Title The History of Fukue Island: 600s to 1800s

  • Nagasaki
Topic(s):
Historic Sites/Castle Ruins
Medium/Media of Use:
Pamphlet
Text Length:
501-750
FY Prepared:
2023
Associated Tourism Board:
goto no kanko shigen tagengo ka purojiekuto
Associated Address:
1-1, Fukuecho, Goto City, Nagasaki

福江島:人の歴史


五島はアジア大陸に近いため、福江は千年以上にわたって文化交流、海上交易、国防の拠点となってきた。実際、五島列島は文字による記録が残るずっと以前から重要な港であったと思われる。日本最古の書物である8世紀の『古事記』には、五島列島について具体的に記されている。


遣唐使

8世紀、唐時代の中国(618-907)はアジアの政治と文化の中心であった。日本は630年から894年の間に、外交、研究、貿易を目的として、遣唐使船と呼ばれる19隻の遣唐使船を中国に派遣した。702年から、福江島は大陸への危険な渡航前の最後の中継地として機能し、また彼らの帰りを歓迎する最初の場所でもあった。何世紀にもわたり、遣唐使たちは日本人の生活に大きな影響を与えるような品物や考えを携えて帰ってきた。

彼らが持ち帰った情報によって、天皇たちは唐風の土地改革政策、官僚機構、刑法、都市計画、建築、標準化された測量、人口登録などを制定した。最も影響力があったのは仏教思想であろう。仏教は6世紀半ばに朝鮮半島から日本に伝えられたが、その教えは広まっていなかった。しかし、中国の宗教を学んだ2人の遣唐使が、学んだことを広めるために帰国した: 最澄(767-822)と空海(774-835)である。彼らはその後、日本の仏教に大きな影響力を持つ2つの宗派を創設した。最澄は天台宗を創始し、後の天台宗は大衆に仏教を広めることになり、空海の真言宗は平安宮廷(794-1185)の思想と美学、ひいては日本の芸術と文化の軌跡に影響を与えた。


貿易と海賊

遣唐使は10世紀に入ると終わりを告げ、唐王朝が衰退し始めると、東シナ海での商人交流が活発化した。この海は、13世紀から16世紀にかけて特に活発な貿易が行われた地域で、福江は中国、朝鮮、(現在の)台湾、日本を結ぶネットワークの中心にあった。この交易の豊かさが海賊行為や、朝鮮半島や中国沿岸の集落を襲う倭寇と呼ばれる略奪者の台頭を引き寄せた。この時代の初期の数十年間、これらの海賊はしばしば日本の藩主に雇われており、藩主は海賊を派遣して、住民がその気になれば貿易に従事させ、拒否すれば海賊行為を行った。その後、通商条約によってこの活動の一部は抑制されたが、17世紀に日本と中国で中央勢力が台頭すると、ついにこの活動は終焉を迎えた。

13世紀から16世紀にかけて貿易が盛んだった時代、福江には中国人商人や海賊が多く住み、現在の福江市には中華街が築かれた。1561年の中国の地図には、福江島が九州とほぼ同じ大きさで描かれており、福江島の相対的な重要性がうかがえる。当時の建造物はほとんど破壊されてしまったが、唐人町という地名や、中国風の建築様式で再建された明人堂にその面影を見ることができる。


幕府の支配

17世紀初頭、徳川幕府(1603-1868)はライバルを打ち破り、日本の権力を一元化した。徳川将軍家は、比較的平和で安定した時代を監督し、半自治領制度を支配した。この時代の特徴は、武士階級の支配と、外国の影響や介入に対する警戒心であった。

福江は、貿易と海賊行為の時代に権力を掌握した後藤家が率いる福江藩(後藤藩とも呼ばれる)の一部だった。彼らは徳川家に忠誠を誓い、領地の維持を許された。1634年、後藤盛俊は家臣たちに福江の権力の座の周辺に居住することを要求し、福江は典型的な城下町となった。この家臣たちが住んでいた界隈は、今も武家屋敷通りとして保存されている。何世紀にもわたって幕府に陳情し、1849年にようやく築城の許可が下り、福江城(石田城と呼ばれることもある)となった。築城には14年の歳月が費やされ、三方を水に囲まれた城は、外国軍の侵攻を恐れていた当時、海上防衛のために築かれた。しかし、そのわずか9年後、徳川の支配が終わり、日本の城が武士の権力を思い起こさせる歓迎されないものとなったため、石田城は取り壊された。残された外壁は今でも福江の中心部で見ることができる。

1614年、徳川幕府はキリスト教を非合法化し、あらゆる信仰表現を残酷に弾圧した。しかし、福江の地政学的な立地が貿易と文化の中心地であった一方で、人里離れた入り江と険しい地形は、避難場所として最適であった。17世紀から18世紀にかけて、九州から追放されたキリシタンたちがこの島に定住した。いわゆる「隠れキリシタン」と呼ばれるこのような集落の多くは現在も残っており、仏教の影響を受けたカトリックの図像で飾られた地元の教会が目印となっている。

The History of Fukue Island: 600s to 1800s


The Goto Islands’ proximity to the Asian continent has made Fukue a hub for cultural exchange, maritime commerce, and domestic defense for more than a millennium. In fact, the Goto Islands were likely an important port well before written records existed. They are mentioned specifically in the eighth-century Kojiki (Record of Ancient Matters), Japan’s oldest surviving historical text.


Envoys to China

In the eighth century, Tang dynasty China (618–907) was the political and cultural center of East Asia. Between 630 and 894, Japan sent 19 envoy ships to China for diplomacy, research, and trade. Beginning in 702, Fukue Island served as the ships’ final staging area before the dangerous crossing to the mainland; it was also the first port that welcomed them back. For centuries, these envoys returned bearing goods and ideas that would profoundly impact Japanese culture.

As a result of the envoys’ research, the government adopted Tang-style land reform policies, bureaucratic structures, penal codes, city planning, architecture, standardized measurements, and population registers. The envoys also returned with new schools of Buddhist thought. Buddhism had been introduced to Japan from the Korean Peninsula in the mid-sixth century, but had not been adopted outside the imperial court. However, two envoys who studied Buddhism in China returned to spread what they had learned: Saicho (767–822) and Kukai (774–835), who went on to found two very influential schools of Japanese Buddhism. Saicho founded the Japanese Tendai school, which popularized Buddhism among the masses, while Kukai’s Shingon school influenced the thought and aesthetics of the Heian court (794–1185), and thus the trajectory of Japanese art and culture.


Trade and Piracy

The envoy missions ended at the turn of the tenth century, when the Tang dynasty began to decline and trade picked up pace in the East China Sea. It became a particularly active trade zone from the thirteenth to sixteenth centuries, with Fukue at the center of a network of sea routes connecting what are now China, Korea, Taiwan, and Japan. This wealth of trade attracted pirates and led to the rise of marauders called wako, who raided settlements on the Korean and Chinese coasts. In the early decades of this period, these pirates were often in the pay of Japanese warlords, who sent the pirates to engage in trade if the residents were willing, and piracy if they refused. Trade treaties later curtailed some of this activity, and the rise of powerful centralized governments in Japan and China in the seventeenth century finally ended it.

During the heavy trade traffic of the thirteenth to sixteenth centuries, Fukue was home to a large population of Chinese merchants and pirates, who built a Chinese district in what is now the city of Fukue. A Chinese map from 1561 depicts the island as roughly the same size as Kyushu, its significantly larger neighbor, suggesting its relative importance. Most structures from that time are no longer standing, but traces of the neighborhood can be found in place names like Tojinmachi (“town of Chinese people”) and the reconstructed Minjindo Temple, built in a Chinese style.


Rule under the Shogunate

At the beginning of the seventeenth century, the warlord Tokugawa Ieyasu (1543–1616) defeated his rivals and established the Tokugawa shogunate. The shogunate oversaw a period of relative peace and stability, ruling through a system of semiautonomous domains. The period was characterized by a ruling samurai class and a wariness toward foreign influence and intervention, both of which would shape Fukue’s development.

Fukue domain (sometimes also called Goto domain) was led by the Goto family, which had risen to power during the period of trade and piracy. In 1634, Goto Moritoshi required his retainers to settle near his seat of power in Fukue, turning it into a period-typical castle town, though the family’s actual castle (Egawa Castle) had burned down in 1614. The neighborhood that housed these retainers is still preserved as the Street of the Samurai Quarter. After centuries of petitioning the shogunate, the family was finally given permission to build another castle in 1849. Fukue Castle (sometimes called Ishida Castle) took 14 years to construct and was surrounded by water on three sides, strategically located for maritime defense at a time when fear of foreign naval invasion was particularly high. The castle was demolished just nine years later, however, when the shogunate fell and Japan’s castles became unwelcome reminders of samurai rule. The remaining exterior walls can still be seen in central Fukue.

In 1614, the Tokugawa shogunate outlawed Christianity, brutally suppressing the faith. Although Fukue was a bustling center of trade and culture, the island’s remote inlets and rugged terrain also made it an excellent place to find refuge. Christians expelled from Kyushu settled on the island during the seventeenth and eighteenth centuries. Many of these communities of so-called “hidden Christians” survived, and their churches are decorated with distinctive Buddhist-influenced Catholic iconography.

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