Title Komyoji Temple

  • Kyoto
Topic(s):
Historic Sites/Castle Ruins Shrines/Temples/Churches
Medium/Media of Use:
Web Page
Text Length:
251-500
FY Prepared:
2023
Associated Tourism Board:
Kyoto Nishiyama/Oharano Hoshokai

光明寺


光明寺は西山浄土宗の総本山です。西山の麓にある広大な寺院は、直訳でピュアランドを意味する浄土宗の開祖 法然(1133年~1212年)と歴史的に深いつながりがあります。光明寺は紅葉の名所としても人気です。見どころは、御影堂へ続く石段と山門から左手に続く約200メートルの「もみじの道」です。およそ250本の木々がトンネルとなり、春と夏は鮮やかな緑、秋は燃えるように色づきます。


略歴

光明寺の起源は1198年、法然の弟子、蓮生僧(熊谷直実、1141年~1207年?)が念仏三昧院を建立したことに遡ります。法然の教えは、無限の光と命の仏である阿弥陀の名号を儀式的に唱える念仏の実践を中心としていました。


寺伝によると、1228年、法然上人の17回忌の際、法然の石棺から光線が発せられ、その光が念仏三昧院に届いたとされています。寺に運ばれた法然上人の遺骸は火葬され、境内に安置されました。その後すぐに、寺名は仏教において精神的な意味合いをもつ「輝かしい光」という漢字を用いて光明寺と改められました。


御影堂・阿弥陀堂・釈迦堂

御影堂は1754年に建てられた、光明寺の本堂です。本尊は法然上人の張り子像で、母からの手紙の用紙をもとに法然上人自らが制作したとされます。御影堂の裏手にある急な階段を上ったところに法然上人の遺骨が祀られた霊廟があります(非公開)。法然の石棺と火葬場は、それぞれ阿弥陀堂と釈迦堂の近くにあります。


阿弥陀堂には、高さ2メートルの阿弥陀如来像が安置され、その両側に勢至菩薩と観音菩薩の小さな仏像が祀られています。阿弥陀様の手指は、浄土への信者の魂を迎える印相(ムードラ)を形づくっています。このお堂は1799年に建造され、平安時代(794年~1185年)の伝統的な浄土様式の特徴を表していると言われています。


1736年に建立された釈迦堂には、釈迦如来が安置されています。お堂の正面には、数々の石が丁寧に配置された枯山水庭園があります。中でも最も大きな3石は阿弥陀如来、勢至菩薩、観音菩薩を表し、他の18石は浄土宗の教えの基礎である阿弥陀仏の四十八の誓願のうちの第十八願を表しています。それは、極楽に生まれたいと願って阿弥陀如来の名号を唱える衆生を救い、極楽浄土に往生させるという願です。庭園の反対側にある勅使門は主に朝廷からの使いである勅使が使用した門です。

Komyoji Temple


Komyoji is the head temple of the Seizan Jodo school of Buddhism. The vast temple complex at the base of the Nishiyama mountains has a strong historical connection with Honen (1133–1212), the founder of the Jodo (Pure Land) school. Komyoji is also a popular place to view maple foliage. Highlights include the stone stairway leading to the Miedo Hall and the 200-meter “maple path” to the left from the main gate. The tunnel of leaves formed by some 250 trees is bright green from spring through summer and turns fiery red and orange in autumn.


Brief History

The origin of Komyoji dates to 1198, when the monk Rensei (Kumagai Naozane, 1141–1208), a disciple of Honen, built Nenbutsu Zanmaiin Temple. Honen’s teachings centered on practicing nenbutsu, the ritual recitation of the name of Amida, the Buddha of Infinite Light and Life. According to temple legend, in 1228, on the 17th anniversary of Honen’s death, his stone coffin emitted rays of light that shone toward Nenbutsu Zanmaiin. Honen’s remains were brought to the temple, cremated, and enshrined on the grounds. Shortly after, the temple name was changed to Komyoji, which is written with kanji characters for “radiant light,” a phrase that carries spiritual connotations in Buddhism.


Miedo, Amidado, and Shakado Halls

The Miedo Hall was built in 1754 and is the main hall of Komyoji. The principal object of worship is a papier-mâché figure of Honen. It is believed that he made it himself using letters from his mother. At the top of a steep stairway behind the Miedo is the mausoleum enshrining Honen’s bones (closed to the public). His stone coffin and cremation site are located near the Amidado Hall and the Shakado Hall, respectively.


The Amidado enshrines a 2-meter statue of Amida Buddha flanked by smaller sculptures of Seishi, the bodhisattva of wisdom, and Kannon, the bodhisattva of compassion. Amida’s hands form a mudra welcoming the souls of the devotees to the Pure Land. The hall dates to 1799 and is said to reflect the traditional Jodo style characteristic of the Heian period (794–1185).


The Shakado was constructed in 1736 and enshrines a statue of Shakyamuni, the historical Buddha. In front of the hall is a dry landscape garden with several carefully placed rocks. The three largest stones represent Amida Buddha, Seishi Bodhisattva, and Kannon Bodhisattva, while the other 18 symbolize Amida’s 18th vow (out of 48), which is considered to be the cornerstone of Jodo school teachings. It is an oath that all sentient beings who sincerely call upon the name of Amida will be reborn in a paradise-like realm known as the Pure Land. On the opposite side of the garden is the Chokushimon Gate, which was solely used by messengers from the emperor’s court.

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