Title The Early Development of Suzu Ware 

  • Ishikawa
Topic(s):
Historic Sites/Castle Ruins Regional Specialties
Medium/Media of Use:
$SETTINGS_DB.mediaClassificationMap.get($item)
Text Length:
≤250 Words
FY Prepared:
2022
Associated Tourism Board:
ippanshadanhojin notohanto koikikankokyokai

珠洲焼の初期の発展 


(QR Code Room 1)


珠洲焼は、12世紀半ばから15世紀末まで作られていました。この時期の珠洲は、能登半島最大の荘園である若山荘の一部でした。収入を増強する手段として珠洲を焼物の産地にするうえで、地主たちが役割を演じたと考えられています。 


珠洲の粘土には鉄分が豊富で、須恵器を作るのに理想的でした。須恵器は素焼きの焼物で、5世紀にはじめて朝鮮半島から日本にやってきました。珠洲焼の器は、粘土を巻いたものから作られました。粘土を巻いたものを大きなへらで叩き、粘土をならして成形します。それから高温で焼きます (1,200℃を上回る高温)。できた器は丈夫で、自然の暗い釉薬がかかっていました。これは、焼いている間に、酸化鉄が粘土の表面にかかり、木の灰と作用し合った結果です。 


珠洲の陶工たちは、調理器具と、醤油や味噌を保管したり、食べ物を保存したり、酒を醸造したりするための大きな器を専門にしていました。甕と呼ばれるこの種の器に対する需要は、12世紀に日本海沿岸地域で農業生産が増加すると、大きく成長しました。珠洲焼は、福井と北海道の間の沿岸航路にそって、簡単に輸送することができました。


珠洲焼に見られる形と、装飾の細部は、当時有力だった焼物の産地、特に、現在の愛知県にある瀬戸と常滑の影響を受けていました。装飾の技法には、植物の繊細な意匠を彫る、櫛のようなもので平行線を描く、粘土に模様を押してつけるなどの技法がありました。形は、瀬戸の窯の形を真似ていましたが、溝のある縁など、珠洲で発展した独自の特徴の例もあります。

The Early Development of Suzu Ware 


(QR Code Room 1)


Suzu ware was produced from the mid-twelfth to late fifteenth centuries when Suzu was part of Wakayamaso, the largest landholding on the Noto Peninsula. It is thought that the landowners played a role in establishing Suzu as a pottery production area as a means of bolstering their income. 


The iron-rich clay in Suzu was ideal for making Sue ware, unglazed ceramics that first came to Japan from the Korean Peninsula in the fifth century. Vessels were formed from coils of clay, then beaten with a large paddle to shape and smooth the clay before firing at high heat (over 1,200°C). The resulting pieces were strong, with a natural dark glaze—the result of iron oxides being drawn to the surface of the clay and interacting with wood ash during firing. 


The potters of Suzu specialized in cookware and large vessels for storing soy sauce and miso, preserving food, and brewing sake. Demand for such vessels, called kame, grew significantly as agricultural production increased along the Sea of Japan coast in the twelfth century. Suzu ware could be transported easily along the coastal shipping route between Fukui and Hokkaido.


The shapes and decorative details seen in Suzu ware were influenced by the dominant pottery areas of the time, particularly Seto and Tokoname in modern-day Aichi Prefecture. Decorative techniques included incising delicate botanical designs, combing parallel lines, or stamping patterns into the clay. Shapes followed the designs of the Seto kilns, but there are examples of unique features developed in Suzu, such as fluted rims.

Search