Title Karasaki Jinja Shrine

  • Shiga
Topic(s):
Shrines/Temples/Churches Annual Events
Medium/Media of Use:
$SETTINGS_DB.mediaClassificationMap.get($item)
Text Length:
251-500
FY Prepared:
2022
Associated Tourism Board:
Hiyoshi Taisha

唐崎神社


唐崎は琵琶湖の西岸にある小さな岬で、667年から672年まで朝廷が置かれた場所に近い。De伝承によると、ある日、三輪(現在の奈良県)からやってきた大己貴神が釣り船でこの地に降り立った。そして、唐崎に住む流浪人・ことのみたちうしまるに適当な住処はないかと尋ねた。うしまるは、波の音が涅槃経の一節のように聞こえることを告げた。そこで大海原に出て波の音を聞いてみると、大きな松の木の上に舟が飛び上がった。この奇跡を見たうしまるは、大海人皇子が比叡山に適当な場所を見つけ、そこに自分もついていき祠を建て、神官となることを提案した。うしまるが建てたお堂は、比叡山で初めて神を祀る建造物であった。比叡山には他にも神が宿っていると信じられていたが、それらは大きな岩や木など自然のものに祀られていた。その後、1400年の間に何度も建て替えられ、現在は西本宮の本殿と日吉大社の社殿の一部になっている。


唐崎神社は、692年に唐崎の岬に創建された神社である。日吉大社とは別の神社だが、日吉大社創建のきっかけとなった神の啓示を受けた場所であり、特別な関係にある。


唐崎神社は、うしまるの妻であるわけすきひめのみことを祀っている。婦人病や性病を治すことで知られる。境内では、4月の3日間の山王祭を締めくくる行事のひとつが行われる。日吉大社の7基の神輿が艀(はしけ)で唐崎神社に運ばれ、大己貴(おおなむち)の降臨を再現する。


神社の裏手には、ひときわ目を引く松の木が立っている。この松は、大己貴がうしまるに語りかけた松の三代目の子孫といわれている。唐崎の松は、万葉集の歌や松尾芭蕉(1644-1694)の句など、日本の美術や詩の中に登場する。芭蕉の二代目松の句は、石碑に刻まれ、現在の松の木のそばに掲げられた木札にも記されている。また、歌川広重(1797-1858)の代表的な近江八景のひとつにも二代目の木が選ばれている。

Karasaki Jinja Shrine


Karasaki is a small promontory on the western shore of Lake Biwa, not far from where the imperial court was located from 667 to 672. According to legend, the deity Ōnamuchi landed ashore here one day in a fishing boat, having traveled from Miwa (in present-day Nara Prefecture). He asked Koto no Mitachi Ushimaru, a warrior who lived on Karasaki, where he could find a suitable dwelling place. Ushimaru told Ōnamuchi that the lapping of the waves sounded like the murmuring of verses from the Nirvana Sutra. Ōnamuchi sailed out into the lake to hear the waves for himself, and when he returned, he flew his boat up into the boughs of a large pine tree. Seeing this miracle, Ushimaru suggested that Ōnamuchi would find a suitable location on Mt. Hiei, and that he, Ushimaru, would follow him there, build a shrine for him, and serve as the shrine’s priest. The hall built by Ushimaru was the first structure to enshrine a deity on Mt. Hiei. Other deities were already believed to dwell on the mountain, but they were enshrined in natural objects such as large boulders or trees. Over the next 1,400 years, that first hall was rebuilt many times and is now the main sanctuary of Nishi Hongū (Western Main Shrine) and part of Hiyoshi Taisha Shrine.


Karasaki Jinja Shrine was established in 692 on the Karasaki promontory. Although it is separate from Hiyoshi Taisha, it has a special relationship to the shrine as the site of the divine revelation that led to Hiyoshi Taisha’s founding.


Karasaki Jinja enshrines Ushimaru’s wife, Wakesuki-hime no Mikoto. She is known for healing gynecological disorders and sexually transmitted diseases. The shrine precincts are the location for one of the closing events of the three-day Sannō Festival in April. During this event the seven Hiyoshi Taisha mikoshi portable shrines are brought to Karasaki Jinja by barge, reenacting the arrival of Ōnamuchi.


Behind the shrine stands a remarkable pine tree. It is believed to be the third-generation descendant of the tree from whose branches Ōnamuchi spoke to Ushimaru. The pines of Karasaki appear across Japanese art and poetry, including in a poem from the eighth-century collection Man’yōshū and in the works of the haiku poet Matsuo Bashō (1644–1694). Bashō’s poem about the second-generation pine is inscribed on both a stone stele and a wooden plaque posted near the current tree. The second-generation tree was also the subject of one of the iconic Eight Views of Omi by Utagawa Hiroshige (1797–1858).

Search