Title Aoi Aso Jinja Shrine

  • Kumamoto
Topic(s):
Shrines/Temples/Churches
Medium/Media of Use:
Interpretive Sign
Text Length:
≤250 Words
FY Prepared:
2022
Associated Tourism Board:
Hitoyoshi City Multilingual Explanation Maintenance Support Project Study Council

青井阿蘇神社 / 歴史と、本殿・廊・幣殿・拝殿・楼門の建築物について


青井阿蘇神社は806年に建造されたもので、人吉球磨地方に現存する最古の神社です。この神社の現在の建物のほとんどは、1610年にさかのぼるものですが、いくつかの建築様式を融合したもので、装飾の細部は珍しいものです。青井阿蘇神社の意匠はたいへん統一されており、独特な美学があります。 この美しさは、九州南部一帯にその後建てられた神社にも見ることができます。青井阿蘇神社における建物の統一性は、歴史のある神社には稀なものです。ほとんどの神社では、異なる時代の建物が混在しているからです。楼門、拝殿、幣殿、本殿、およびこれらをつなぐ廊はすべて、国宝に指定されています。

12世紀から19世紀にかけて統治した相良家は、人吉・球磨を統治するよう将軍から任じられた後、この神社を氏神として選びました。

楼門は、この神社の最も特徴的な建築物の一つです。2階建ての楼門は高さ12メートルで、 茅葺屋根の四つ角のひさしの下からは、白い鬼の彫刻が顔をのぞかせます。これらは喜怒哀楽を表したもので、この種の彫刻としては日本で唯一知られているものです。各殿と楼門の欄間の彫刻には、儒教的な一連の教えである「二十四孝」が描かれています。その装飾は、華やかな桃山様式 (1573~1615年)で、12~13世紀の禅寺建築に一般的な要素が用いられています。

青井阿蘇神社は、3柱の神々を祀っています。3柱の神々とは、日本の初代天皇である神武天皇の男孫である健磐龍 (たけいわたつ)、健磐龍の妻である阿蘇津媛 (あそつひめ)、およびその子である速甕玉 (はやみかたま) です。

Aoi Aso Jinja Shrine


Aoi Aso Jinja dates from 806 and is the oldest extant shrine in the Hitoyoshi Kuma region. Most of the current shrine buildings date from 1610 and are a blend of different architectural styles with some unusual decorative details. These styles and details are used consistently across the structures, creating a distinct aesthetic that can be observed in later shrines throughout southern Kyushu. This consistency of design is uncommon among historic shrines since most shrines include buildings dating from different periods. The romon gate, the haiden worship hall, the heiden and honden halls, and the corridor connecting them are collectively designated a National Treasure.

The Sagara family, who ruled Hitoyoshi Kuma between the twelfth and nineteenth centuries, adopted Aoi Aso Jinja as their tutelary shrine after being appointed to govern the region by the shogun.

The romon gate is one of the shrine’s most distinctive buildings. The two-story structure is 12 meters high and has pairs of carved white faces peering out from beneath the eaves at the four corners of its thatched roof. Representing pleasure, anger, sorrow, and joy, they are the only known carvings of their kind in Japan. The transoms of the halls and the romon gate are carved with images of the Twenty-Four Exemplars of Filial Piety from Confucian teachings. The ornamentation is opulent in the style of the Momoyama period (1573–1615) and the design uses elements common in Zen temple architecture of the twelfth and thirteenth centuries.

Aoi Aso Jinja enshrines three deities: Takeiwatatsu-no-Mikoto, the grandson of Jinmu, Japan’s first emperor; Takeiwatatsu’s wife, Asotsuhime-no-Mikoto; and their child, Hayamikatama-no-Mikoto.

Search