Title The Temple of Love, Past and Present

  • Kumamoto
Topic(s):
Historic Sites/Castle Ruins Shrines/Temples/Churches
Medium/Media of Use:
Web Page
Text Length:
251-500
FY Prepared:
2023
Associated Tourism Board:
asokaruderatsurizumusuishinkyogikai
Associated Address:
1114, Kurokawa, Aso City, Kumamoto

今昔の愛の寺


西巌殿寺のすぐ左手には、「写経ケ橋(bridge of sutra copying)」と呼ばれる溶岩の道があります。この名は、仏教の経典の一節を石に書き写し、それを埋めて祈る写経という風習にちなんだものです。道路が整備される前は、写経ケ橋は火口へ登るための主要な道でしたが、実際に火山の神聖な中心部まで登ることが許されていたのは僧侶や神職だけでした。一般の人々は、150メートルほど登ったところにある関所までしか行けませんでした。参詣者の多くは、「オンダケサンマイリ」と呼ばれる婚前の慣習のためにこの場所に詣でる若いカップルでした。


この道を歩けるのは、心身が清浄な人だけでした。溶岩の模様は蛇の腹に似ています。心が清らかで無い人には、この道が山中への行く手を阻む恐ろしい巨大な蛇のように見えたとされています。


オンダケサンマイリをする人々は、春と秋の彼岸にこの寺に訪れました。1860年代後半まで、参詣者たちは寺の西側の開けた場所に住む修験者たちに案内されて山を登っていました。こうした修験者たちは、明治政府が仏教を外国から流入した好ましくないものとして排斥した際に退去させられましたが、その後も絶えずたくさんの参詣者が訪れました。大正時代(1912-1926)の記録には、彼岸花のような赤い着物を着た女性たちが長い列をなして山を登っていく様子が残されています。


縁結び(結婚と恋愛のご縁)は、古くから西巌殿寺の重要なテーマでした。このテーマの現代的なアプローチとして、西巌殿寺は2011年に公式の「恋人の聖地」(プロポーズにぴったりのロマンチックな場所という意味)の認定を受けました。(日本には約140ヶ所の恋人の聖地があります;ある非営利組織が日本の地方活性化と少子化の一環として2006年にこのプロジェクトを立ち上げました。)


この古い寺には、かつて金属製の馬の彫像がありましたが、これは1940年に戦争のための供出で溶かされてしまいました。2022年11月、この馬に代わって、阿蘇山のシンボルであるあか牛がどこか満足そうな様子で座っている像が置かれました。金属は亜硫酸ガスや酸性雨の影響を受けやすいため、台座の説明板は有田焼の陶製です。参拝の際には、ぜひこの牛を撫でて願い事をしてみてください。


2016年の熊本地震とその後の長引く火山活動の結果、阿蘇山ロープウェーは廃止となり、ロープウェイの運行地域は6年間立ち入り禁止とされました。参拝者数は未だ以前の水準をはるかに下回っているものの、西巌殿寺はこうした近年の取り組みが、より多くの人が訪れるきっかけになることを願っています。

The Temple of Love, Past and Present


Just to the left of Saigandenji Temple is a lava-rock path known as the Shakyogabashi (“bridge of sutra copying”). The name refers to the practice of transcribing phrases from Buddhist sutras onto stones and burying them as a form of prayer. Before a road to the crater was built, the Shakyogabashi was the main route leading there, although only monks and priests were actually permitted to go all the way up to the sacred heart of the volcano. Ordinary people would have to stop at a barrier after about 150 meters. Many of the visitors were young couples, who would make a pilgrimage to the place in a pre-marriage practice called ondakesan-mairi.


Only those who were pure of heart and physically clean could walk upon this path. The patterns on the lava rock resemble the underside of a snake. To people of impure heart, the path supposedly looked like an enormous serpent, frightening them and preventing them from going any further up the mountain.


Ondakesan-mairi pilgrims came to the temple on the spring and autumn equinoxes. Until the late 1860s, they would be guided up the mountain by the ascetics who lived on the open ground to the west of the temple. Although the ascetics were evicted when the Meiji government turned against Buddhism, labeling it an unwelcome foreign import and forcibly separating it from home-grown Shintoism, pilgrims continued coming in great numbers. There are reports from the Taisho era (1912–1926) of long lines of women in red kimonos resembling a row of red spider lilies as they made their way up the mountain.


Marriage and romantic ties (enmusubi) have long been a key theme of Saigandenji. In a modern take on the same idea, the temple won designation as an official “Lovers’ Sanctuary” (meaning a romantic spot perfect for proposing marriage) in 2011. (There are around 140 Lovers’ Sanctuaries in Japan; a nonprofit organization launched the project in 2006 in a bid to help revitalize outlying regions of the country and boost the low birthrate.)


The old temple once contained a metal sculpture of a horse, but it was melted down for the war effort in 1940. In November 2022, the horse was replaced with a seated and rather contented-looking red granite cow. Because metal is too easily damaged by sulfurous gases and acid rain, the explanatory panel on the sculpture’s plinth is made of Arita-ware porcelain. Visitors are encouraged to pat the cow and make a wish.


As a result of the Kumamoto earthquakes in 2016 and the prolonged volcanic activity that followed, the Mt. Aso cable car was permanently closed, and this part of the mountain remained off limits for six years. While visitor numbers are still far below their former levels, the chief priest of Saigandenji has expressed hope that these recent initiatives will give more people a reason to visit.

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