Title Ofunae Dry Dock Site

  • Nagasaki
Topic(s):
Historic Sites/Castle Ruins
Medium/Media of Use:
Pamphlet
Text Length:
≤250 Words
FY Prepared:
2022
Associated Tourism Board:
kokkyonoshima tagengokaisetsukyogikai

お船江跡


対馬の経済は17世紀、島を統治していた宗家が日朝貿易を独占していたころに繁栄した。長崎で香辛料や蘇木などの熱帯産品を調達して朝鮮に輸出し、朝鮮では主に生糸や綿布、薬用根などを買い付けて京都や大阪で売りさばいた。


この交流で得た利益をもとに、宗氏は城下町・厳原の南、久田川河口にお船江の船渠を建設するなどした。1663年に完成したお船江は、人工の入り江を利用した5つのドックで、対馬と釜山の和館を結ぶ貿易船の修理や整備に使われた。宗家の関係者が江戸や大坂に向かう船もここで保管・整備された。満潮時には船の出入りができ、主に干潮時には修理が行われた。


お船江には5つの船渠のうち4つの石堤が残されている。

船江遺址


17世紀對馬島經濟十分繁榮,當時,統治對馬島的「宗」家壟斷著日本與朝鮮之間的貿易。宗家在長崎採購香料和蘇木等熱帶產品出口到朝鮮,同時在朝鮮購買生絲、棉花和人參,賣往京都和大阪。

從雙邊貿易中賺取利潤後,宗家建造了許多設施,其中一處便是位於嚴原城下町(圍繞城郭發展起來市鎮)南部久田川河口的船塢,名為「船江」。船江於1663年建成,在一個人工海灣內坐擁5座船塢,用於修理和維護在對馬和朝鮮釜山和館(供對馬藩武士駐紮、對馬商人工匠逗留的外交據點)之間運貨的商船。船塢內還停泊著宗家官員前往江戶(今東京)和大阪的船隻。船隻在漲潮時可以進出船塢,而維修工作主要在退潮時進行。

如今,5座船塢中4座的石堤仍存留在船江遺址中。

船江遗址


17世纪的对马岛经济十分繁荣,当时,统治对马岛的“宗”家族垄断着日本与朝鲜之间的贸易。宗家族在长崎采购香料和苏木等热带产品出口到朝鲜,同时在朝鲜购买生丝、棉花和人参,发往京都和大阪销售。

从双边贸易中赚取利润后,宗家族建造了许多设施,其中一处便是位于严原城下町(围绕城郭发展起来市镇)南部久田川河口的船坞,名为“船江”。船江于1663年建成,在一个人工海湾内坐拥5座船坞,用于修理和维护在对马和朝鲜釜山和馆(供对马藩武士驻扎、对马商人工匠逗留的外交据点)之间运货的商船。船坞内还停泊着宗家族官员前往江户(今东京)和大阪的船只。船只在涨潮时可以进出船坞,而维修工作主要在退潮时进行。

如今,5座船坞中4座的石堤仍存留在船江遗址中。

Ofunae Dry Dock Site


The economy of Tsushima flourished in the seventeenth century, when the So family that governed the island held a monopoly on trade between Japan and Joseon Korea. The So procured tropical products such as spices and sappanwood in Nagasaki for export to Korea, where they bought mainly silk thread, cotton, and medicinal roots to be sold in Kyoto and Osaka.

Profits earned from this exchange were used by the So to build, among other things, the Ofunae dry dock on the mouth of the Kuta River, south of the castle town of Izuhara. Set in an artificial cove and completed in 1663, Ofunae encompassed five docks that were used for the repair and maintenance of the trading vessels that ferried goods between Tsushima and the So settlement in the city of Busan. Ships used by So officials to travel to Edo (now Tokyo) and Osaka were also kept at Ofunae. Vessels could be moved in and out of the docks at high tide, while repairs were conducted mainly at low tide.

The stone embankments of four of the five docks remain at the Ofunae site.

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