Title Gion Kagura

  • Kyoto
Topic(s):
Shrines/Temples/Churches Annual Events
Medium/Media of Use:
Web Page
Text Length:
≤250 Words
FY Prepared:
2022
Associated Tourism Board:
ippanshadanhojin nantanshimiyamakankomachizukurikyokai

祇園神楽


祇園神楽は、毎年7月14日に田歌の集落の八坂神社を中心に行われる多彩な祭りである。鼻の長い天狗や鬼など民話の登場人物に扮した住民たちが、太鼓や笛を鳴らしながら、神社で神聖な神楽を神様に奉納するために村中を1時間かけて練り歩く。400年近い歴史を持つこの祭りは、集落にとって1年で最も重要な行事であり、数百人の観客が集まることもある。


祇園神楽の起源や歴史は定かではない。1640年以降、田歌で行われていたと考えられており、その起源は祇園(八坂)神社の本家である京都にあるかもしれない。1600年代半ばに美山地区が飢饉に見舞われた際、疫病除けのために創建された京都の祇園神社の神々に祈願したのが始まりという考え方もある。


現在の祇園神楽は五穀豊穣を祈るものであり、村の安泰を祈るものであり、地域の絆を深めるためのものである。祇園祭の囃子は口伝で伝えられてきたもので、この囃子を覚えると一人前の田歌の住人になれると言われている。参加者の多くはそれを暗記しているため、稽古は祭りの前の1週間だけ行われる。

祇園社神樂祭


祇園社神樂祭是一場不拘一格的祭典,每年7月14日在田歌村的八坂神社舉行。祭典最主要的活動是持續約1小時的遊行,屆時,村民們身穿長鼻子天狗或鬼怪的服裝,扮演民間傳說中的角色,擊鼓吹笛,且吟且舞,穿過村莊走向神社,向神明敬獻神樂。這項祭典已有將近400年歷史,是村裡一年中最重要的活動,往往能吸引數百名觀光客來此共襄盛事。

關於祇園社神樂祭的起源與歷史,並沒有明確記載,但據說它從1640年就開始在田歌村舉行。有人認為這個祭典最初有可能起源於京都,即祇園神社總本社(八坂神社)的所在地。也有人認為,17世紀中葉,美山地區經歷一場大飢荒,因為京都祇園神社原本就為祛病消災而創建,於是村民便開始向京都祇園神社的神明祈求消災除厄。

如今的祇園社神樂祭,旨在祈禱五穀豐登、村莊安泰,以及強化社區聯繫。慶典期間演奏的音樂代代口授相傳,能夠熟記其旋律才被視作名副其實的田歌村居民。參加祭典的人大多對整個流程早已成竹在胸,因此只需要在祭典前彩排一週即可。

祇园社神乐祭


祇园社神乐祭是一场不拘一格的祭典,每年7月14日在“田歌”村的八坂神社举行。祭典的重头戏是持续大约1小时的游行,届时,村民们打扮成长鼻子天狗或鬼怪等民间传说中的角色,击鼓吹笛,载歌载舞,一路来到神社向神明敬献神乐以示供奉。这项祭典已有将近400年历史,是该村全年最重要的盛事,通常会有数百名的观光客汇聚于此。

祇园社神乐祭的起源与历史已难以考证,但据说从1640年开始田歌村就有这种习俗,有人认为它很可能发源于京都,即祇园神社总本社(八坂神社)的所在地。也有人认为,17世纪中叶,美山地区经历了一场大饥荒,因为京都的祇园神社为祛病消灾而建,于是村民们就开始向祇园神社的神明祈求消灾除厄。

如今的祇园社神乐祭,旨在祈祷五谷丰登、村庄安泰,以及构建紧密的社区关系。庆典期间演奏的音乐代代口授相传,能够熟记其旋律才被视作名副其实的田歌村居民。参加祭典的人大多对整个流程都成竹在胸,因此只需要在祭典前彩排一周即可。

Gion Kagura


Gion Kagura is an eclectic festival held annually at the Yasaka Shrine in the small village of Tauta on July 14. The celebration revolves around an hour-long parade through the village to the shrine, in which residents dress as folk-tale characters such as long-nosed tengu and ogre-like oni and dance, play the drums and flute, and chant on their way to perform a program of sacred dances for the deities. The nearly 400-year-old festival is the most important event of the year for the community and often draws hundreds of spectators.


The origins and history of Gion Kagura are uncertain, but it is thought to have been held in Tauta since 1640 and may have originated in Kyoto, the site of the original Gion (Yasaka) Shrine. Famines ravaged the Miyama area in the mid-1600s, and the festival may have started as a prayer for deliverance to the deities of Kyoto’s Gion Shrine, which was founded to ward off disease.


In its present form, Gion Kagura is part prayer for a bountiful harvest, part ritual conducted to ensure the well-being of the village, and part mechanism to reinforce community ties. The music played during the festival has been passed down by example for generations, and memorizing the melodies is considered the mark of a fully-fledged Tauta resident. As most participants know the program by heart, they rehearse only during the week prior to the festival.

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