Title Otaru Port Museum

  • Hokkaido
Topic(s):
Historic Sites/Castle Ruins
Medium/Media of Use:
App, QR code, etc. Pamphlet Web Page
Text Length:
≤250 Words
FY Prepared:
2023
Associated Tourism Board:
otarushi nihon isan suishin kyogikai
Associated Address:
2-2, Chikko, Otaru-shi , Hokkaido

おたるみなと資料館


北防波堤の建設、石狩湾のその後の防波堤プロジェクトに関する模型、資料、写真が、おたるみなと資料館に展示されています。おたるみなと資料館は、小樽港北防波堤の建設のための現場事務所として1897年にできた小樽港湾事務所に併設されています。この防波堤の建設は、土木技師である廣井勇(1862年–1928年)の指揮のもと、1897年に始まり、海外からの最新の機械、廣井が作り出した新しい材料、技術が使用されました。


廣井は波力公式を考案のうえ、防波堤の最適な高度と角度、ならびに波の状態や海底の形状に合うようなさまざまなインターロッキングブロックを計算しました。廣井の計算と設計は、防波堤の性能を最適化すると同時に、材料コストを削減しました。ここを訪れた人は、その防波堤の縮尺断面模型と、1つあたり14-24トンの重さのコンクリートブロックを見ると、廣井の設計を思い描くことができます。


海の中にコンクリートブロックを据え付けるために使用した、イギリス製の蒸気スタッキング装置の写真から、この建設プロジェクトの規模が分かります。「タイタン」と呼ばれるこの装置は、24トンの吊り上げ能力があり、建設が進むにつれ、防波堤沿いに置かれたレールの上を移動しました。9名の作業員(水中でブロックの整列状況を確認するダイバー2人を含む)により、タイタンで1日に約16個のブロックを設置することができました。

Otaru Port Museum


Models, materials, and photographs related to the construction of the North Breakwater and subsequent breakwater projects in Ishikari Bay are on display at the Otaru Port Museum. The museum is located in the Otaru Port Office, which was established in 1897 as the site office for the construction of the Otaru Port North Breakwater. Construction began on the breakwater in 1897 under the direction of civil engineer Hiroi Isami (1862–1928), using the latest machinery from overseas and new materials and techniques developed by Hiroi.


Hiroi devised a wave power formula to calculate the optimum height and angle of the breakwater as well as a range of interlocking concrete blocks to suit the wave conditions and the shape of the seabed. His calculations and designs optimized the performance of the breakwater while reducing material costs. Scale cross-sectional models of the breakwater and the concrete blocks, which each weighed between 14 and 24 tons, help visitors visualize Hiroi’s design.


Photographs of the British-made steam-powered stacking machine that was used to place the concrete blocks in the sea show the scale of the construction project. The machine, called Titan, had a lifting capacity of 24 tons and moved on rails that were laid along the breakwater as construction progressed. With a crew of nine (including two divers to check the alignment of the blocks underwater), the Titan could install about 16 blocks per day.

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