Title Nagaoka Tenmangu Shrine

  • Kyoto
Topic(s):
Historic Sites/Castle Ruins $SETTINGS_DB.genreMap.get($item) Shrines/Temples/Churches
Medium/Media of Use:
Web Page
Text Length:
251-500
FY Prepared:
2023
Associated Tourism Board:
Kyoto Nishiyama/Oharano Hoshokai

長岡天満宮


長岡京市にある長岡天満宮では、現代において学問の神として崇められ、天神と呼ばれている菅原道真を祀っています。.天神の社らしく、テスト前や受験前の合格祈願のために参拝に訪れる学生には特に人気です。長岡天満宮の最も有名な特徴のひとつは、4月下旬に、神社の大きな池を渡る参道に沿って咲き誇る樹高の高い真っ赤なツツジの群生です。


天神の伝説と長岡天満宮

菅原道真(845年~903年)は、優れた学者で詩人、そして高位の政治家でした。菅原は宇多天皇(867年~931年)の朝廷において臣下として重用されていましたが、天皇の退位後、政敵からの政治的な陰謀に巻き込まれ、九州の遠方に流刑となりました。途中、菅原は友人らと余暇を過ごしていた長岡京に立ち寄り、「我が魂長くこの地にとどまるべし」と悲しげに名残惜しんだと言われています。


菅原が流刑先で亡くなった後、相次いで京都で自然災害や不幸な出来事が起こったことから、屈辱を受けた官吏が怨霊になったと信じられるようになりました。菅原の怒りを鎮める試みが何度も失敗した後、朝廷は菅原を学問の神・天神として神格化しました。以来、天神を祀る神社が数千社、全国に設立されました。


八条ヶ池とキリシマツツジ

最初の鳥居から本殿に至る参道は、1638年に灌漑用の溜め池として作られた大きな八条ヶ池を越えて続きます。池の片側には、近隣の懐石料理を提供する料亭のお座敷が水上の支柱に建っています。春の境内には桜や菖蒲、ツツジが咲きますが、季節の花として最も有名なものは鮮やかな赤いキリシマツツジです。池を渡る参道に沿って並ぶ背の高い茂みは2.5メートルを超える所もあり、樹齢170年を超えると考えられています。


本殿と梅

境内をさらに進み、階段を上がり、紅葉を楽しむために最近作られた小さな庭園のそばを通り過ぎると、本殿があります。この朱塗の建物は、1941年に平安神宮から移築された京都府の有形文化財です。両側には菅原道真が好んだ4本の梅の木があります。近くには天神の遣いである牛の石像があり、周辺にも他の牛の像がいくつか見られます。


本殿から左手に小道を進むと、農業の神を祀る長岡稲荷大明神という末社があります。その向こうには、約300本の梅林があり、八重の花を咲かせる八重梅やしだれ梅、香り豊かな豊後梅、果実を実らせる南高梅、ピンクと白の花を咲かせる品種「思いのまま」、花が桜に似ている桜梅、鮮やかな紅梅、そしてその他にも数品種の梅があります。開花時期は3月上旬頃で、梅林の外周にベンチが設置されているので、ゆっくりと花を鑑賞することができます。長岡天満宮と梅林の入場は無料です。

Nagaoka Tenmangu Shrine


Nagaoka Tenmangu Shrine in the city of Nagaokakyo is dedicated to Sugawara no Michizane, a man now worshipped as a deity of scholarship called Tenjin. As a Tenjin shrine, it is particularly popular with students who come to pray for success before tests or university entrance exams. One of the best-known features of Nagaoka Tenmangu is the tall rows of bright red azaleas that bloom along the path across the shrine’s large pond in late April.


The Legend of Tenjin and Nagaoka Tenmangu

Sugawara no Michizane (845–903) was an accomplished scholar, poet, and high-ranking statesman. He was a favorite in the court of Emperor Uda (867–931), but after the emperor abdicated, Sugawara became vulnerable to the political schemes of his rivals at court and was exiled to a remote posting in Kyushu. On the way, he is said to have stopped by the Nagaokakyo area, where he had often spent time in leisure with friends, mournfully declaring, “May my soul remain here forever!”


After Sugawara passed away in exile, a series of natural disasters and other misfortunes that occurred in Kyoto led to the belief that the disgraced statesman became a vengeful spirit. When many attempts to pacify the raging spirit failed, the emperor’s court deified Sugawara as the god of scholarship Tenjin. Since then, numerous shrines dedicated to Tenjin have been founded throughout the country.


Hachijogaike Pond and Kirishima Azaleas

The path from the first torii gate to the main sanctuary crosses over the large Hachijogaike Pond, which was originally created for irrigation purposes in 1638. On one side of the pond, elegant dining rooms that belong to a neighboring kaiseki ryori (traditional Japanese cuisine) restaurant stand on pillars over the water. Cherry trees, irises, and azaleas bloom on the shrine grounds throughout spring, but the most popular seasonal flower is the vibrant red Kirishima azalea. The tall azaleas lining the path across the pond can exceed 2.5 meters in height and are thought to be around 170 years old.


Main Sanctuary and Plums

Further into the shrine grounds, up a flight of steps and past a small garden recently designed for the enjoyment of autumn foliage, is the Honden (Main Sanctuary). The vermilion building was transferred from Heian Jingu Shrine in 1941 and is a Tangible Cultural Property of Kyoto Prefecture. It is flanked by four ume plum trees, a species that was favored by Sugawara no Michizane. A stone statue of an ox, the divine messenger of Tenjin, is placed beside the Honden, and several other sculptures of oxen can be found nearby.


A path to the left of the main sanctuary leads to Nagaoka Inari Daimyojin, a subsidiary shrine dedicated to a deity of agriculture. Beyond it is the plum grove with approximately 300 trees, including double-flowered yae-ume, weeping shidare-ume, fragrant bungo-ume, fruit-bearing nanko-ume, pink- and white-flowering omoi no mama, cherry blossom-like sakurabai, vibrant beni-ume, and several other varieties. The flowers bloom around early March, and benches placed along the outer edge of the grove allow visitors to take in the sight at their own pace. Entrance to the shrine and the plum grove is free of charge.

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