Title Woodworking

  • Ishikawa
Topic(s):
Regional Specialties
Medium/Media of Use:
App, QR code, etc.
Text Length:
≤250 Words
FY Prepared:
2022
Associated Tourism Board:
Ishikawa Crafts and Cultural Heritage Digital Contents Promotion Council

木工


木工は、それ自体が長い歴史を持つ多様な工芸品であるが、漆器、籠細工など多くの工芸品の重要な構成要素でもある。1970年には、正式にその重要性が認められ、重要無形文化財に指定された。


日本列島の気候や地形は、木工に適した多種多様な種類の在来木材を育み、縄文時代(紀元前10,000-400年)の木製品の遺物が発掘されている。時が経つにつれ、道具や技術が高度化し、美術品や建築物も複雑化していった。現在では、木工は芸術の一大分野として認識されている。


その技法は、「指物」「刳物」「曲物」「挽物」の4つに大別される。いずれも、切り出した木が温度や湿度の変化で反ったり割れたりするため、木の性質を熟知した職人が必要だ。


石川県では、漆器とともに木工が発達しており、漆器の下地(ベース)は木が一般的である。山中漆器のように木目を生かしたものだけでなく、金沢や輪島のように漆を厚く塗り、装飾を施したものでも、木地がきれいに整っていることが必要不可欠である。


氷見晃堂(1906-1975)、川北良造(1935-)、灰外達夫(1941-2015)など、石川県から木工芸の重要無形文化財保持者が数人誕生している。

木工


木工不僅本身就是一項歷史悠久又多樣的工藝,還是漆器和編織籃等工藝重要的構成元素。西元1970年,木工工藝獲指定為重要無形文化財產,表示其重要性正式獲得認可。


日本列島的氣候條件和地理環境複雜多樣,有利於多種適合進行木工加工的天然木材生長。人們也在繩文時代(西元前10,000–西元前400)的考古遺址中發現了有特定形狀的木製品。日積月累之下,工具和技術逐漸成熟,藝術品和建築物也日益精細複雜。到了現代,木工工藝更獲認可為一項重要的藝術門派。


木製品工藝的4種主要技法分別為:指物(不使用釘子的細木工)、刳物(在木塊上進行雕刻)、曲物(將軟木材浸泡在熱水中,然後將其彎曲),以及挽物(旋削)。無論使用上述哪種技法,工匠都必須熟知各類木材的特性,因為經過切割的木材,可能會因溫度或濕度的變化而變形或斷裂。


在石川縣,木工工藝與當地著名的漆器一同發展。漆器一般會有一個木頭製的基材,無論是透過薄漆仍可清楚看見木材紋理的山中漆器等傳統工藝,還是塗上較厚的漆料、裝飾華麗的金澤漆器和輪島漆器,製作精良的漆器基材都是當中不可或缺的原料。


有多位木工工藝的重要無形文化財產保持者是來自石川縣,其中包括冰見晃堂(西元1906–1975)、川北良造(西元1935–)和灰外達夫(西元1941–2015)。

木工


木制品工艺本身就是一种历史悠久而多样化的工艺,并且也是漆器和编织篮等工艺的重要组成部分。1970年,木制品工艺被指定为重要非物质文化遗产,表示其重要意义正式得到认可。


日本列岛复杂多样的气候条件和地理环境孕育了多种适合木制品加工的天然木材。人们在考古遗址中发现了可追溯到绳文时代(公元前10,000–公元前400)的具有某些形状的木制品。日积月累之下,工具和技术逐渐成熟,艺术品和建筑物也随之日益精细复杂。如今,木制品工艺被认可为一种重要艺术门类。


木制品工艺的4种主要技法分别为:指物(不使用钉子的细木工)、刳物(在木块上进行雕刻)、曲物(将软木材浸泡在热水中,然后将其弯曲),以及挽物(车削)。所有技法都要求工匠深刻理解各类木材的特性,因为如果经切割的木材所处的环境发生温度或湿度变化,木材可能会变形或断裂。


在石川县,木制品工艺与当地著名的漆器共同发展。漆器一般具有木质基材。无论是透过薄漆仍可清楚看见木材纹理的山中漆器等传统工艺,还是涂漆较厚、装饰华丽的金泽漆器和轮岛漆器,制作精良的漆器基材都是不可或缺的原材料。


有数位木制品工艺的重要非物质文化遗产保持者是来自石川,如冰见晃堂 (1906–1975)、川北良造 (1935–) 和灰外达夫 (1941–2015)。

Woodworking


Woodworking is a diverse craft with a long history in its own right, but it has also been a key component of crafts such as lacquerware and basketry. The importance of woodworking was formally recognized in 1970, when it was designated an Important Intangible Cultural Heritage.


The varied climate and geography of the Japanese archipelago support a wide variety of native timber suitable for woodworking, and archaeological excavations have uncovered artifacts of shaped wood dating back to the Jōmon period (10,000–400 BCE). Over time, as tools and techniques became more sophisticated, works of art and architecture grew increasingly complex. Today, woodworking is recognized as a major artistic discipline.


The four main techniques used are sashimono (nail-less joinery), kurimono (carving from a single block of wood), magemono (bending softwoods soaked in hot water), and hikimono (lathing). All of these techniques require the artisan to have an expert understanding of the wood’s properties, since cut wood can warp or split when exposed to changes in temperature or humidity.


In Ishikawa Prefecture, woodworking has developed alongside the area’s famed lacquerware, which commonly has a wood substrate (base). Finely formed bases are essential not only in traditions like Yamanaka ware, where the wood grain remains visible through thin layers of lacquer, but also in the more thickly lacquered and ornately decorated styles of Kanazawa and Wajima.


Several Holders of Important Intangible Cultural Heritage in woodworking have come from Ishikawa, including Himi Kōdō (1906–1975), Kawagita Ryōzō (1935– ), and Haisoto Tatsuo (1941–2015).

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