使用しているため、摩擦が起きないように貝を水で冷却している(そうしなければ、長時間研磨している間に熱で貝が傷んでしまう)。厚貝、薄貝のほか、真珠貝の小片を粉砕した「みじん貝」という虹色の粉もデザインに使うことができる。


真珠層が十分に確保できたら、次は形を切り出す。作品の厚さにもよるが、糸のこ、精密ナイフ、パンチテンプレート、酸エッチングなどを使って切り出す。さらに、細い線の彫刻や絵画、半透明の薄貝の裏面に金箔を貼るなどして、貝殻に装飾を施すこともある。


次に、切り出した貝殻を漆器にはめ込んだり、その表面に貼り付けたりする。その上に漆を塗り、研ぎ出す。漆器の装飾技法のひとつである蒔絵は、螺鈿と組み合わせて使われることが多く、虹色の白、ピンク、青などの色調に金属銀や金を加える。


石川県立美術館には、15世紀から現代に至るまで多くの螺鈿漆器が収蔵されている。その中には、国指定重要文化財1件、石川県の重要文化財も多数含まれている。


螺鈿は1999年に、重要無形文化財に指定された。

Mother-of-Pearl Inlay (Raden)


Raden is a decorative technique in which small pieces of mother of pearl are embedded in lacquer. It was introduced from China in the eighth century, as indicated by relics found in the Shōsōin treasure house at Nara’s Tōdaiji Temple. Raden subsequently became a common technique in Japanese lacquerware, often used alongside gold and silver maki-e embellishments. It was used not only for small personal or household items, but also in grand architecture such as the lavishly decorated ceiling of the Phoenix Hall at Byōdōin Temple, near Kyoto.


“Mother of pearl” refers to the pearl-like substance known as nacre, which builds up on the inside of certain mollusk shells. Different species produce different colors and qualities of nacre, but the species commonly used in raden include abalone, pearl oyster, turban, and nautilus. As every shell has individual contours and a unique pattern of iridescence, finding those that will work with the envisioned design is a raden artist’s initial challenge.


The second major hurdle is extracting suitable pieces of mother of pearl. First, the artist uses a whetstone or grinder on both sides of the shell to produce a flat wafer of nacre with relatively even surfaces. The size and natural curve of the shell limit the number of large pieces that can be extracted. Nacre is brittle, so the thickness of the pieces determines the ways they can be used. Pieces between 0.1 and 2 millimeters thick are called atsugai (“thick shell”) and those under that size are usugai (“thin shell”). In the past, usugai was produced by boiling shells for three to seven days, then peeling off thin layers. Today, mechanical grinders are used, so the shell is cooled with water to prevent the buildup of friction. (Otherwise, the heat would damage the shell during the lengthy grinding process necessary to produce such thin layers.) In addition to atsugai and usugai, small flakes of nacre can be pulverized into an iridescent powder called mijingai (“shell particles”), which can also be used in the design.


Once the artist has sufficient mother of pearl pieces, they are cut to the desired shapes. Depending on the thickness of the piece, this can be done with a scroll saw, precision knife, punch template, or acid etching. Shell pieces may be further embellished with hairline engravings, painting, or by applying gold foil to the back of translucent usugai.


Next, the cut pieces are applied to the lacquerware, either inlaid or affixed to its surface. The design is then covered with a protective layer of lacquer and burnished. Maki-e, another lacquerware decorative technique, is often used in tandem with raden to add metallic silver and gold to the raden palette of iridescent whites, pinks, and blues.


The Ishikawa Prefectural Museum of Art has many fine examples of raden lacquerware in its collection, spanning the fifteenth century to modern times. These include one nationally designated Important Cultural Property and several Important Cultural Properties of Ishikawa Prefecture.


Raden was designated an Important Intangible Cultural Heritage in 1999.

Search