Title The Kuma River

  • Kumamoto
Topic(s):
Villages/Towns Activities
Medium/Media of Use:
$SETTINGS_DB.mediaClassificationMap.get($item) Pamphlet
Text Length:
≤250 Words
FY Prepared:
2022
Associated Tourism Board:
Hitoyoshi City Multilingual Explanation Maintenance Support Project Study Council

球磨川 / 球磨川の交通・輸送の歴史と球磨川くだり


人吉を囲む山々は、城下町にとっては天然の防衛手段となった一方で、移動、貿易を困難にしました。17世紀末になり、球磨川は主要な水路として発展し、人吉球磨地域の経済成長を一気に促しました。

相良家第22代藩主の相良頼喬(1641-1703年)の命令により、自然の障壁が取り除かれて球磨川は開放され、船が通りやすくなりました。開発計画には数年を要しましたが、1664年に遂に完了しました。球磨川河口の城下町と貿易拠点であり、人吉から北西へ50キロ進んだところにある八代と人吉の間を、川舟が安全に行き来することができるようになりました。

球磨川の開発は、相良家と一般の人々に多くの面で恩恵をもたらしてくれました。首都である江戸(今日の東京)へは、はるかに容易で速く移動できるようになりました。相良藩の川に面した城の門をくぐると米蔵が2棟建っており、各地域の人々は、相良藩へ直接年貢を届けることができました。また、相良藩は、灌漑システムを導入し、川の水をより内陸の田んぼへと引けるようにしました。稲作農業が可能な土地が増えると、生産量は高くなり、それにより相良藩の勢いは増し、地域は経済的に豊かになりました。

19世紀末になると、日本は急速に近代化が進み、開発の拡大により、木材の需要も高まりました。林業は川沿いのもうかる産業となり、木材はいかだを使って下流へ運搬されました。そのうち現代の建築資材が利用しやすくなると、林業は衰退していきました。しかし、これが国内旅行産業の成長と重なり、木造のいかだはレジャー用ボートに取って代わられ、また、より最近では、ラフティングボートやスタンドアップ・パドルボードに取って代わられました。

The Kuma River


Hitoyoshi is surrounded by mountains, and while they provided a natural defense for the castle town, they made transport and trade difficult. In response, in the late seventeenth century, the Kuma River was developed as a major waterway and helped spur economic growth in the region.

Natural obstructions were cleared and the river was improved for boat traffic under the direction of Sagara Yoritaka (1641–1703), the 22nd head of the Sagara family. The project took several years and was finished in 1664. Boats were then able to pass safely between Hitoyoshi and Yatsushiro, a castle town and trading post at the mouth of the river, around 50 kilometers northwest of Hitoyoshi.

The development of the river benefited the Sagara and ordinary people in many ways. Travel to the capital, Edo (now Tokyo), became easier and quicker. Communities could deliver their annual tributes (taxes paid in rice) to the Sagara lords directly to the castle gate that faced the river, and beyond which were two rice-storage houses. The Sagara also commissioned irrigation systems to channel river water to rice fields further inland. More land for rice farming led to increased yields, which further contributed to the power of the Sagara and the economic wealth of the region.

From the late nineteenth century, Japan modernized rapidly, and widespread development created an increased demand for timber. Logging became a lucrative industry along the river, and timber was transported downstream in the form of log rafts. The industry ultimately declined as modern construction materials became more readily available. However, this coincided with the growth of the domestic tourism industry, and timber rafts were gradually replaced with pleasure boats and, more recently, with whitewater rafts and stand-up paddle boards.

Search