Title Metal Casting (Chūkin)

  • Ishikawa
Topic(s):
Regional Specialties
Medium/Media of Use:
$SETTINGS_DB.mediaClassificationMap.get($item)
Text Length:
251-500
FY Prepared:
2022
Associated Tourism Board:
Ishikawa Crafts and Cultural Heritage Digital Contents Promotion Council

鋳金


鋳金(ちゅうきん)とは、日本の金工で使用されるいくつかの伝統的な鋳造方法を指す。いずれも、溶かした金属を型に流し込み、常温で冷やすというものである。金属を液体として扱うため、鎚起などの他の金属加工技術に比べ、より複雑な形状が可能である。1964年に重要無形文化財に指定された。


鋳金の鋳型は、「真土(まね)」と呼ばれる粘土と砂を混ぜたもので作られる。この鋳型は、作り方によって「蝋型(ろうがた)」「込型(こめがた)」「惣型(そうがた)」の3種類に分けられる。


蝋型は、蜜蝋と樹脂を混ぜ合わせたものから、目的の物体の原型を作るロストワックス技法である。蝋の周りに真土を詰め込み、加熱する。すると、蝋が溶けて排出され、原型のくぼみが残る。3種類の型のうち、ロストワックス鋳造は最も複雑な形状を再現できるが、原型はその過程で壊される。


込型は、粘土で原型を作る込型鋳造(piece molding)の技法である。まず粘土で型を作り、その上に石膏で原型を作る。次に、石膏型の外側を真土で覆い、それを分割して取り外し、別々に組み立てる。その後、石膏型の内側を真土で覆う。こうすることで、鏡像のような2つの真土ができ、片方はわずかに小さくなる。固まった後は、内型と外型として使用する。


鐘や茶道の茶釜など、円形のお椀のような形状のものには、「惣型」という手法を用いる。耐熱性のある2つの型この中に、惣型の上下を形成する。その中に真土を入れ、側面と底面が均等になるように押し付ける。型の中心軸を中心に回転させた型紙の板で、型の内側を平らにならす。このとき、真土を押したり、彫刻したりすることで、外側に装飾を施すことができる。次に、型の中の真土を焼成して固める。そして、木製の入れ子人形のように上下の型を合わせ、その中に中型と呼ばれる芯型を入れていく。中型には金属製のスペーサーを置いて、溶けた金属が流れ込むように隙間を作る。


いずれの方法でも、鋳型が完成したら、溶けた金属を流し込み、中の空洞の形をとる。金属が冷えると、鋳型は壊され、金属の形だけが残る。このとき、漆や鉄系の黒色染料でコーティングし、保護することが多い。


日本に初めて鋳物が伝わったのはアジア大陸からであるが、弥生時代初期 (紀元前400年-200年) には鋳物が始まっていたことがわかっている。1世紀頃までには、高度な鋳造技術によって、刀剣、鏡、銅鐸などの青銅器が作られるようになった。

Metal Casting (Chūkin)


Chūkin refers to several traditional casting methods used in Japanese metalwork. Each involves pouring molten metal into a mold, then allowing the cast object to cool at room temperature. Because the artisan is working with metal as a liquid, much more complicated forms are possible compared to what can be achieved through other metalworking techniques, such as hammering. Chūkin techniques were collectively designated an Important Intangible Cultural Heritage in 1964.


Molds for chūkin are constructed using a mixture of clay and sand called mane (pronounced “mah-nay”). The molds are divided into three types based on the way they are made: rōgata, komegata, and sōgata.


Rōgata is a lost-wax technique in which a model of the desired object is first crafted out of a malleable mix of beeswax and resin. Mane is then packed around the wax model and heated. The wax liquefies and drains out, leaving a hollow in the shape of the original image. Of the three mold types, lost-wax casting allows artists to reproduce the most complex shapes, but the model is destroyed in the process.


Komegata is a section molding technique (also called “piece molding”) in which a model is first made with clay. The model is then covered with plaster, creating a preliminary mold. Next, the outside of the plaster mold is covered in mane, which is then cut into sections for removal and separate reassembly. After that, the inside of the plaster mold is covered in mane. This results in two mirrored mane shapes, one slightly smaller than the other. Once hardened, they are used as an inner and outer mold.


The sōgata approach is used for circular, bowl-shaped objects like bells and tea ceremony kettles. The top and bottom of a sōgata mold are formed inside two heat-resistant basins. The insides of the basins are filled with mane, which is then pressed into an even layer lining the sides and bottom of each basin. The inside surface of the mane is smoothed using a board rotated around the basin’s central axis. Decorative designs can then be pressed or carved into the mane; these will appear on the outer surface of the finished object. Next, the mane inside the basins is hardened by firing. Then the top and bottom halves of the mold are fitted together—much like two halves of a wooden nesting doll—with a core mold called a nakago inside them. The nakago rests on spacers of metal to create a gap for the molten metal to flow into.


Regardless of method, when the casting mold is complete, molten metal is poured in, taking the shape of the hollow within. Once the metal has cooled, the mold is broken away, leaving just the metal form. Often, the still-warm object is coated with lacquer or a black, iron-based dye to give it color and a protective finish.


Cast metal objects were first imported to Japan from mainland Asia, but evidence suggests domestic casting began during the early Yayoi period (400 BCE–200 CE). By the first century CE, craftspeople in Japan were using advanced casting techniques to form bronze items such as swords, mirrors, and bell-shaped ritual objects called dōtaku.

Search