Title Kaga Yūzen Silk Dyeing

  • Ishikawa
Topic(s):
Regional Specialties
Medium/Media of Use:
$SETTINGS_DB.mediaClassificationMap.get($item)
Text Length:
≤250 Words
FY Prepared:
2022
Associated Tourism Board:
Ishikawa Crafts and Cultural Heritage Digital Contents Promotion Council

加賀友禅


加賀友禅は、手描きの絵柄と独特の五色の色彩で、絹の上に鮮やかで写実的な自然の情景を描写する、何世紀にもわたる伝統的な絹織物染めである。京都の京友禅、東京の江戸友禅と並び、日本三大染色のひとつに数えられている。現在、加賀友禅の技術は、バッグやスカーフなどの小物の装飾や、石川県の高級着物である加賀友禅の制作に用いられている。


16世紀、加賀藩(現在の石川県の地域)は絹織物の名産地であった。18 世紀初頭、有名な絹の扇絵師である宮崎友禅(?–1758)は、加賀藩に画期的な染織技術をもたらした。彼の複雑なレジスト染色法は、手描きによる複雑な絵柄を可能にし、さらに水溶性の糊で染料を吸収させないようにすることで、色とりどりの精巧なデザインを可能にした。この技法は、現在も加賀友禅の基本となっている。


加賀友禅は、虫にかじられた葉や朽ちた葉など、自然をリアルに表現することで知られてる。これは「虫喰い」と呼ばれ、自然のはかなさを表現している。また、加賀友禅のデザインは、京友禅のような金銀の華やかな装飾を避ける傾向にある。江戸友禅が落ち着いた色調であるのに対し、加賀友禅は藍、深紅、⻩土、深緑、古代紫の5色の「加賀五彩」と呼ばれる色彩が用いられている。


友禅染は1955年に重要無形文化財に指定され、1955年に木村雨山(1891-1977)、2010年に二塚長生(1946-)の2人の石川県民が友禅の技術保持者となっている。

Kaga Yūzen Silk Dyeing


Kaga yūzen is a centuries-old silk dyeing tradition in which artisans use hand-drawn designs and a distinctive palette of five colors to render vivid and realistic natural images on silk. Along with Kyō yūzen from Kyoto and Edo yūzen from Tokyo, it is one of Japan’s three major silk dyeing traditions. Today, the Kaga yūzen technique is used to decorate accessories, such as bags and scarfs, and to create Ishikawa’s luxurious Kaga yūzen kimonos.


In the sixteenth-century, Kaga domain (the area of present-day Ishikawa Prefecture) was a noted producer of silk. In the early eighteenth century, the groundbreaking methods of famed silk fan designer Miyazaki Yūzen (?–1758) were introduced to Kaga. His intricate resist-dyeing technique made elaborate, multicolored designs possible by allowing artists to hand-paint complex images while using water-soluble rice paste to protect certain areas of the fabric from absorbing unwanted dye. This process remains the foundation of Kaga yūzen dyeing today.


Kaga yūzen is known for realistic depictions from nature, such as leaves that have been nibbled by insects or touched by decay. Such imagery is called mushi-kui (insect-eaten), and it represents fragility and transience in nature. In addition, Kaga yūzen designs tend to avoid the gold and silver ornamentation favored in the more ornate Kyō yūzen style. And while Edo yūzen tends toward muted colors, Kaga yūzen uses a palette of five bold hues known as the kaga gosai: indigo, crimson, ocher, dark green, and royal purple.


Yūzen dyeing was designated an Important Intangible Cultural Heritage in 1955, and two Ishikawa residents have become holders of the yūzen technique: Kimura Uzen (1891–1977) in 1955 and Futatsuka Osao (1946–) in 2010.

Search