Title Daizen Jinja Shrine and Noh Stage

  • Niigata
Topic(s):
Historic Sites/Castle Ruins Shrines/Temples/Churches
Medium/Media of Use:
Web Page
Text Length:
251-500
FY Prepared:
2023
Associated Tourism Board:
sadoshi kanko ・ bunka shisetsu tagengo kaisetsu seibi suishin kyogikai
Associated Address:
562-1, Takeda, Sado City, Niigata

大膳神社と能舞台


市街地の南側、風情ある神社の裏手にひっそりと佇む茅葺き屋根の建物は、佐渡で現存する最も古い能舞台である。舞台は1846年に建てられたが、能は1823年からこの場所で上演されており、現在も毎年上演されている。6月初旬には薪能(たきぎのう)と呼ばれる伝統的な能が、神社で行われる。舞台の後方には松の木が描かれているのが定番だが、太陽を表す赤い円盤が加えられているのが大膳神社の特徴だ。


大膳神社の舞台は、敷地の大きさに合わせて改造されており、一般的な舞台よりやや小さく、5.5メートル四方である。その結果、舞台のレイアウトもコンパクトで、一般的な劇場では、役者の出入りは、舞台と独立した楽屋を結ぶ長い橋掛かりによって行われる。橋は舞台の一部であると同時に舞台から切り離されており、それぞれの俳優の出入りは演技の重要な部分となる。通常、この橋は長くまっすぐなのだが、ここでは二重になっており、楽屋は舞台の真後ろにある。


大膳神社は食べ物と豊作の神である御食津大神(みけつのおおかみ)を祀っている。副社殿には、1330年代に激しい政治的陰謀に加担した罪で処刑された山伏大膳坊の霊が祀られている。大膳坊は、京都の朝臣が佐渡の島守を殺害しようとして逃亡するのを助けたと言われている。大膳坊の怒った霊をなだめるために、家督の子孫が神社を建てるよう命じた。


能楽師の島

佐渡には能が深く根付いている。能楽の創始者の一人である世阿弥元清(1363-1443年頃)は、1434年に将軍と換気を受けてこの島に流された。しかし、世阿弥は芸を広めることなく島を去り、能が地元において爆発的に人気になったのは1600年代初頭のことだった。1604年、演劇の素養のある奉行が、金銀の採掘を監督するために島に派遣された。彼は舞台を建て、本土から役者や音楽家の一座を連れてきて上演させた。わずか数年で、能は地域の娯楽となった。わずか十数世帯の小さな集落でさえ、独自の舞台や素人による座もあったと記録されている。最盛期には、佐渡の200以上の劇場で能が上演され、能舞台のほとんどは神社に付属していた。そのうちの34の場所が現在も残っている。

Daizen Jinja Shrine and Noh Stage


This thatched roof structure tucked behind a rustic Shinto shrine on the south side of the city is the oldest extant Noh stage on Sado Island. The stage was built in 1846, but Noh plays have been performed at this site since 1823 and are still performed here every year. Traditional torchlit performances called “Takigi Noh” are held at the shrine in early June. The rear of the stage is decorated with an image of a pine tree, a standard motif in Noh, but the addition of a red disc representing the sun is unique to Daizen Jinja Shrine.


Daizen Jinja’s Noh stage has been adapted to fit the space available at the site and is slightly smaller than the standard 5.5 meters square. As a result, the stage’s layout has been made more compact: actors access the stage by crossing a long bridgeway from the dressing room. The bridge is both part of the stage and separate from it, and each actor’s exit or entrance is a crucial part of the performance. Normally, this bridgeway is long and straight, but here it doubles back on itself, putting the dressing room directly behind the stage. During performances, the two parallel sections are separated by a hanging curtain.


Daizen Jinja honors Miketsu no Ōkami, a deity of food and bountiful harvests. A subsidiary shrine in a secondary building is dedicated to the spirit of the mountain mystic Daizenbō, who was executed in the 1330s for his part in a violent political intrigue. Daizenbō is said to have helped a Kyoto courtier escape from Sado after he tried to murder the island’s magistrate. A descendant of the magistrate ordered the shrine built to placate Daizenbō’s angry spirit.


An Island of Noh Actors

Noh has deep roots on Sado. Zeami Motokiyo (c. 1363–1443), one of the art form’s founding playwrights, was exiled to the island in 1434 after a falling-out with the shogun. But Zeami returned without spreading his art, and it wasn’t until the early 1600s that Noh’s local popularity exploded. In 1604, a magistrate with a background in theater was sent to the island to oversee the local gold-mining operations. He had a stage built and sent for a troupe of actors and musicians from the mainland to perform for him. In just a few short years, Noh became the local pastime. Even tiny communities of just a dozen households were recorded as having their own stages and amateur troupes. At its peak, Noh was performed at over 200 stages on Sado, most of them attached to Shinto shrines. Thirty-four of those stages survive today.

Search