Title Kuroshima Preservation District

  • Ishikawa
Topic(s):
Historic Sites/Castle Ruins Activities
Medium/Media of Use:
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Text Length:
251-500
FY Prepared:
2022
Associated Tourism Board:
ippanshadanhojin notohanto koikikankokyokai

黒島保存地区


黒島の集落は、日本海に面した斜面にあります。その家々は、黒い釉薬瓦と灰色の下見板の外装が特徴です。黒島は、船主と船乗りの村でした。いくつかの住宅には、江戸時代 (1603~1867年) に船主が享受した富と地位が反映されています。この集落は、江戸時代中期の約150世帯から、19世紀末までには500世帯を超える規模へと成長しました。商船は、大阪から北海道まで沿海を往復しており、船主はこの航路で財産を築き、失いました。


海の危険と豊かさ

「北前船」(北行きの船) と呼ばれる木造船は、18世紀と19世紀初めに、日本海沿岸を航行していました。陸路よりも、海路で物資を運んだほうが速く容易だったからです。船乗りたちは、春に大阪を出発する際、綿、酒、紙、煙草、またその他の商品を船に積み込み、途中の港で売買を行い、かなりの利益を上げました。北海道に着いた船乗りたちは、海産物と昆布を積み込み、大阪まで戻る途中で販売しました。初期の北前船の場合、往復には1年近くかかりましたが、かなりの利益を得られる可能性がありました。江戸時代の船主は、往復1回につき、現在の1億円に相当する金額を稼ぐことができました。


1870年代までに、船はより大きく、より速くなりました。船は数百トンの物資を運べるようになり、1年に3~4回往復できるようになりました。船主たちは、日本で最も豊かな商人に数えられており、国中から集めた最高の材料で大きな家を建てることができました。しかし、日本海沿いの気象条件は変わりやすく、常に難破の危険がありました。船主たちは、安全な航海を祈って、寺社に奉納を行い、自身の船の絵を供えました。また、自宅には、飾りのある大きな神棚や仏壇を設けました。


海辺の暮らし

黒島の家々は、日本海からの強い潮風から家を守るために、下見板を使っています。光沢のある黒い瓦は、能登半島の多くの家に見られます。この瓦は、湿気と暑さ寒さに耐え、火災から家を守れるよう、釉薬が厚くかけられ、高温で焼かれています。多くの船主の家は、家の後ろにある倉庫と船との間で荷物を運びやすくするために、海岸に面して建てられています。 


旧角海家住宅

角海家は、黒島で最も豊かな船主の1つでした。角海家は1843年から1897年まで活発に事業を行っており、7隻の船を持っていました。角海家の住宅は修復され、一般公開されています。旧角海家住宅は、「坪庭」という中庭を中心に、前方に事業のための部屋、後方に家族のための部屋が配されています。仏間には大きな仏壇と神棚があり、船主にとっての信仰の重要性を示しています。住宅の後方にある小さな部屋には、海に面した窓があります。家の主人は、湾内の自分の船が良く見えるこの部屋に、よく座っていたと考えられています。


住宅の後ろには、しっくい壁の倉庫 (蔵) が4棟あり、一家の最も貴重な財産や商品を、火災・盗難から守っていました。最も大きな蔵には、家具・美術品・着物が入れてありました。他の3棟の蔵は、商売のための塩と塩蔵品、小豆、そして米のためのものでした。現在、これらの蔵には、複数の北前船の縮尺模型など、海運に関係する品々が展示されています。こういった模型は、新しい船が完成した際に、船大工から船主に渡されたものです。 


旧角海家住宅から徒歩数分の「黒島天領北前船資料館」では、この町の歴史についてさらに学び、黒島の船乗りたちの暮らしと、海運に携わる一家の暮らしについてさらに学ぶことができます。 


いずれの施設も、午前9時から午後5時まで開いています。(月曜日はお休みです。)

Kuroshima Preservation District


The village of Kuroshima hugs a hillside facing the Sea of Japan, its houses characterized by black glazed roof tiles and gray clapboard exteriors. Kuroshima was home to shipowners and sailors, and some houses reflect the wealth and status that shipowners attained in the Edo period (1603–1867). The village grew from about 150 households in the mid-Edo period to more than 500 by the late nineteenth century. Merchant ships plied the coastal waters from Osaka to Hokkaido, and shipowners made and lost fortunes along the way.


The risks and riches of the sea

Wooden ships called kitamaebune (northern-bound ships) operated along the Sea of Japan coast in the eighteenth and early nineteenth centuries, since transporting goods by sea was faster and easier than by land. Starting from Osaka in spring, crews would load their ships with cotton, sake, paper, tobacco, and other goods, and buy and sell at ports along the way at a considerable markup. Once they reached Hokkaido, they would load up with seafood and kelp to sell on the way back to Osaka. The round trip took close to a year for the early kitamaebune, but the potential profits were considerable. In the Edo period, a shipowner could make the equivalent of ¥100 million in today’s money for each round trip.


By the 1870s, the ships were larger and faster. They could transport hundreds of tons of goods and make three or four round trips per year. The shipowners were among the wealthiest merchants in Japan and could build large houses, furnished with the finest materials from around the country. However, weather conditions along the Sea of Japan were volatile and there was an ever-present risk of shipwreck. To pray for safe voyages, shipowners offered votives and pictures of their ships at shrines and temples and installed large, ornate altars in their homes.


Coastal living

The houses of Kuroshima are clad in clapboard to protect them from the strong, salty winds off the Sea of Japan. The glossy black roof tiles, seen on many houses along the Noto Peninsula, are thickly glazed and fired at a high temperature to resist moisture, heat and cold, and also to protect against fire. Many shipowners’ houses back onto the seafront to allow the easy transfer of goods between their warehouses—situated at the back of the houses—and their boats. 


The Former Kadomi Residence

The Kadomi family was among the wealthiest shipowners in Kuroshima. They were active in business from 1843 to 1897 and owned seven ships. Their residence has been restored and is open to the public. The home has rooms at the front for business, and for the family at the back, arranged around a tsuboniwa inner garden. An altar room with large Buddhist and Shinto altars indicates the importance of faith to the shipowners. A small room at the back of the house has windows that face the sea. It is believed that the master of the house often sat here, where he could see his ships in the bay.


Four plaster-walled storehouses (kura) behind the house protected the family’s most precious possessions and commodities from fire and theft. The largest storehouse held furniture, artwork, and kimono. The other three were for salt and salt-preserved products, adzuki beans, and rice, for trade. The storehouses now hold displays of shipping-related items, including several scale models of kitamaebune. Such models were given to a shipowner by the shipwright when a new vessel was completed. 


Visitors can learn more about the history of the town and the life of Kuroshima’s sailors and shipping families at the Kuroshima Tenryo Kitamaebune Museum, a few minutes on foot from the Former Kadomi Residence. 


Both facilities are open from 9:00 a.m. to 5:00 p.m. (Closed on Mondays.)

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