Title Kaga Domain Workshop (Osaikusho)

  • Ishikawa
Topic(s):
Regional Specialties
Medium/Media of Use:
$SETTINGS_DB.mediaClassificationMap.get($item)
Text Length:
251-500
FY Prepared:
2022
Associated Tourism Board:
Ishikawa Crafts and Cultural Heritage Digital Contents Promotion Council

加賀藩御細工所


加賀藩御細工所(おさいくしょ)は、16 世紀後半に加賀藩(現在の石川県、富山県)によって設立された工芸品製作所である。加賀藩の有力者であった前田家の支援を受け、1868年に閉鎖されるまで、高度な技術を持つ職人や工芸品、装飾品などの発展に大きく貢献した。


この工房の本来の目的は、他藩の工房と同様、江戸時代(1603‐1867)に先立つ数十年にわたる戦乱の時代に武器や武具を管理・修理することが本来の目的であった。混乱が収まると、従来のような工房の大きなニーズはなくなった。しかし、政情不安もあり、加賀藩初代藩主・前田利家(1539-1599)は、万が一、再び戦乱が起こった場合に備えて、工房を継続するよう命じたのである。時が経つにつれ、争いの危険性は減少し、工房の成員はより芸術的な活動へと移行していった。


加賀藩3代藩主・前田利常(1594-1658)は、工房の装飾美術・工芸の発展を積極的に奨励した。利常の影響により、工房は正式に「御細工所」(おさいくしょ)として設立され、あらゆる種類の熟練工が採用されるようになった。象嵌や加賀蒔絵など、さまざまな工芸技術が開花し、城下町として発展した金沢には全国から職人が集められた。


前田家は、自分たちの意思で職人を呼び寄せるだけでなく、積極的に多くの職人を招き入れ、そこに住まわせ働かせた。1600年代の加賀の工芸技術の発展には、利常のほか、第5代加賀藩主の前田綱紀(1643-1724)が大きく貢献したとされている。祖父・利常に育てられた綱紀は、芸術に造詣が深かった。さらに、優れた工芸技術を研究し、標本化するために、工芸品の見本や品々を集めた「百工比照」として知られる膨大なコレクションを作成したのである。綱紀は、職人を工房の近くに住まわせるなどして、工芸の発展を促した。また、特に質の高いものを作った職人には褒賞を与えた。


加賀藩御細工所は、もう一つの点で新境地を開いた。それまでは、技術の知識を自分の子孫にのみ伝えた家によって発展してきた。しかし、加賀藩御細工所には、漆器、絵付け、金工などあらゆる分野の職人が集まり、肩を並べて仕事していたのである。その結果、多くの技法が生まれ、優れた作品が生み出されたのである。


加賀藩御細工所の代表的な作品に、江戸時代後期の御輿がある。1800年代には、70人以上の職人が在籍し、それぞれの知恵と技術を結集して、この精巧な作品を作り上げた。デザインは黒漆地に金蒔絵、螺鈿細工、金象嵌で、蔓に花をあしらった文様と梅花型の前田家の家紋を表現している。金具のデザインも凝っている。内部も蒔絵や金地と色鮮やかな絵が施されている。


加賀藩御細工所は、250年以上続いた後、1868年に永久に閉鎖された。1867年に徳川幕府が崩壊し、明治時代(1868-1912)が始まり、日本の政治体制が大きく再編されたことがその理由である。大名は領地と権限を奪われ、藩は県に改編され、加賀藩の一部は1872年に石川県となった。

Kaga Domain Workshop (Osaikusho)


The Kaga Domain Workshop (Osaikusho) was a crafts workshop established in the late sixteenth century in Kaga domain (now Ishikawa and Toyama Prefectures). Patronized by the region’s powerful Maeda family, the workshop contributed extensively to the development of highly skilled artisans, crafts, and decorative arts until it was closed in 1868.


The workshop’s original purpose—like that of similar workshops in other domains—was to manage and repair weapons and armor during the decades of countrywide warfare that preceded the Edo period (1603–1867). After the turmoil had subsided, there was no longer great need for the traditional services of the workshop. However, a degree of political instability lingered, so Maeda Toshiie (ca. 1539–1599), the first lord of Kaga domain, ordered the workshop to continue operations, lest conflict break out once more. As time went on, the risk of conflict diminished, and members of the workshop turned to more artistic pursuits.


Maeda Toshitsune (1594–1658), the third lord of Kaga domain, actively encouraged the development of decorative arts and crafts at the workshop. Under Toshitsune’s influence, the workshop was formally established as the Osaikusho, and skilled artisans of every type were employed. Numerous craft techniques flourished, such as zōgan inlay and Kaga maki-e, and artisans from all over Japan were drawn to the growing Kanazawa castle town.


More than their own initiative brought artisans to the area—the Maeda family actively invited many to live and work there. In addition to Toshitsune, Maeda Tsunanori (1643–1724), the fifth lord of the Kaga domain, is largely credited with the development of craft techniques in Kaga during the 1600s. Raised by his grandfather Toshitsune, Tsunanori was enthusiastic about the arts. He created an extensive collection of craft samples and items, known as the Hyakkō Hishō, to study and catalogue superior crafting techniques. Tsunanori encouraged the development of crafts by having the artisans live together near the workshop. He also rewarded those who produced particularly high-quality items.


The Kaga Domain Workshop broke new ground in another respect. Previously, craft techniques had been developed by families who transmitted knowledge of the techniques only to their own descendants. However, at the Kaga Domain Workshop craftsmen of all disciplines—lacquerware, painting, metalwork, and many others—gathered and worked side by side. Their combined efforts enabled the advancement of many craft disciplines and the creation of superb pieces.


One of the most impressive items created at the Kaga Domain Workshop is a ceremonial palanquin from the late Edo period. By the 1800s, there were over 70 artisans working at the workshop, and they combined their knowledge and skills to create this elaborate work. The design features a pattern of vines decorated with flowers and the plum-blossom-shaped Maeda family crest, all rendered in gold maki-e lacquer, raden shell inlay, and gold inlay on a black lacquer background. The metal fittings are also intricately designed. The inside is decorated, as well, with maki-e lacquer and colorful paintings on a gold background.


The Kaga Domain Workshop closed permanently in 1868 after more than 250 years of continuous activity. Its closure resulted from the fall of the Tokugawa shogunate in 1867 and the beginning of the Meiji era (1868–1912), when the country’s political organization was significantly restructured. Domain lords were stripped of their lands and authority, and domains were reorganized into prefectures; part of Kaga domain became Ishikawa Prefecture in 1872.

Search