Title The History of Konyoku Mixed feelings about mixed bathing

  • Iwate
  • Aomori
  • Akita
Topic(s):
Historic Sites/Castle Ruins
Medium/Media of Use:
Pamphlet
Text Length:
251-500
FY Prepared:
2023
Associated Tourism Board:
Towada Hachimantai National Park
Associated Address:
Okuse, Towada City, Aomori

混浴の歴史


混浴に対する複雑な気持ち


江戸(現在の東京)における混浴は「風紀を乱す」として度々法律で規制する取り組みが行われたものの、明治時代(1868-1912)が始まるまで、日本の銭湯や温泉の多くは混浴でした。男女が一緒に入浴する光景は、19世紀半ばに初めて日本を訪れた、性的な慎みを重んじるとともに他国にも自分たちの基準を押し付けたがる西洋人にとって、大変な衝撃でした。


フランシス・L・ホークスが1856年に書いた、1850年代初頭のアメリカ海軍提督マシュー・ペリーの日本遠征に関する記述の一節を見てみましょう:


銭湯のひとつで見られた男女が裸であることを意識せずに入り乱れている光景は、アメリカ人にこの国の住民の道徳観に対する好意的な印象を与えるものではなかった。これは日本全国共通の習慣ではないかもしれず、実際、我々に身近な日本人はそうではないと言うが、日本の下層階級の人々は、東洋のほとんどの国々より道徳的に優れているにもかかわらず、紛れもなく淫らな人々である。[1]


ホークスの本の初期の版には、ウィリアム・ハイネによる男女と子供が一緒に入浴している日本の銭湯のイラストも掲載されていました。これはアメリカの読者にとって不届き至極だったため、後の版では削除されました!


来日した外国人は、混浴を日本文化全体の性的な奔放さと同一視することが多かったため、日本人の入浴習慣を否定的に見る傾向がありました。1860年に日本を訪れたイギリス人エドワード・バリントン・ド・フォンブランクは、日本人を「あらゆる意味で下劣で好色で猥褻」と評し、「本や絵の中だけでなく、磁器に描かれ、漆器に箔押しされ、象牙に彫られ、扇に密かに込められたふしだらなもの」について読者に警告しています。


「文明的な」西洋列強から対等に見られようと必死だった明治政府は、1869年2月、都市部での混浴を禁止しました。現在でも、混浴の営業が許されているのはこの禁止措置以前からある混浴風呂のみで、新たに混浴風呂を開設することは認められていません。


なぜ混浴という誹謗された文化が東北で存続し、繁栄したのでしょうか。複数の理由がありますが、それらには例えば、自然湧出する温泉の数が限られていたこと(つまり男女で同じ風呂を使った方が資源を有効利用できる)や、気取らない農民の家族が毎年同じ温泉に訪れたり、性別を問わず健康なものが病気の家族の入浴を介助していたりといった社会的な文脈が挙げられます。しかし、やはり最大の理由はこの地域がきわめて辺鄙な場所だったことでしょう。第二次世界大戦後まで、地域外から十和田八幡平、特に八幡平地域に訪れるのは容易ではなく、多くの温泉地へのアクセスは徒歩か馬に限られていました。最初に道路が整備されたのは1960年代で、新幹線は1982年にようやく盛岡市の近くまで開通しました。


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[1] Francis L. Hawks, Narrative of the Expedition of an American Squadron to the China Seas and Japan, Performed in the Years 1852, 1853, and 1854 under the Command of Commodore M.C. Perry, United States Navy. New York: D. Appleton and Co., 1856)


[2 Edward Barrington de Fonblanque, Niphon and Pe-che-li; or, Two Years in Japan and Northern China. London: Saunders, Otley and Co., 1863]

The History of Konyoku


Mixed feelings about mixed bathing


Many of the public baths and hot-spring baths in Japan were mixed until the Meiji era (1868–1912), despite sporadic efforts to outlaw the “morally corrupt” practice of mixed bathing in Edo (present-day Tokyo). The sight of people of both sexes bathing together was shocking to the first Western visitors to Japan in the mid-nineteenth century, who were as prudish as they were jingoistic.


Consider this passage from an 1856 account by Francis L. Hawks of U.S. Navy Commodore Matthew Perry’s expeditions to Japan in the early 1850s:


A scene at one of the public baths, where the sexes mingled indiscriminately, unconscious of their nudity, was not calculated to impress the Americans with a very favorable opinion of the morals of the inhabitants. This may not be a universal practice throughout Japan, and indeed is said by the Japanese near us not to be; but the Japanese people of the inferior ranks are undoubtedly, notwithstanding their moral superiority to most oriental nations, a lewd people.[1]


Early editions of Hawks’s book also included an illustration of a Japanese bathhouse showing men, women, and children bathing together. This proved so alarming to American readers that it was removed from later editions of the book.


Foreign visitors were predisposed to take a dim view of Japanese bathing habits because they tended to conflate mixed bathing with the sexual disinhibition of the culture at large. Edward Barrington de Fonblanque, an Englishman who visited Japan in 1860, described the Japanese as “depraved, sensual, and obscene in every sense,” going on to warn his readers about the “indecencies found not only in books and pictures, but . . . painted on their porcelain, embossed on their lacquer, carved in their ivory, and surreptitiously conveyed into their fans.”[2]


Desperate to be seen as an equal by the “civilized” great powers of the West, the Meiji government banned mixed bathing in towns in February 1869. Even today, only mixed baths that predate the ban are allowed to remain in operation, while opening a new mixed bath is prohibited.


Why did the vilified culture of mixed bathing survive and thrive in Tohoku? There are multiple reasons, among them the limited number of naturally occurring springs (making one bath for both sexes a more efficient use of resources). Another is the social context in which the bathing took place, with unpretentious farming families visiting the same hot springs year after year, or healthy members of the family assisting sick ones into the bath regardless of gender. The biggest reason of all, however, has to be the sheer remoteness of the place. Towada-Hachimantai, and the Hachimantai area in particular, was not easily accessible to visitors from outside the region until after World War II, with many hot-spring resorts only reachable by foot or on horseback. Road construction programs did not get underway until the 1960s, and the bullet train reached the nearby city of Morioka in 1982.


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[1] Francis L. Hawks, Narrative of the Expedition of an American Squadron to the China Seas and Japan, Performed in the Years 1852, 1853, and 1854 under the Command of Commodore M.C. Perry, United States Navy (New York: D. Appleton and Company, 1856).


[2] Edward Barrington de Fonblanque, Niphon and Pe-che-li; or, Two Years in Japan and Northern China (London: Saunders, Otley and Company, 1863).

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