Title The Border Islands

  • Nagasaki
Topic(s):
Historic Sites/Castle Ruins
Medium/Media of Use:
Pamphlet
Text Length:
501-750
FY Prepared:
2022
Associated Tourism Board:
kokkyonoshima tagengokaisetsukyogikai

国境の島


九州の西海岸に浮かぶ壱岐、対馬、五島列島は歴史上ずっと、日本とアジア大陸との出会いと交流の最前線にあった。古墳や寺院、古代集落や城跡、そして現在も行われている風習や儀式など、これらの島々は2300年にわたる交易、文化交流、そして紛争の歴史を物語っている。


壱岐と対馬が位置する対馬海峡を挟んだ日本列島の人々とアジア大陸の人々との定期的な交流は、紀元前に確立していたと考えられている。そのような交流があったことを示す最古の記録は、中国の3世紀の歴史書『三国志』の一部である『魏志倭人伝』に見られる。


『魏志倭人伝』には、朝鮮半島を経由して邪馬台国へ向かう魏の使者について、対馬や壱岐国の王都・原の辻の様子が記されている。壱岐の人々が朝鮮半島、中国、日本本土からの商人や旅人と品物や情報を交換したこの交流の中心地の歴史は、原の辻特別史跡と隣接する一支国博物館で知ることができる。対馬の初期の歴史は、詳細な展示を誇る対馬博物館に展示されている。


壱岐王国は日本本土の勢力に吸収されたと考えられており、6世紀から7世紀にかけて、朝鮮半島での戦いの中継地としてこの島を利用した。その際、有力な武将の墓として数百基の古墳が築かれたと考えられている。古墳の多くは現在も残っており、一部は一般に公開されている。


600年代半ばに日本とその同盟国が唐と新羅によって半島での野心を打ち砕かれた後、対馬と壱岐は大陸からの侵略を防ぐために設けられた城と烽火台のネットワークの重要な拠点となった。対馬の金田城はこのネットワークの最初の防衛線であり、壱岐の岳ノ辻は外国の脅威を九州に知らせるための烽火の場所であったと考えられている。


7世紀は政治的緊張の一方で、平和的な交流も盛んに行われた時代であった。630年以降、日本は唐に外交・通商使節を派遣し、中国の文化や文明に学ぼうとした。当初は壱岐・対馬を経由していたが、702年からは五島から直接東シナ海を横断する、短いが危険なルートが採用された。五島列島には風光明媚な三井楽半島をはじめ、遣唐使ゆかりの地が数多く点在しており、その船の多くがこの地から出発している。


中世から戦国時代にかけて、対馬海峡を挟んだ交流はさまざまな形で行われた。国境の島々の商人や海賊は、朝鮮半島や中国の沿岸で交易や海賊行為を行い、中には大きな利益を得て、一定の政治的な独立を果たす者もいた。壱岐の生池城はその一人によって築かれ、五島列島の日島の石塔群は歴史に名を残すことのない船乗りたちの記念碑から構成される。


1590年代、武将の豊臣秀吉(1537-1598)は壱岐、対馬、朝鮮半島を経て中国を征服しようと二度試みた。壱岐の勝本城と対馬の清水山城はその足がかりとして築かれたが、結局は失敗に終わり、朝鮮半島との関係は一時的に断絶した。


1600年代初頭、対馬の領主である宗家の努力によって、再び関係が修復された。江戸時代(1603-1867)、宗家は朝鮮との貿易を独占し、朝鮮と徳川幕府の外交関係を管理する見返りに、有利な特権を与えた。朝鮮通信使はすべて対馬を通過し、万松院の宗家墓所お船江のドックなど、対馬には朝鮮貿易の繁栄の象徴となる遺跡が残されている。


このように、壱岐・対馬・五島は、アジア大陸との交流の歴史を物語る多くの遺跡や風習、遺物があり、「国境の島 壱岐・対馬・五島~古代からの架け橋~」として日本遺産に登録されている。

The Border Islands


Throughout history, the islands of Iki, Tsushima, and the Goto chain off the western coast of Kyushu have been at the forefront of encounters and exchange between Japan and continental Asia. Tombs and temples, sites of ancient settlements and fortresses, and customs and rituals still practiced today on these border islands tell a 2,300-year story of trade, cultural interaction, and conflict.

Regular exchange among the peoples of the Japanese archipelago and those of mainland Asia across the Tsushima Strait, where Iki and Tsushima are located, is thought to have started before the beginning of the common era. The earliest written record of such interaction is found in the third-century Book of Wei, part of the Chinese historical text Records of the Three Kingdoms.

An account in the Book of Wei of envoys from the state of Cao Wei journeying via the Korean Peninsula to the Japanese kingdom of Yamatai includes descriptions of Tsushima and Harunotsuji, the capital of the ancient kingdom of Iki. The history of this mercantile hub, where the people of Iki exchanged wares and information with traders and travelers from the Korean Peninsula, China, and mainland Japan, can be explored at the Harunotsuji Special Historic Site and in the adjacent Ikikoku Museum. The early history of Tsushima is presented in detailed displays at the Tsushima Museum.

The kingdom of Iki is thought to have been conquered by forces from mainland Japan, which in the sixth and seventh centuries used the island as a staging ground for warfare on the Korean Peninsula. This coincided with the construction of hundreds of kofun burial mounds, which likely were tombs for prominent warriors. Many of the kofun remain and some are open to the public.

After Japan and its allies’ ambitions on the Korean Peninsula were ended by Tang China and the Korean kingdom of Silla in the mid-600s, Tsushima and Iki became key nodes in a network of forts and beacons established to guard against an invasion from the continent. Kaneda Fort on Tsushima was the first line of defense in this network, while the Takenotsuji mountain on Iki is thought to have been the site of a smoke beacon used to send warnings of impending foreign threats to Kyushu.

Despite the political tension, the seventh century was also a time of active peaceful exchange. From 630 onward, Japan sent regular diplomatic and trade embassies to the Tang dynasty in an effort to learn from Chinese culture and civilization. These delegations initially traveled via Iki and Tsushima, but from the year 702 adopted the shorter but more dangerous route from Goto directly across the East China Sea. There are numerous sites associated with the envoys throughout the Goto islands, including the windswept Mimiraku Peninsula from which many of their ships departed.

Exchange across the Tsushima Strait took many forms in the medieval period and during the conflict-ridden Sengoku period (1467–1568). Merchants and pirates from the border islands traded and pillaged along the Korean and Chinese coasts, and some accumulated considerable profits along with a measure of political independence. Namaike Fort on Iki was built by one particularly successful operative, while the Stone pagodas of Hinoshima in the Goto Islands serve as monuments to seafarers whose names have been lost to history.

In the 1590s, the warlord Toyotomi Hideyoshi (1537–1598) twice launched expeditions to conquer China via Iki, Tsushima, and the Korean Peninsula. Katsumoto Castle on Iki and Shimizuyama Castle on Tsushima were built as footholds for these ultimately unsuccessful attempts, which temporarily severed relations between the border islands and Korea.

Ties were reestablished in the early 1600s as a result of the efforts of the So family, the lords of Tsushima. Throughout the Edo period (1603–1867), the So held a monopoly on Japanese trade with Joseon Korea, a lucrative privilege granted in return for managing diplomatic relations between the kingdom and the Tokugawa shogunate. The Korean missions to Tokugawa Japan all passed through Tsushima, where sites such as the So mausoleum at Banshoin Temple and the Ofunae dry dock stand as testament to the prosperity brought about by the trade with Korea.

These and many other sites, customs, and artifacts on Iki, Tsushima, and Goto that convey the islands’ history of exchange with continental Asia have collectively been designated a Japan Heritage Site under the title “The Border Islands Iki, Tsushima, and Goto—The Ancient Bridge to the Continent.”

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