Title Minecarts

  • Niigata
Topic(s):
Historic Sites/Castle Ruins
Medium/Media of Use:
Web Page
Text Length:
501-750
FY Prepared:
2023
Associated Tourism Board:
sadoshi kanko ・ bunka shisetsu tagengo kaisetsu seibi suishin kyogikai

鉱車


近代的な採掘装置が導入される以前は、労働者は鉱石をわらで作った大きな袋に入れて坑道から運んでいた。それが、19世紀後半に導入されたレールを使用した鉱車にとってかわった。坑夫は線路の上を走り、地上の処理場まで行き、そこで鉱石を破砕した。


最初の鉱山車は、人や馬に引かれていた。1932年に小型のガソリン機関車が使われるようになり、1939年には電気機関車が登場した。坑道の中には、線路1本分の幅しかない区間もあった。反対方向に走るカート同士の衝突を防ぐため、運転士は赤と緑のライトで合図し合った。ライトは、線路が狭くなる地点に設置されたレバースイッチで操作された。


道遊の割戸を見上げる

佐渡金山のゴールドラッシュは、1596年に3人の探鉱者が相川で豊富な金脈を発見したことから始まった。数十年のうちに、鉱夫たちはノミとハンマーだけで十分な量の岩を取り除くとき、山に大きなV字型の溝ができた。このユニークな地形は「道遊の割戸」と呼ばれている。それは佐渡金山のシンボルであり、そこで行われた採掘作業の記念碑的な存在となっている。幅30メートル、深さ70メートル以上あるこのような場所は、世界最大級である。


新しい技術の到来が採掘プロセスを大きく向上させた。そのひとつが、イギリスから導入されたダイナマイトである。鉱夫たちはダイナマイトを使って山の斜面から岩を爆破した。爆破された岩石は、開いた隙間から坑道へと落下し、そこで鉱車に積み込まれた。


高任神社

高任神社は、日本の近代鉱山の父として知られる大島高任(1826-1901)の霊を祀っている。大島は1880年代に佐渡鉱山局事務長を務め、鉱山を大幅に拡張し近代化した。ダイナマイトを使って道遊の割戸の掘削を再開し、新たな活気の波をもたらしたのも大島だった。彼の指揮の下、高任立坑、選鉱場、大間港などの新しい施設が建設された。


高任神社は、1605年に初代佐渡奉行によって創建された大山祇神社の分社である。大山祇神社は鉱山繁栄を祈願したものであり、高任も鉱山繁栄をもたらすように務めた。高任神社では毎年7月、鉱山の安全を祈願する神事が執り行われる。



高任竪坑

この659メートルの坑道は、佐渡金山で最も長い垂直坑道である。1887年に開通し、その建設に携わった先駆的な鉱山所長、大島高任にちなんで名づけられた。このような竪坑は、はるか地下の水平採掘坑道に効率よくアクセスするために使用された。


高任竪坑には180馬力の強力な巻上機が装備され、作業員や物資を地下の坑道まで運び、採掘された鉱石を地上に吊り上げた。最深部では地下659メートルに達し、エッフェル塔の2倍以上の高さがあった。かつては入り口の上に巨大な鋼鉄製のウインチタワー(ヘッドフレーム)が立っていたが、1952年に小型のものに取り替えられた。


鉱山車庫と機械工場

鉱石と鉱夫を坑道まで運ぶ鉱車は、電気機関車によって動かされた。一日の終わりには、この建物で充電するために、バッテリー式の機関車の車隊が地上に運ばれた。この建物はまた、荷車、空気式ドリル、ヘッドランプ、その他の採掘機器の修理工場としても使われた。展示されている機械は、ほとんどが1935年から1944年にかけてのもので、その多くは、1989年に操業を休止するまで使用された。


高任公園

この公園からは、佐渡金山の上にある特徴的な山の裂け目、道遊の割戸を一望できる。この裂け目は、かつて佐渡金山で最も幅が厚い金鉱脈があった場所である。1700年代半ば、佐渡奉行は8つの公式な「相川八景」を選んだ。これらの景色を描いた絵画は、道遊の割戸から昇る中秋の名月も含まれていた。現在の高任公園一帯には、19世紀後半から選鉱場が建設された。道遊の割戸の前の崖には、今でも鉱石粉砕工場の跡が残っている。

Minecarts


Before the age of modern mining equipment, workers carried ore out of the tunnels in large bags made from straw. That changed with the introduction of rail-mounted minecarts in the late nineteenth century. The minecarts ran on tracks that led to the aboveground processing plant, where the ore was crushed.


The first minecarts were pulled by men or horses. Small, gasoline-powered locomotives came into use in 1932, followed by electric locomotives in 1939. Some sections of the tunnels were only wide enough for one set of tracks. To prevent collisions between carts traveling in opposite directions, the operators signaled each other with a system of red and green lights. The lights were operated by lever switches installed at the points where the tracks narrowed.


Looking Up at Dōyū Open Site

The gold rush at Sado Island Gold Mine began in 1596, after three prospectors discovered a rich vein of gold in Aikawa. Within a few decades, miners using nothing more than chisels and hammers had removed enough rock to create a large, V-shaped gouge in the mountain. This unique feature is called the Dōyū no Warito, or “Dōyū Open Site.” It has become a symbol of Sado Island Gold Mine and the monumental scale of the mining work that went on there. At 30 meters across and more than 70 meters deep, it is one of the largest such sites in the world.


The arrival of new technologies greatly improved the mining process. One such technology was dynamite, which was introduced from England. Miners used dynamite to blast rock from the mountainside. The blasted rock (or “muck”) fell down through the open gap into the tunnels, where it was loaded onto minecarts.


Takatō Jinja Shrine

Takatō Jinja Shrine honors the spirit of Ōshima Takatō (1826–1901), known as the father of modern Japanese mining. Ōshima served as director of the Sado Mining Bureau in the 1880s and significantly expanded and modernized the mine. It was Ōshima who reopened excavation of the Dōyū Open Site using dynamite and ushered in a new wave of activity. New facilities built under his leadership include the Takatō Shaft, an ore processing plant, and shipping infrastructure at Ōma Port.


Takatō Jinja Shrine is a subsidiary of Ōyamazumi Jinja Shrine, which was founded in 1605 by the first magistrate of Sado. That original shrine was built to bring prosperity to the mines, and Ōshima himself worked hard to achieve the same goal. A Shinto ritual is held at Takatō Shrine every July to pray for safety at the mine.

Takatō Shaft

This 659-meter shaft is the longest vertical access tunnel at Sado Island Gold Mine. It opened in 1887 and is named for Ōshima Takatō, the pioneering mine director who oversaw its construction. Vertical shafts like these were used to efficiently access the horizontal mining tunnels far beneath the earth.


The Takatō Shaft was equipped with a powerful 180-horsepower hoist that took workers and supplies down into mine tunnels and lifted ore up to the surface. At its deepest point, the Takatō Shaft stretched 659 meters below ground, more than twice the height of the Eiffel Tower. A huge steel winch tower, or “headframe,” once stood over the entrance, but it was replaced with a smaller one in 1952.


Minecart Depot and Repair Shop

The minecarts that hauled ore and miners through the tunnels were powered by electric locomotives. At the end of each day, the fleet of battery-powered locomotives was hauled to the surface for recharging in this building. The structure also served as a repair shop for carts, pneumatic drills, headlamps, and other mining equipment. The machinery displayed there dates mostly from between 1935 and 1944, and much of it remained in use until the mine ceased operation in 1989.


Takatō Park

This park provides a panoramic view of Dōyū Open Site, the distinctive cleft in the mountain above Sado Island Gold Mine. The gap is where the mine’s richest seams of gold once lay. In the mid-1700s, the magistrate of Sado chose eight official “sights of Sado Island.” Paintings of these vistas included an image of the harvest moon rising above the Dōyū Open Site. Ore-processing facilities were built in the area that is now Takatō Park beginning in the late nineteenth century, and the ruins of an ore-crushing plant can still be seen on the cliff in front of the Dōyū Open Site.

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